Annons

Tips till scannerköp ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej Jim, det var bara Gustaf som nämde ett pris på 7500:- och jag orkade inte kolla upp sanningshalten ;) så då tog jag Minoltas Scan Elite II som ett bättre alternativ i prisklassen..

Tror nog ett bättre köp (det bästa?) i den prisklassen är Minoltas scan Dual II, som jag är nöjd med skall tilläggas..

Jag får se vad jag gör. Men alla recentioner jag läst säger att man bör satsa på en med dammborttagning. Jag kommer aldrig orka lära mig ta bort dammet i PS och ännu mindre göra grovjobbet när jag väl lärt mig. Jag är rätt bekväm av mig, hehe. Negativen får väl vänta med att bli inscannade ett tag till anar jag :(

Jeppe, det är inte du som jobbar på Vodafone i Karlskrona va? Vore ett grymt sammanträffande i sådana fall !

mvh
David

Är det någon som har erfarenhet av FARE och ICE i kombination med Kodachrome. Har läst i en tysk test att detta inte fungerar beroende på att emulsionen är för tjock?

Emulsionen i Kodachrome är inte tjock, tvärtom. ICE fungerar inte därför att filmen inte släpper igenom IR-ljus, hur det är med FARE vet jag inte (men det kommer snart ett svar från någon som vet).

Är det någon som har hittat någon sorts jämförande recension av Minolta Scan Dual Elite II, Nikon Coolscan IV ED - LS-40 och Canon CanoScan FS4000US?

Jag hittade den här jämförelsen mellan Nikon och Minolta.

Agathorn skrev:
Jag kommer aldrig orka lära mig ta bort dammet i PS och ännu mindre göra grovjobbet när jag väl lärt mig.

Klonstämpel > ALT+musklick brevid dammet (samma kulör) > Släpp ALT och använd klonen genom ett musklick.

Rengör diat innan scanning och sen tar det max 3 minuter att klona bort dammet. (Vilket jag har för mig att scannrer med ICE också gör, typ. Alltså ersätter dammet med runtomliggande kulör)

Nej jag jobbar inte på vodaphone... puh.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar