Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till nybörjare...

Produkter
(logga in för att koppla)
Karlzzon skrev:
Tack så mycket för svaret, ska åka och kolla på en epson 4990 för den har fått bra kritik.

Hej

Skulle råda dig att titta på efterföljaren Epson V700 som i tester verkar vara bättre på flera punkter. Den klarar av att scanna bra i högre upplösning och du kan ladda den med 12 dia i ram per körning.

Epson 4990 har slutat tillverkas.

// Fredrik
 
Det börjar närma sig premiärdatumet där nere i källaren nu!
Har kommit över en kamera så jag slipper låna från skolan hela tiden, och sitter just nu och har i ett par dagar kollat runt i Photax beställningslistor på grejer. Jag hade gärna kört med samma grejer som på skolan men det känns lite överambitiöst att beställa 5litersdunkar det första jag gör...

Så. Innan jag beställer tänkte jag bara kolla så att jag inte gör något helknasigt.
Jag har för mig att jag frågat tidigare, men är kvalitén direkt beroende av priset på grejerna eller är det bra kvalité på de billigare papprena t.ex. också?
Det jag är skrajast över är att beställa "fel" film! Så jag behöver lite ryggdunk för att våga beställa nu. ;)

Så här ser iaf min tilltänkta lista ut. Bör jag strunta i priset på filmen och beställa T-max istället för fomas film?

Foma Fomaspeed Variant RC
Fomapan 100 Classic
Kodak D76
Kodak Dektol Pro
Kodak Fixer
Kodak Max-Stop
 
T-max är trevlig film med liten annan karaktär gämfört med Tri-X.

Glöm inte att även köpa till lite vätmedel för det är rätt praktiskt när du torkar filmen så slipper du torkfläckar. Själv andvänder jag Kodak Photo Flo.

För att minska sköljtiden efter fixeringen så använder jag Kodak Hypo Clearing Agent (HCA). Efter fixeringen så är man mycket nyfiken hur det blev.
 
Justja, vätmedel! Min kära far använde diskmedelsvatten nnär han pysslade, är det att rekommendera?
 
Yadis skrev:
Justja, vätmedel! Min kära far använde diskmedelsvatten nnär han pysslade, är det att rekommendera?

Diskmedel ska även rengöra disken och lösa upp smuts. Vätmedel ska enbart ta bort ytspänningen.

Som stopp bad kan du även använda ättika men riktigt stopbad har ju inikator när det är dags att byta.
 
Nu har jag beställt kemin i alla fall, men otålig som jag var har jag varit nere på skolan och dels framkallat ett pa rrullar, men också kollat kvaliten på fotopappret jag fick med när jag köpte apparaten.
Det var ett par askar som var riktigt ljusskadade, ett par som bara gav halvtaskig kontrast och två som var riktigt fina. Har ungefär lika många askar kvar att testa.
men hur långt kan man gå och rädda papper?
 
Yadis skrev:
..........Bör jag strunta i priset på filmen och beställa T-max istället för fomas film?

Foma Fomaspeed Variant RC
Fomapan 100 Classic
Kodak D76
Kodak Dektol Pro
Kodak Fixer
Kodak Max-Stop

Fomapan 100 Classic är ju mycket billigare än T-Max och jag tror inte du ser T-Max 100 finare korn annat än i förstoringar upp mot 30x40 eller större. Vilken tonkurva Fomapan 100 har vet jag inte (har bara provat Fomapan 400) men T-Max 100 upplever jag ibland som svårkopierad då mellandagrarna kan platta till sig och bli väldigt kontrastlösa. Tror att Fomapan har en gråskala mera lik t.ex Tri-X, där mellandagrarna och skuggorna tänjs ut, och blir då (som jag upplever det) mera naturliga vid kopiering på de flesta papper.

Fomaspeed Variant RC: Skulle föredra satinvarianten framför den blanka då det annars blir så man kan spegla sig i bilderna. Gillar personligen inte blanka plastpapper.

D76: En klassiker som jag själv använder. Har även ett tag använt X-tol men upplever att hållbarheten är starkt begränsad färdigblandad i koncentrat(den sk X-toldöden). D76 däremot häller mycket längre som tillblandat koncentrat.

Dektol Pro: Samma som Dektol i färdigt koncentrat. Håller mycket bra i koncentrat om man ser till att reducera luften i flaskorna man förvarar den i. Min standardframkallare.

Kodak Fixer: Klassiskt standardfix. Bra val. Inget snabbfix. Finns även Unifix (samma som Polymax fix) med lite kortare fixtider. Dock inte så korta som snabbfix. Håller mig själv till långsammare fix.

Max-stop: Mycket bra att man ser när det är verkningslöst (byter färg), och drygt. Vid filmframkallning rekommnederas lite lägre spädning än vad som anges (för att inte riskera onödig kornförstoring).
 
Tack så jättemycket för ditt ingående svar!
Själv är jag allergisk mot blankt fotopapper så det var ett självklart val att ta satinpapper.
Jag skippade faktiskt att köpa film nu då jag fåt köpa film från skolan, Tri-X, 4 rullar med ca. 30 bilder för 50 spänn. Helt överkomligt!
 
Lycka till med ditt mörkrumsarbete! Kommer ihåg när jag själv började mixtra med min fars förstoringsapparat i början av 70-talet och vilken stimulans det var att göra egna bilder och att även kunna påverka resultatet. Och faktum är att jag tycker det är lika roligt och stimulerande nu, över 35 år senare.
 
Ja, det ska bli riktigt roligt att få grejerna och komma igång!
Har hittat massa gamla negativ från pappas fotoperiod, bland annat bilder på min uppväxt... Det ska bli riktigt spännande att dra upp dessa och få igen förlorade minnen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.