Annons

Tips till scannerköp ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej alla !

Jag har läst runt i forumet och försökt bli klok på vilken scanner jag ska köpa men jag har ännu inte kommit fram till så mycket.
Jag är mycket intresserad av makrofotografering och vill nu kunna scanna in mina fotografier för retuchering med hjälp av Photoshop. Som jag har fattat det är det bäst att köpa en filmscanner om jag nu mest ska scanna in färgnegativ.
I sådana fall vill jag dock ha en scanner med ICE-funktionen eller vad det heter, som tar bort damm och hårstrån mm automatiskt för jag är otålig av mig så jag orkar inte/kan inte göra det själv i efterhand. Och en sådan scanner verkar ju kosta uppemot en 10 000 och jag vill inte lägga mer än runt 5 000 :-.
Epson har ju släppt en flatbäddsscanner 2450 Photo tror jag den hette, för runt 5 000 men funktionen saknas därpå också.

Några tips? Som sagt var är det mer eller mindre bara fotografier jag ska scanna in och jag vill klunna skriva ut dem i efterhand i upp till A3 format!

Hoppas att någon har tålamod nog att kasta lite ljus över mitt dilemma!

mvh
David

Det tråkiga med filmscanners är att du får vad du betalar för.

Vill du kunna skriva ut A3 i topp kvalitet kan jag bara komma på en scanner som skulle passa:
Canon canoscan FS4000US.
En mycket bra scanner men smakar det så kostar det 8000++

Nikon och minolta gör också mycket bra scanners men deras billigare modeller klarar inte riktigt av att leverera filer tillräckligt stora för A3 i topp kvalitet.

En flatbädd klarar inte att fixa A3 utskrifter från småbildsdia...

Och som bjerne skriver är det väl 4000ppi som krävs för A3 (?). Och det spräcker din budget.

Ok om jag nöjer mig med A4-format ?
Men jag vill ha med det där "ICE-brusreduceringssaken" eller ett liknande system. Finns det någon sådan filmscanner i prisklassen 5 tusen som är bra?

mvh
David

Nej..nej..nej...billigaste är förmodligen Minoltas Scan Elite II som har ICE, scannar i 2820 DPI och kostar 7500 nånting....

Eller så blir det en Canon FS4000US som scannar i 4000 DPI för 8500 nånting....

Okej det var ju synd ...

Jag får väl helt enkelt vänta med att köpa en scanner till utvecklingen har gått lite längre så priserna kommer ner. Jag vill inte betala nästan 10 000 :- för en scanner. Är ju bara hobbyfotograf ... *skrattar*

En 2820 DPIs scanner klarar att leverera bilder i storleken 17x25 cm som max med fullgod kvalité.

för att 7" x 300 DPI + 10" x 300 DPI = 2100x3000 DPI och en 35mm från en 2820 DPIs scanner ger 2500x3800 ungefär...

Hoppas det blev rätt med matten nu...

om vi säger som så...jag tror inte du kommer ner i 5000:- med ICE eller FARE...på en filmscanner...utan det kommer istället bättre teknik för samma pengar....inte att den gamla tekniken kommer att bli billigare.

Det är bara att kolla på datorer (och kameror för den delen också). En dator koster 10000:- så är det bara... väntar du..kommer det en ny för 10000:- och den gamla finns inte att få tag på...ungefär så..generellt sett..

Hej Jeppe

Pratar vi DIA eller Neg och pratar vi flatbädd eller dedikerad scanner.

Jag har en Minolta Scan Dual II samt en HP6300 med DIA tillsats. HP:n kan gräva ner sig. Den är, i jämförelsen, rena skämtet mot Minoltan. En flatbädd ger inte bra bilder (från 135 film dia eller neg), i alla fall HP:n jag har, när det kommer till skäpa och kontrast.

Roine

Jeppe skrev:
Hoppas det blev rätt med matten nu...
Nix, 34x23 cm blir det med 300 pixlar per tum. Och nog kan man skriva ut i lägre upplösning än så när det gäller stora kopior som har lite längre betraktningsavstånd. Förutsatt att bilden på filmen är skarp, det är ofta begränsningen.

Ja Jim du har ju rätt...(som vanligt) :)

34x23 cm med 300 DPI..dvs något större än ett A4
väljer man istället 240 DPI som räcker långt till stora förstoringar med lite längre betraktningsavstånd så klarar scannern av att producera en bild i formatet 40x27 och ett A3 är ju 42x30 så det är ju rätt nära... Så svaret får väl bli att det funkar att få bilder i A3 format med en 2820 scanner... :)

Nu har jag naturligtvis inte sett och jämfört resultat mellan Minoltas, Canons och Nikons men det intryck jag har fått av recensioner av dem är att det är tveksamt hur mycket mer data man får ur ett småbildsnegativ/positiv om man använder 4000 dpi i stället för. 2800 dpi.
Jag antar att det finns en orsak varför reklamfolk är så barnsligt förtjus i mellanformatare... ;-)

Och fettindränkta trummscannde DIA i 6x6 eller större.

Varför inte ta fotona direkt i digitalt foramt, så slipper man allt sölande mm?

Roine

LeadHead skrev:
Nu har jag naturligtvis inte sett och jämfört resultat mellan Minoltas, Canons och Nikons men det intryck jag har fått av recensioner av dem är att det är tveksamt hur mycket mer data man får ur ett småbildsnegativ/positiv om man använder 4000 dpi i stället för. 2800 dpi.
Jag antar att det finns en orsak varför reklamfolk är så barnsligt förtjus i mellanformatare... ;-)

Det är inte så mycket data som kommer fram ur ett 35mm utan mera kvaliten på varje enskild pixel. Scannar du med 4000 DPI så blir ju naturligtvis kvalitén bättre, vilket medför stora utskrifter på papper.

Sen har vi ju något som kallas för densitetsomfång som också spelar in.

Filmscanner

Hej,

Någon som vet något om filmscanner Kodak 3600. Den lär ha fått bra kritik. Ungefär vad kostar den och vem säljer dessa? Tacksam för lite tips.

Hälsningar

Roland

En annan grej som är vanlig vid inköp av scanner är att man stirrar sig blind på hur många dpi den klarar av att leverera.

En annan grej man skall ha i åtanke är den optiska kvaliteten.
Det spelar ingen roll om man scannar i 2900 resp 4000 om optiken är kass.

Svar till Rolandsk:

Jag har scannat en del med den scannern och visst kan man få bra resultat men jag tyckte att programmvaran var riktigt dålig och hade en hel del strul innan bilderna blev så som jag ville.

Tror att dom har den på ScandinavianPhoto (möjligt jag har fel?)

Priset är jag inte heller säker på men runt 7500 tror jag att jag har sett den.

...Kodak 3600. Den lär ha fått bra kritik.

Faktum är att den fått rätt dålig kritik av många fotografer. Framförallt handhavandet. Köp den inte.

Otroligt, i förrgår rensade jag hårddisken och då rök en massa gamla länkar till test av just Kodakskannern.
Jag funderade på den en gång men valde bort den.

mipert skrev:
Faktum är att den fått rätt dålig kritik av många fotografer. Framförallt handhavandet. Köp den inte.
Jo, det var ord och inga visor om deras sunkiga programvara i alla tester jag har sett. Men å andra sidan så funkar Silverfast med den, plus att den kostar 4600 hos Scandinavian just nu så jag undrar om det inte är ett rätt bra köp ändå. Det beror ju på vad Silverfast kostar förstås, det har jag noll koll på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar