Annons

Tips till nybörjare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Yadis

Avslutat medlemskap
Hej,
jag har under höstterminen läst Foto i skolan och har då fastnat för det analoga fotot och all därkring. Min pappa har hållit på en del med framkallning och kopiering för ett X antal år sedan och har inte längre kunskaperna i ryggraden direkt, så därför söker jag lite stöd från annat håll.

Har införskaffat en hel del utrustning, en apparat (Durst C65, kan det vara färghuvud?), skålar, klämmor, en hel massa gammalt fotopapper, gammal kemi, framkallningsdosor, skalbrädor eller vad de nu kallas, med mera med mera! Fick det för en billig penning med, så det är ju alltid trevligt. =)

Det jag nu funderar över är ju en hel massa saker..
Dels är när pappret kan ha passerat sitt bäst-före-datum?
Samma sak med kemin givetvis.
Är det en bra apparat jag kommit över?
Funkar det bra att framkalla sv/v med färghuvud?
Har ni några generella tips till en nybörjare som jag?

Tacksam för alla sorters svar, det kommer säkert mer frågor... =)
 
Yadis skrev:
Funkar det bra att framkalla sv/v med färghuvud?
Ja det fungerar alldeles utmärkt.
För papper med variabel kontrast brukar det oftast följa med datablad som visar vilken filterinställningar som behövs för att få önskad kontrast.

Olle
 
Hej Sandra!

Jag har själv återvänt ner till mörkrumet igen med förnyad nyfikenhet, och i samband med detta beställt lite julklappsböcker till mig själv. Självklart kunde jag inte hålla mig utan har börjat läsa dem. Böckerna jag beställde var Ansel Adams "The camera", "The negative" och "The print".

Jag har bara läst the camera ännu, men om de andra två är lika bra så tror jag att du kan hitta mycket matnyttigt i dessa. Om du mest skall kopiera så är det väll den sista boken som är mest intressant, men om du även skall framkalla film (vilket jag starkt rekomenderar så är det bok två som gäller.

Hitills så har jag upptäckt en massa som var nytt för mig och gillar verkligen böckerna.

MVH Pär
 
Hej Sandra!
Om du går in på Photax i Nybros hemsida, photax.se, finns där en enkel men bra nybörjar info som du kan ladda ned. Photax är, om jag får göra reklam för dom, den firma i Sverige som har det mesta inom analogt.Deras hemsida är lite som en uppslagsbok.
Det finns en klassiker för mörkrumsarbtet; Michael Langford -Mörkrumshandboken ISBN 91-37-007892-5, som du säkert kan låna vi någon bibla. Bra bok för såväl nubörjae och lite mer.Det finns ett antal böcker för mörkrums arbetet.
Vad gäller fotopapper så är det inte fel att förvar dom i kylskåp i sina kartonger.Ta fram dom lite innan. Film kan man lägga i frys, men de vet du säkert, Vad gäller kemi så ha den inte för varmt och helst mörkt.Innan du börja försök att ta reda på hur gammal kemin är.Inte så roligt att arbeta med kemi som inte fungerar.
Lycka till!
 
Hej

Mörkrum är riktigt kul. Mitt problem är att jag inte har så mycket tid över sen jag blev pappa.

Photax websida är riktigt bra om man vill börja med analogt mörkrum. Börja med att ladda ner

http://www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf

Det varierar lite på livslängd om du har gammal kemi. Film framkallare Agfa Rodinal (eller kopia) kan i vissa fall fungera efter 50 år medan Kodak XTOL är rätt lurig för den brukar plötsligt lägga av efter ett halvår efter man har blandat upp den.

Sen finns det bra datablad att ladda ner från dom flesta tillverkare som kan svara på dina frågor.

För film framkallning så brukar dom flesta börja med Kodak Tri-X film och framkalla i Kodak D76. Denna kombination är rätt snäll för nybörjaren för den har stor tolerans för misstag.

Lycka till och ställ gärna frågor....
 
För att testa film fixet så gör klarnings testet.

Klipp av en liten bit av filmen (oftast början av filmen som blir över). Lägg filmbiten i fixet. Ta tiden och när filmbiten har börjat klarna så är din fixeringstiden är lika med dubbla klarningstiden. Tänk på att filmfix kan oftast användas flera gånger men att när fixet har används så behöver du öka på tiden lite. Sen varierar fix tiden mellan olika filmtyper och T-korns filmer (Kodak T-MAX, Ilford-Delta) är mera krävande för fixet.
 
Tack!
Jag ska ta hela min stora bunt med fotopapper som följde med och åka och testa den på mediaskolan här i stan där jag har lyckats göra mig god med lärarna. =)
Men vad bör jag tänka på när jag provar? Kan papprena ha olika behov av tid i framkallningsvätskan? Bör jag kika efter ngt speciellt?
 
Nu har några fler frågor ploppat upp. Gjorde i ordning det lilla jag hade idag i mitt blivande mörkerrum - vilken häftig känsla att stå i sin egna källare och pyssla med detta! =D

Nåja, här kommer mina frågor :p

Jag är ute och kikar efter bra film. Bör jag köpa film på rulle eller sådan där "lös" som man drar upp själv?
Vilken film rekommenderas? Finns ju typ 1000 märken och sorter :p
Hur ska man tänka när man köper papper t.ex., är plastpapper alltid plastpapper eller är det kvalitet efter pris?
 
Olika filmer ger lite olika gråskalor. Själv använder jag Tri-x när jag vill ha en snygg svartskala och T-max 400 för porträtt. Del tycker att Ilford Delta 400 är bättre på porträtt.

Kodak Tri-X är väl klassikern som dom flesta rekommenderar att börja med.

Vill man ha billig film när man rullar själv så finns det lite f.d Östats film (Foma, Forte, Efke) att köpa men jag har inte testat så mycket.

På färgsidan kör jag nästan bara Fuji och någon enstaka gång Kodak Potra VC.

Själv använder jag nästan bara Ilford Mulitgrade plast papper. Kanske borde testa något annat...

// Fredrik
 
Det är ilfords multigradepapper jag fått med grejerna och funderade på att köpa det med. Kanske kan börja med det och sen får man se =)
 
Yadis skrev:
Det är ilfords multigradepapper jag fått med grejerna och funderade på att köpa det med. Kanske kan börja med det och sen får man se =)

Börja med det enkla och få lite rutin. Själv är jag rätt ovan att jobba med färghuvud+muligrade papper. Har alltid haft tillgång till SV maskin och ett filter set.

Får man till det i mörkrummet så blir resultatet kanon. Är rätt lat av mig så jag scannar ofta innan för att få lite bättre koll på vilka neg som jag ska jobba med.

Mitt problem nu är att jag inte har tid för något för tillfället.


// Fredrik
 
fredrikru skrev:


Får man till det i mörkrummet så blir resultatet kanon. Är rätt lat av mig så jag scannar ofta innan för att få lite bättre koll på vilka neg som jag ska jobba med.

// Fredrik


Hej

Jag har inte tillgång till något mörkrum, men har tänk länge på att skaffa mig en skanner så jag kan skanna in mina dia och Neg, så jag undrar vad du har för skanner och hur funkar dom?

Mvh Frida
 
Yadis skrev:
Kan resultatet bli annorlunda om man har färghuvud än sv/v huvud?

Skillnaden är att färghuvud med halogenlampa(diffuserat blandboxljus) ger lite lägre kontrast än vanligt kondensorhuvud med opallampa. Kornet syns inte lika tydligt med färghuvud/diffusljus och du får mindre problem med dammkorn ocg repor/skavanker i negativen (syns inte lika tydligt). För att få samma kontrast på samma papper/filtergrad måste du med färghuvud/diffusljus ha lite högre kontrast i negativen än vad du behöver med kondensorljus. Du får alltså framkalla filmerna lite längre tid för att få samma kontrast. Vad man föredrar är en smaksak men personligen föredrar jag kondensor men har även kalljus som också kräver negativ med högre kontrast. Har man både kondesorhuvud och diffusljus/färg/kalljus är det givetvis en fördel då du kan variera kontrasten mera än om du bara har det ena.
 
