Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på nytt Canon-objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jippe

Medlem
Hej.
I Januari bär det av till Florida och jag hade tänkt att ta med mig ett nytt objektiv hem.

Jag har sett på 50 1,2 L och 300L fast 4.0 IS hittils.
Ett fisheye och även ett tiltshift lockar ju, men frågan är hur många gånger man använder det?

Det jag har i mina väskor är:
Sigma 20mm F1.8 EX DG ASPHERICAL RF
Canon 1.4x (L) Teleconverter EF
Canon EF 17-40/4,0L IF USM
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

Mina hus är
Canon EOS 5D (första)
Canon EOS 40D
Canon PowerShot G10

Jag begär inga fasit, men söker insperation.

Själv så brukar jag handla objektiv efter vad jag behöver. Jag har bla canons fisheye men den kör jag nästan bara till 360 bilder. En ts optik skulle jag handla om jag vet att jag kommer använda den.
Att köpa en 300 f4 känns nästan lite onödigt i ditt fall när du har 70-200 f4is med 1,4 convertern. Behöver du längre och bättre kvalitet så kanske 400mm 5,6 är ett bra val alternativ zoomen 100-400mm.
Om du däremot kör mycket landskap etc och vill ha en riktigt bra vidvinkel så skulle jag satsa på zeiss 21mm den är en av dom bästa vidvinklar du kan köpa. Jag hade en gång en 17-40 till min 5D mark 2 när min 16-35 version 2 var på service och jag jublade knappast över kantskärpan på den. Jag tycker att 16-35 är något bättre än 17-40 men inte mycket. Jag använder bla zeiss 21mm, 50mm, 85mm när jag behöver bättre kvalitet och inte behöver af.
Min grunduppsättning för ff är 24-70 samt 70-200 sedan så kompletterar jag beroende på motiv. Om du ska köpa en normalzoom till 5D skulle jag satsa på 24-70 men försök kolla den på plats eftersom många har fått ex som inte är bra.
så i ditt fall och beroende på vad du har i väskan skulle jag kolla på
zeiss 21mm
zeiss 35 eller 50mm
canon 24-70
canon 400 5,6

Underbart!
Suverän och mycket inspererande feedback.

Givetvis lyser det lite igenom, jo jag ska använda optiken till något även om jag är lite trevande som du märkte.

Precis som du säger så utgår 300, och 400 har jag inte behov för i nuläget.
17-40 L är jag heller inte nöjd med, så du träffar ju bra där också!

Ska kika lite mer på zeiss och 24-70

Åter, riktigt stort tack för att du tog dig tid och gav mig lite insperation.

Själv så brukar jag handla objektiv efter vad jag behöver. Jag har bla canons fisheye men den kör jag nästan bara till 360 bilder. En ts optik skulle jag handla om jag vet att jag kommer använda den.
Att köpa en 300 f4 känns nästan lite onödigt i ditt fall när du har 70-200 f4is med 1,4 convertern. Behöver du längre och bättre kvalitet så kanske 400mm 5,6 är ett bra val alternativ zoomen 100-400mm.
Om du däremot kör mycket landskap etc och vill ha en riktigt bra vidvinkel så skulle jag satsa på zeiss 21mm den är en av dom bästa vidvinklar du kan köpa. Jag hade en gång en 17-40 till min 5D mark 2 när min 16-35 version 2 var på service och jag jublade knappast över kantskärpan på den. Jag tycker att 16-35 är något bättre än 17-40 men inte mycket. Jag använder bla zeiss 21mm, 50mm, 85mm när jag behöver bättre kvalitet och inte behöver af.
Min grunduppsättning för ff är 24-70 samt 70-200 sedan så kompletterar jag beroende på motiv. Om du ska köpa en normalzoom till 5D skulle jag satsa på 24-70 men försök kolla den på plats eftersom många har fått ex som inte är bra.
så i ditt fall och beroende på vad du har i väskan skulle jag kolla på
zeiss 21mm
zeiss 35 eller 50mm
canon 24-70
canon 400 5,6

Om du har en 5d så kan jag väl säga att utifrån egen erfarenhet så är det 35/1,4 och 24/1,4 II som du skall skaffa, för det är lite av att köpa lyckan, när du ser resultatet så pirrar det i hela kroppen.

Håller med Ove fast jag personligen hade kompleterat Canon 24-70in med Zeiss Distagon T* 18/3,5 istället för Zeiss 21an.

Sen är ju även Canons 35/1,4 och 24/1,4 II som Håka rekommenderade riktigt vassa objektiv också.

Tack för alla goda råd.

Nu har jag eggat upp mig ordentligt på ett 35mm f/1.4L USM, så jag kommer komplettera med ett sådant.

En TS-E45/2,8 eller den gamla TS-E24/3,5 till din 5D. Finns nyare 24mm och 17mm också, men de är mycket dyrare. Alla borde nån gång prova på optik med förställning. Det finns ingen återvändo efter det :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto