Annons

Tips på upplevelser i Rom?

Produkter
(logga in för att koppla)

linnno

Medlem
Hej!

Jag ska snart åka till Rom i en vecka och undrar om det är någon som har tips om platser och saker man kan göra. Jag planerar att fota mycket men är i Rom också för att uppleva Rom. Finns det något gömt smultronställe eller någonting man inte får missa att se, göra eller knäppa med kameran? :)


Tacksam för alla tips!

linnno
 
Lite tips

Rom har ett stadsmuseum, det är värt att besöka.
Villa Borghese är en stor och vacker park i norra delen av centrum.
 
De flesta som besöker Rom hamnar i St Peterskyrkan, men många missar den grandiosa utsikten uppifrån kupolen. Det tar en stund att ta sig upp med hiss och sedan en ganska lång och bitvis trång trappa, men när man väl är högst uppe har man en fantastisk utsikt över hela stan och bergen i fjärran!

https://picasaweb.google.com/113260890106166849588/Rom2011#5578791830319581442

https://picasaweb.google.com/113260890106166849588/Rom2011#5578792044566494210

Annars är hela stan en enda stor sevärdhet, så kameran lär gå varm! :) Trevlig resa!
 
Peterskyrkan, Colosseum. Mäktiga, man ska se dem och när det är klart så går man omkring i centrala stan. Långt o länge, hit o dit. DET var för mig den stora behållningen. Redan omnämnt ovan. Instämmer. Fontana di Trevi ska man förstås se. En del av stadslivet i alla turer kors o tvärs. Kaféer, restauranger med lysrör i taket o mkt folk men utan rutiga dukar:)
 
Ta t-bana och buss och besök bergsbyn Tivoli utanför Rom, påvarnas sommarresidens och garanterat bland det mer fantastiska man sett med dess park och dess enorma. naturdrivna fontänsystem
 
Det finns massor att se i Rom, en vecka räcker tyvärr inte långt men jag skall ge några tips på saker jag tycker du skall kolla på. De självklara är ju Forum/Palatinen, Colosseum, Peterskyrkan/Vatikanmuseet.

Kupolen i Peterskyrkan är ett bra tips, en annan fantastisk utsiktsplats är taket på Vittorio Emanuele II monument (hiss på baksidan). Missa inte den väldigt välbevarade romerska insulan (bostadshus) som är halv överbyggd av den stora trappan vid monumentet, insulan står kvar fem våningar hög tror jag.

Caracallas bad är väldigt imponerande att gå omkring i. På vägen dit eller dörifrån kan man gå förbi Circus Maximus.

Fascismens spår är påtagliga runt om i Rom, men om du vill se på praktexemplet på fascistiskt bygge skall du åka ut till området Eur, det är väldigt speciellt (det andra praktbygget är Foro Italico, ifall modern historia intresserar). Där hittar du även Museo della civilta Romana som rekommenderades tidigare (kanske bra att göra tidigt under resan för att få en bra överblick över staden och vad du vill se).

För att uppleva Rom (restauranger, caféer mm) tror jag Trastevere eller Marsfältet är lämpliga (Pantheon bör ändå inte missas så du kommer väl ändå att ta dig till marsfältet). Går man omkring där kan man snubbla över intressanta saker, som till exempel antimaffiabyrån.

Ha det bra i Rom!
 

Bilagor

  • _IGP2821.jpg
    _IGP2821.jpg
    17.9 KB · Visningar: 1,046
Åk till Ostia Antica, Roms antika hamnstad. Fascinerande ruiner med mosaiker som skvallrar om det vilda livet för tvåtusen år sen.

Annars är det bara att knalla omkring i stan. Trastevere är som sagt bra om man ska äta, hyfsade restauranger till hyfsade priser. Annars är det gott om turistfällor i Rom, ja de finns också i Trastevere förstås. Om man går lite utanför turiststråkan kan man hitta bra och billiga krogar som romarna själva frekventerar. Marknaden på söndag morgon (eller om det var lördag) i södra delen av Trastevere nära floden är kul.

