Annons

Tips på ny kamera efter en Canon eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

rebevva

Medlem
Hej!

Vill förstklarlägga att jo, jag har redan läst sånna här trådar men har inte hittat vad jag letar efter än.

Jag vet inte särkilt mycket om fotografering men vill lära mig mer.

Har just nu en Canon Eos 300D men då den är gammal har den inte så många nya finesser, liten display och är allmänt seg.

Vill ha en lite bättre kamera som är lätt att lära sig, men som samtidigt funkar när man blivit lite bättre och vill utveckla sig. Är inte ute efter en så billig kamera så möjligt, antingen köper jag en ny bra och är den för dyr så blir det ingen billig skit istället utan då struntar jag i det.

Så kort och gott - vill ha en som tar "bättre" bilder än min förra, som är enkel men går även att avancera och med flera finesser.
 
Du berättade i en annan tråd att du har en kompis som har 500D. Om du gillar den kanske det är något att satsa på? 550D och 600D är lite nyare modeller med vissa förbättringar, men kostar också lite mer. Gå till en bra kamerabutik och titta på dem. Kolla också på de lite större och mer avancerade modellerna 50D och 60D. De har mycket bättre sökare och bättre reglage -- det blir alltså enklare att snabbt justera inställningarna när man fotograferar.

Att det skulle bli "bättre" bilder med en ny kamera är inte så säkert -- det är trots allt du och inte kameran som tar bilderna. Däremot kanske det blir enklare att ta bra bilder.
 
En bra kamera gör som sagt var inte en bra bild av sig själv så jag håller med om att ut och klämma och känna är vad man ska göra.

I grund och botten är nog de flesta nyare modeller ett uppsving från din gamla eftersom tekniken ständigt rullar framåt men det skadar aldrig att även ta sig en rejäl funderare på vad du vill ha ut av ditt fotandet då vissa typer av motiv kräver mer av det tekniska.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.