Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Hejhoppsan!
På en normal resa (typ 14dagar) så är inte jag i behov att se bilderna..
Uppenbara blunderbilder raderar jag ifrån kortet i kameran, känner som regel på mig när det går snett..
Jag ser endast vitsen med en mellanlagringsenhet när man är borta så länge att man fyller alla stora minneskort flera ggr.
Jag ser CF-korten som grunden. Flera stora.
Men så har jag inte heller haft ngr problem med mina kort, så kanske jag har lite övertro på de.
En mellanlagringenhet innebär ju en ökad säkerhet OM man sparar dubbelt, men hur många gör det egentligen?
Hade jag varit professionell fotograf så hade jag tveklöst haft två enheter i tillägg till flera stora minneskort.
Men hur är det med batterier till sådana lagringsenheter? Tar det inte mycket ström att lasta ned från ett par/tre/fyra/fem fulla 4GB,kort?
Blir fort otympligt att ha med sig två lagringsenheter och femton batterier...
MVH Niclas,
Jag tror inte man ska välja rent batteridrivna lösningar. Även om man värderar flexibilitet högt så bör man väl ha både stöd för elnät- och batteridrift. Grundläget är väl ändå att man använder elnätet om sånt finns. Då behöver man kanske inte så ofta hamna i det läge du beskriver med flera fulla 4 GB-kort som måste tömmas.
Just dessa frågor gjorde att jag valde en liten lap-top disk i USB-kassett. Det är oöverträffat smidigt och jag behöver aldrig tänka på batterier och ström så länge jag kan hyra en dator och det kan man som sagt nästan överallt idag var man än är. Världen har ändrat sig.
Idag pratar vi om det finns el eller datorer med USB-portar på Internet cafeér. På 70-talet så mötte man inte sällan Asien-resenärer med halva ryggsäcken full av toapapper! Så stort var behovet av det då att man inte litade på att sånt fanns att köpa ens i på större orter i Asien, vilket var helt fel förstås. Dessutom så går det alldeles utmärkt med vatten och ett hål i golvet, vilket de flesta upptäckte rätt snart om det nu inte fanns papper. Ingen dog av det! Många upptäckte att de kunde skippa toapappret och ta mer sig mer kameragrejor istället bl.a.