Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

morelia

Medlem
Ber om ursäkt för ännu en "Tips på objektivs tråd". Men har inte hittat det jag söker i trådarna.
Jag är på jakt efter ett bra objektiv som inte går på en förmögenhet till min eos 350d.
Är inte så insatt i detta med fotografering ännu så därför ber jag om hjälp då alla siffror och benämningar gör mig snurrig.

Objektivet jag vill ha skall kunna ta kort där det är lite sämre ljus(inomhus i stora hallar(mässhallar typ). Men även ta fina bilder utomhus och på rörande saker. Tar mycket kort på hundarna. Det ska gärna vara zoom så man kan ta på lite längre avstånd även i lite sämre ljus.

Just nu har jag objektivet som följde med vid köp samt ett Sigma dg 70-300mm. Jag är inte speciellt nöjd med något av dom. Sigmat fungerar utomhus i bra ljus men sen blir det jobbigt.

Tacksam för svar.
Tim

Vill man plåta i dåligt ljus är Canons 50/1,8 ett bra tips. Riktigt skarpt, bra ljusstyrka, litet och lätt -- och framför allt billigt! Nypris en dryg tusenlapp, men kanske kan du hitta det begagnat ännu billigare.

Det uppfyller visserligen inte riktigt alla dina krav -- men det objektivet finns nog inte. Eller kostar iaf 10000-20000 kr.

Det verkar som dina önskemål passar in på en Canon 70-200/f2.8 IS zoom men det är ju inte direkt billigt om man säger så :) Förutom 50/1.8 som Erland nämnde så kom jag att tänka på den någorlunda nya 55-250 zoomen från Canon, jag har ingen egen erfarenhet av det men den här aktiva tråden, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116027, diskuterar det objektivet.

Tackar så hjärtligt för svaren. Får nog bli till att köpa Canons 50/1,8. Men det är inget zoom alls på den? Hade ju iof varit skönt med lite grann såsom det är på det medföljande till kameran. Eller är det inget att bry sig om? Kan ju dessutom köpa ett till objektiv med mer zoom om jag verkligen behöver det.

Testa att ställa ditt 18-55 på 50mm o se hur det är att fota med just den brännvidden, för det är ju vad det blir med ett 50/1.8 sen. Den är alltså en fast 50, ingen zoom. Vill du ha zoom med bättre ljusstyrka är det väl Sigmas eller Tamrons 18-50/2.8 som gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar