Annons

Titlar yrkesfotograf/konstnär

Produkter
(logga in för att koppla)

fak7ory

Medlem
Av nyfikenhets skull har jag en fundering ang titel. Jag vet att inom vissa kretsar anses det att man ska vara medlem i vissa fackförbund och annat för att få kalla sig konstnär resp. fotograf/yrkesfotograf. Men vad är det egentligen som gäller? T.ex. i kristinehamn blev man inte accepterad som konstnär utan att vara medlem i Kristinehamns konstförening eller vad det heter. Men vad är det egentligen som avgör ens titel?
Om jag nu skulle kunna livnära mig på mitt fotograferande och konstskapande anser ju jag att jag har rätten till att kalla mig yrkesfotograf/konstnär. Även om jag har ett extrajobb vid sidan om. Mitt personliga krav i ämnet anser jag är att man har sålt något verk/fotografi till något ändamål/ privatperson utanför släkt och vänner. Men vad anser egentligen Fotograf och konstnärs förbunden?

Personligen kallar jag mig fotograf/konstnär då jag är utbildad till det och det står så på mitt visitkort och kommer så även fortsätta att göra. Men vad anser ni?

Fotografförbund finns väl i princip bara ett och de vill att man styrker arbetet med referenser och iaf förr så skulle den fotografiska verksamheten överstiga 70% har jag för mig. Utöver det kan fototuderande också vara medlemmar. (dock kan man ju vara fotograf utan att vara medlem.)

Konstnärsförbunden och även många konstföreningar har haft krav om 5 års konstnärlig utbildning och högskola och/eller referenser. (dock kan man vara konstnär utan att vara ansluten också.)

Titlarna är fria..

Jag är (autodidakt) fotograf samt utbildad inom konst. Titulerar mig dock endast som det som har med levebrödet att göra och det endast för att det är nödvändigt för marknadsföringen. Titlarna är annars helt onödiga i mina ögon.. Tycker att folk får göra hur de vill, men anser nog att det skulle vara lite fånigt om personen bredvid mig på bussen presenterar sig som fotograf om han är mattelärare till vardags.