Ilfords papper tillhör dom dyraste. Märkligt är dock att en annan engelsk tillverkare Kentmere (nu uppköpt av Harman/Ilford) har mycket billigare papper. Eller är det bara Photax som satt lägre pris i början för att introducera Kentmere? T.om tjeckiska Foma är dyrare än Kentmere men billigare än Ilford. Forte finns inte mycket papper kvar att handla, de har lagt ner tillverkningen men deras Fortezo samt Polywarmtone (även plastvarianten) är, vid sidan av Emaks K888, de bästa papperen jag provat. Har nyss handlat in allt Fortezo-papper i stl 30x40 samt 40x50 som Silverprint i England hade kvar. Dessutom även det Photax hade kvar i sina lager av 30x40 Fortezo samt PW17 Ivory. Jag vågar knappt börja köra in mig på något nytt papper nu förrän jag sett att marknaden stabiliserat sig lite. Hur det ska sluta med Ilfords köp av Kentmere vet jag inte och att Photax slutat ta hem papper från Fotokemika som gör både Emaks och Varycon verkar inte bra? Hoppas att de som finns kvar nu kan fortsätta producera men man vet aldrig?
 
Senast ändrad:
Vad gäller film är Tri-X 400 en klassiker för reportage/gatufoto/allround. Vill man fota landskap och få fram fina nyanser är en finkornigare film att rekommendera och då är en 100-ISO typ T-Max 100 eller liknande bra. Ett bra och billigare alternativ till Tri-X är Fomapan 400 som inte skiljer mycket. Ska det vara idé att köpa film i 30m-rullar och filmladdare så bör man ha lite större förbrukning, annars är det inte så mycket billigare, men visst 19-20 rullar Fomapan 400 får du ut på en 30-metare som kostar 385:- mot 640:- för 2st färdiga 10-pack (exkl priset för laddare och kasetter som ju är en engångskostnad).
 
Tack för alla jättebra tips med film och papper, ska kika över märkena som ni nämnt!
Och jag tror det blir så att jag köper 30m-film och laddar själv i alla fall. Är inte bara jag ensam som pysslar medd det här i familjen så det är nog givande att göra så!
 
Karlzzon skrev:
Hej

Jag har inte tillgång till något mörkrum, men har tänk länge på att skaffa mig en skanner så jag kan skanna in mina dia och Neg, så jag undrar vad du har för skanner och hur funkar dom?

Mvh Frida

Jag har 2 scanners som komplimenterar varandra rätt bra.

Epson 4990 som är en flatbedd med bra möjligheter att scanna Dia/neg använder jag till alla möjliga filmformat från glasplåtar, mellanformat 120, 70mm film,127,126,110,135 neg och dia. Fungerar bra när man ska scanna större mängder och när man nöjer sig med 5 mpixel för 135 film. Jag scannar 24 st neg/dia på en laddning för 135 film och 8 st dia i ram. Svagheten är att den har svårt att scanna täta dia typ Fuji Velvia för lampan verkar inte riktigt lysa igenom. Kanske går bättre med annan programvara än Epson egna. Efterföljaren Epson V700 tar 12 dia i ram på en laddning.

Det blev ingen digital system kamera i år utan en filmscanner Nikon ED-5000 för 135 film. Den ger riktigt bra resultat. Den har högre upplösning än flatbedden och klarar bättre av täta dia bilder. Fast den klarar bara av att scanna 6 neg/dia eller 1 dia i ram åt gången med standard hållarna.

Det är när jag scannar tät dia (typ Velvia) som jag märker större skillnad mellan flatbedd och filmscannern.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.