Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på spegellös kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

KaniJonas

Aktiv medlem
Hej, jag har efter många om och men sålt min Nikon D700 och bestämt mig för att skaffa något mindre som kommer med oftare.

Vad jag är ute efter är alltså en liten kamera, gärna med gänga för objektiv. Sensorn kring APS-C storlek. Och enkel att fotografera manuellt med (olika hjul för bländare och slutare).

Hej, jag har efter många om och men sålt min Nikon D700 och bestämt mig för att skaffa något mindre som kommer med oftare.

Vad jag är ute efter är alltså en liten kamera, gärna med gänga för objektiv. Sensorn kring APS-C storlek. Och enkel att fotografera manuellt med (olika hjul för bländare och slutare).

Fujifilms system har utan tvekan den bästa balansen mellan storlek och bildkvalitet, samt kombination av objektiv skulle jag säga :) De är snäppet dyrare men du får verkligen vad du betalar för. Kika på en begagnad XT-1 om du vill prova. Tycker du om det kan du ju byta upp dig till en nyare modell.

Här har du alla spegelfria systemkameror med sensorstorlek APS-C eller m4/3 och som har sökare (utan vilken man är lite vilsen när man ska fotografera). Båda dessa sensorstorlekar är stora nog för att ge bra kvalitet på bilderna.

Kameror med m4/3-sensor tenderar att vara mindre än kameror med APS-C-sensor, men det är ingen generell regel.

m4/3-systemet har också det största utbudet av objektiv, men huruvida det är viktigt eller inte beror på vilka krav man har på att kunna välja objektiv.

En del av kamerorna har inbyggd bildstabilisering medan andra inte har det. Jag gillar att kamerahuset har bildstabilisering eftersom man då alltid har det oavsett objektiv.

p

Du beslriver fuji i ett nötskal

Kolla xt1 xt10 för budget
Xt2 xpro2 x20 för finlir

Kan bara instämma i att beskrivningen låter som om det är Fuji som söks.

De hanteringsmässiga begränsningarna kontra Nikon är ffa avsaknad av 3D AF a lal Nikon samt att de inte är lika lätta att sköta med handskar som en professionell eller semiprofessionell Nikon (eller Canon).

Nypriset för Fujis optik är minst lika resonabelt som motsv nyare Nikongluggar.

Om du har råd så titta på nya olympus e-m1 mark II.

Annars så är e-m5 mark II ett prisvärdare alternativ.

Köp sen olympus pro serie om du vill ha zoomobjektiv annars så finns gott om fasta objektiv. Risken är dock att du slutar med både dyra zoom och fasta objektiv. Finns alldeles för många objektiv som ger vill ha känsla!

Men som många andra föreslår så är Fuji ett bra alternativ. Inte lika stor utbud av objektiv och tyngre objektiv men tillräckligt för att tillfredsställa de flesta. Större sensor men mindre skillnad än vad de flesta tror.

Oj, massor med bra tips här!

Många svar och en del nya funderingar.

Jag skulle vilja ha ett baskit, en liten kamera med ett litet zoomobjektiv (ca 17-100). Och sen med tiden utöka med större objektiv efter behov.

Nu är frågan, är objektiven för m4/3 mindre än de för APS-C?
Och hur skiljer sig objektivpriserna? Vilket skulle ni säga är det mest prisvärda normalzoomobjektivet som fortfarande inte är allt för stort? Väldigt subjektiv fråga förstås men tar gärna emot era erfarenheter!

Oj, massor med bra tips här!

Många svar och en del nya funderingar.

Jag skulle vilja ha ett baskit, en liten kamera med ett litet zoomobjektiv (ca 17-100). Och sen med tiden utöka med större objektiv efter behov.

Nu är frågan, är objektiven för m4/3 mindre än de för APS-C?
Och hur skiljer sig objektivpriserna? Vilket skulle ni säga är det mest prisvärda normalzoomobjektivet som fortfarande inte är allt för stort? Väldigt subjektiv fråga förstås men tar gärna emot era erfarenheter!

Titta på en begagnad xt10 xt1 eller xe2 de får du för sjukt bra pris nu. Gluggar kanske skulle 18-55 eller 18-135 passa dina behov bra. Du kan hitta kamerahus av dessa för 2000-4500kr och objektiven hittas begagnat för 2500-4000kr

Om du är ute efter låg vikt är m43 (olympus / Panasonic) ohotat.

Min Panasonic gm1 och Panasonic 20/1, 7 väger 204 g + 87 g. Totalt 291 g.

Kvalitén räcker och blir över (om du inte fotograferar sport men då finns Olympus E-m1 mark II)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar