Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips/Råd: Priser osv till Agilitytävling

Produkter
(logga in för att koppla)

henkrikroos

Aktiv medlem
Hej!

Har fått en förfrågan om jag vill vara med att fotografera en Agility-tävling nu i det närmsta, och ge möjligheten att sälja bilder till hundförarna.
Helt grön på detta området, så jag behöver lite tips och nog mest råd.

Upplägget är i nuläget att ta bilder(försöka iaf) på allt, ute på fältet, och jag kommer få hjälp utav en till person som kommer och byter minneskort/batterier/redigering/betalning.

Det är sagt att det ska finnas ca 260 startande under hela dagen. Jag har försökt ta reda på hur många startande det är, men säg runt 150st då några äger både 2-3 hundar.
Hur många utav dessa vore rimligt att anta vill ha en bild på deras hund in action?

Vad känns som rimligt att ta betalt för en A4 utskrift?
Andra upplägg på hur bildförsäljning? Hur har ni andra gjort eller hört?
Funderar på att låta dem få bilderna på en CD skiva med.

Känns det som att jag borde ha med mig extra bläckpatroner?



Det känns som att jag riskerar att bli dumförklarad iom frågorna, men hoppas det finns viss överseende.
I första hand går inte detta ut på att tjäna pengar, utan att hjälpa brukshundsklubben, men vill gärna inte gå back på det jag lagt ut. Skulle 1 person köpa en bild skulle jag dock bli jävligt glad. Råd och tips mottages som sagt, med ett stort tack.
 
Som det låter på din beskrivning så hade du tänkt dig fota, redigera, visa, sälja och printa på en gång?

Låter som om du kommer att ha det stressigt (även med hjälp), ett förslag är att du gör som följer:

Du fotar i RAW+jpeg, visar upp bilderna på en skärm, du tar upp beställning och betalning på plats (så du får anteckna bild nr, kund namn, adress etc) och sedan skicka hem bilden via post

Fördelar
Det går snabbare på plats (kunderna kan se bilderna snabbt) så du riskerar inte att folk tröttnar på att vänta i kö
Du har tid att redigera bilderna i lugn och ro hemma
Du har möjlighet att sälja till exempel canvastryck (du får kolla upp pris och lägga på lämplig summa)
Mindre tidspress på plats
Du slipper oroa dig för att bläck tar slut, skrivare går sönder etc.

Nackdelar
Mer administration med post etc.
Mer tid går åt efter eventet för redigering etc.

Gällande pris så någonstans i spannet 150-200kr, då de bara får bilden och ingen ramar etc.
Är väl iaf vad jag skulle känna mig bekväm att betala :)

Är mina två ören i alla fall :)
 
Tycker frågorna du ställer är relevanta.

Tycker du ska erbjuda lite olika alternativ - vissa vill bara ha en digital bild och andra vill ha en utskriven bild.

Du kan ju också i nån klass sponsra med ett presentkort på utskriven bild (vilket gör att fler kanske inser att du har kanske bilder på just deras hund). Hur mycket du ska ta betalt för en bild i något format (10x15, 20x30 eller i digital form (också där olika storlekar) har jag ingen uppfattning om.

Kommer du att få nån draghjälp från klubben med att annonsera ut att du finns där som fotograf? Inget omöjligt skulle jag tro, bara att prata med de i tävlingsledningen och med de som sitter som speaker.

Vart man ska ställa sig för att ta bilder är mycket tycke och smak, vissa vill ha hoppbilder, andra över "A":et, andra genom däcket osv. Som du förstår behöver man nästan vara två för att täcka in en bana och inte försöka synas för mycket så att man inte stör hundarna och deras förare.

Jag har hållt på med Agility under ett par år (som förare och som fotograf) och mitt tips är att mata på med bilder, skulle nog säga att 200mm är nästan för kort på APS-C. Nu vet jag ju inte vad du har för utrustning men det är mitt råd att ha många mm (zoom på 100-300mm är nog rätt lagom) och seriebildstagning (och följande fokus så klart). En bana tar mellan 45-60 sekunder normalt sett. Skaffa dig en uppfattning om hur banan går genom att försöka få tag i en kopia på banskissen och se hur förarna går när det är banvandring.

Ett par tips i all enkelhet

//hw
 
Tack för svaren!

Som det låter på din beskrivning så hade du tänkt dig fota, redigera, visa, sälja och printa på en gång?

Det stämmer att jag hade tänkt göra de sakerna själv. Idén kommer från hur en bekant köpt bilder från en fotograf på en fototävling. Eftersom jag hade möjlighet att vara 2 under denna tävlingen kände jag att det kanske var en bra idé, men det blir kanske för stressigt som du säger.

Tar verkligen till mig det, och kanske ska kombinera möjligheten att få bilden på plats och få det skickat till sig. Hmm!

Tycker frågorna du ställer är relevanta.

Jag har som närmst bara varit i samtalsämnen med agility men aldrig varit på den tävling, så det känns väldigt pirrigt att ta på sig detta. Tack för headsup med de olika hindrena. Fick mig att tänka till en extra gång.

Visst kommer jag få draghjälp! De har redan nämnt till de tävlande att möjligheten finns, men kommer säga till speakern, för folk glömmer :)

Jag är bara i hobbystadiet så utrustningen kommer vara 7D+500D med 70-200 F4 och 300 F4. Tack för tipset om mm.


Jag har 60ark utskrifter, och vet inte om jag ska köpa fler(vore pinsamt att stå utan).
Ska försöka finslipa på en prislista med era tips i åtanke. Är det dumt att kombinera möjligheten att få bilden på plats och få den hemskickad? Givetvis med en prisskillnad.
 
Jag har 60ark utskrifter, och vet inte om jag ska köpa fler(vore pinsamt att stå utan).
Ska försöka finslipa på en prislista med era tips i åtanke. Är det dumt att kombinera möjligheten att få bilden på plats och få den hemskickad? Givetvis med en prisskillnad.

Tycker det vore bra att ha mer papper, om det är specialpapper så kan det ju vara knivigt, men prata med butiken där du köper dem, så kanske ni kan göra nån special att du kan lämna tillbaka överblivna papper.

Alla möjligheter är ju bra för leverans, inte säkert alla har så mycket pengar på sig så att de kan betala kontant. Betalningsmöjligheter med kort går ju med nån iPhone-app (minns ej namnet)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.