EUR kan man titta på som avskräckande exempel på stadsbyggnad. Mussolinis våta och vita dröm. Ett annat skräckobjekt är Vittorio Emanuele-monumentet vid Piazza Venezia. De italienska exemplen på hur politiken manifesteras i arkitektur är sällan lyckade. Det märkliga med Italien, och Rom, är att folk stretar på som vanligt och allt funkar någorlunda även när politiken är galen.

Är man det allra minsta intresserad av arkitektur och stadsbyggande måste man besöka Piazza Navona och Pantheon. Spanska Trappan och Fontana di Trevi kommar man till nästan automatiskt så dem behöver jag inte nämna.

Vid Argentina finns en ruin där tusentals katter har en fristad. Kattälskare kan kolla där.

Peterskyrkan är värd ett besök men annars är Vatikanen för jobbig med alla turisthorderna där. Men man kan ju titta in till påvens skomakare och skräddare, om man har lust till en kardinalutstyrsel. De ligger på den breda gatan upp mot Peterskyrkan..
 
Den bästa investeringen är en bra bok om Rom. Bokserien "Första klassens reseguider" är verkligen försklassiga, förlaget heter Streiffert, boken heter naturligtvis "Rom", 211kr på Bokia. Där finns bland mycket annat förslag på promenader där man betar av olika områden och sevärdheter. Rom är en stad att upptäcka till fots, bra skor rekommenderas. Det mest intressanta (tycker jag) är inte Peterskyrkan och andra jättesevärdheter, utan all konst som gömmer sig i kyrkorna, t.ex. Caravaggios målningar, fontänerna och piazzorna, marknaden Campo dei Fiori, öppen på förmiddagarna, alla små gränder och naturligtvis, folklivet. Pantheon får du inte missa, går du in i Vatikanmuseet som är jättestort, så skit i att försöka se allt, koncentrera dig på Rafaels målningar och Michelangelos takmålningar i Sixtinska kapellet. Fast det senare kanske är stängt, jag har för mig att det är där kardinalerna sitter och väljer påve.
 
Har man vägarna förbi kan man titta in i kyrkan Sant'Ignazio och titta upp i taket. Rätt imponerande perspektivmålning för den fotointresserade, Glöm inte att titta upp i kupolen ovanför altaret.
 
Ta t-bana och buss och besök bergsbyn Tivoli utanför Rom, påvarnas sommarresidens och garanterat bland det mer fantastiska man sett med dess park och dess enorma. naturdrivna fontänsystem

Gillas!! Jag har också varit där, men på sommaren!! vet inte hur det är på våren.
Rom i övrigt är fantastiskt!! Vill åka dit igen!!
 
Jag ska också till Rom snart men är tveksam till vad man kan ta med sig i kamerväg med tanke på stöldrisken, ni som varit där nyligen och fotograferat hur hanterade ni problemet och vilken typ av kamera använde ni? Jag har varit i Rom för många, många år sedan men då hade jag ingen kamera med mig och jag har inte bestämt mig om jag ska ha det den här gången heller men vill gärna höra andras erfarenheter.
 
Du ska se upp med ficktjuvar i folksamlingar och på bussar annars är det någon ingen större risk än i Sverige. Ta med ett kamerahus som passar ditt sätt att fotografera på resande fot.
 
Cestius pyramid?

Det blir naturligtvis många tips när det gäller en stad som Rom. Alla tips om attraktioner måste man ju försöka värdera efter eget tycke, men min största behållning vart jag än kommer är att (försöka) känna stämningen och se detaljerna. Jag tycker om att titta på små saker nära intill

Rom och dess historia kommer igen (för mig) i Frankrike och London. En hel del även i Alexandria och Egypten. Rom var stort en gång i tiden. Mycket stort med tanke på hur kommunikationerna då sköttes.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.