Annons

Tips på mekanisk systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

nisse_sthlm

Medlem
Var inne i en fotoaffär häromdan för att titta på begagnade äldre system kameror, det fanns en del att välja på minst sagt. Kan nån vänlig själ tipsa om bra modeller som är relativt vanliga? Hyfsat liten vore ett stort plus, tänkte ha den som ett komplement till digitalkameran. Eventuellt för astronomifotografi i framtiden.

Tack på förhand

-Nisse
 
Tycker att du ska kika på någon av Nikons modeller, toppkvalitet och stort begagnatutbud. Dessutom är Nikons modeller vanliga i astronomisammanhang, liksom andra vetenskapliga tillämpningar.

Några bra modeller är:
Nikon FM2, helmanuell, extremt robust, lättarbetad. Modellen FM2n tillverkades på 90-talet och har blixtsync 1/250 medan den äldre FM2 har 1/200.
Nikon FM3A, ny variant av FM2 som fått lite mer automatiska funktioner som tex. bländarautomatik.
Nikon FG/FG20 små manuella systemkameror, kanske inte lika robusta som FM-modellerna, men samma kvalite i övrigt.
Nikon FA och FE är också intressanta.

Kolla på Schönherrs Foto på Upplandsgatan i Sthlm, de brukar ha ett bra begagnatsortiment, dessutom trevlig personal.

Här är ett några bra länkar också:

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slrmain8090.htm

http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/index.htm

http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/fg20/index.htm

Och den nya FM3A:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm3a/index.htm

Lycka till!

/Dan
 
nisse_sthlm skrev:
Var inne i en fotoaffär häromdan för att titta på begagnade äldre system kameror, det fanns en del att välja på minst sagt. Kan nån vänlig själ tipsa om bra modeller som är relativt vanliga? Hyfsat liten vore ett stort plus, tänkte ha den som ett komplement till digitalkameran. Eventuellt för astronomifotografi i framtiden.

Tack på förhand

-Nisse

Astronomi, då är det Olympus OM-kameror som gäller. Små är dom också & massor med beg. optik till bra priser.

Astronomibilder tagna med OM-1
Olympussida
Annons OM-1
OM-1n
OM-1
OM-2 spot med div. tillbehör!!!
Annonsguiden, sök på Olympus OM


Annars så är Nikonkamerorna mycket fina, dock dyrare optik. Har själv haft ett antal Nikon & Olympus mekaniska kameror.

Larsa
 
Senast ändrad:
helmekanisk=FM-serien och OM-1

Vill du ha helmekaniska kameror som klarar sig utan batteri (Vilket du förmodligen klarar dig utan vid astrofoto) så är Nikon FM, FM2 och Olympus OM-1 bra val som dessutom går att komma över billigt. Nikon Fe har t.ex bara en mekanisk slutartid medan alla slutatider hos nämnda kameror är helmekaniska.
 
Det finns helmekaniska (alla slutartider) och delvis mekaniska (en eller flera tider mekaniskt styrda). Det är ju en viss känsla med helmekaniskt och de funkar ju även utan batterier. I praktiken är de delvis mekaniska lika bra. Dessa modeller (som inte längre tillverkas) är robust uppbyggda och har oftare noggrannare slutartider. Ser man bara till att ha batterier med sig (de håller kanske hundra rullar) så fungerar de också alltid, även i kyla. De helt elektroniska modellerna är lite mer känsliga för kyla och fukt.

För astronomibilder antar jag att du menar bilder med lång exponeringstid och då räcker det ju om B-läget är mekaniskt.

Helmekaniska hyfsat vanliga modeller:
Canon F1 old, FT, FTb, TX, TLb
Konica T3, TC, T4
Minolta SRT101b, 303b
Nikon F, F2, FM, FM2, FM3a
Olympus OM1
Pentax KM, KX, MX
Ricoh XR1, KR5
Yashica FX3

Delvis mekaniska med mekaniskt B-läge:
Canon EF, F1 new
Contax RTS2
Minolta XD5, XD7
Nikon EL2, FE, FE2, FG, FG20, FA, F3
Olympus OM2
Pentax LX, ME, MEsuper, MG, MV, MV1
Ricoh XR2, KR10

Tänk på att för astronomi är det intressant med en bra och ljus sökare. Mörk sökare är inte roligt så räkna bort t ex Konica, Ricoh, Yashica och en del äldre helmekaniska Canon och Minolta.

Jag skulle rekommendera någon av följande:
Canon F1 new (mycket bra sökare)
Minolta XD7 (mycket bra sökare)
Nikon FM2/FM3/FE/FE2 eller F3 (mycket bra sökare)
Olympus OM1
 
objernulf skrev:
Jag skulle rekommendera någon av följande:
Canon F1 new (mycket bra sökare)
Minolta XD7 (mycket bra sökare)
Nikon FM2/FM3/FE/FE2 eller F3 (mycket bra sökare)
Olympus OM1

Instämmer i Bjernulfs rekommendationer, men jag skulle nog klassa F1:ans och F3:ans sökare ett par pinnhål högre än Nikon modellerna FM2/FE2/FE. Om XD7:an har accute mate-skivan så är nog den också ett snäpp bättre än FM2/FE2/FE. Att titta genom sökaren på OM1:an är som att uppleva en solförmörkelse, men det är en trevlig och robust modell.
 
Jag skulle fundera på en modell med utbytbar mattskiva. Split screen kan inte vara bra för astrofoto...

/Pontus
 
Pelar skrev:
Att titta genom sökaren på OM1:an är som att uppleva en solförmörkelse, men det är en trevlig och robust modell.

Detta förstår jag inte, OM-1:eek:rnas sökare är MYCKET ljusa, däremot så är dom tyvärr kontrastlösa med original mattskivor. Kontrastlösheten kan vara ett litet problem vid skärpeinställning utan snittbild eller prisma men är dock inget stort problem.

Det tog många år innan någon lyckades fixa till en sådan ljus sökare på en SLR, jag vet för jag körde en Nikon FE2 paralellt med OM-1 ett tag & den hade klart mörkare sökare.

Jag har på mina OM-1:eek:r alltid använt ren mattskiva utan prisma/snittbild.

OM-1:eek:rna är oerhört vanliga inom astronomi, sök på astronomi på google så dyker OM-1 upp mest hela tiden. Tror inte att så varit fallet om sökaren varit så mörk...

Mvh/Larsa
 
Pongu skrev:
Jag skulle fundera på en modell med utbytbar mattskiva. Split screen kan inte vara bra för astrofoto...

/Pontus

Finns en uppsjö av dessa till OM-1, billigt dessutom. Enligt uppgift så kan man även köpa en nytillverkad skiva gjord för OM-3 & 4 som ska vara mycket högklassig.

Nikon Fm & Fm2 är mycket fina & kanske lite framtidssäkrare, dom är också klart dyrare i inköp samt att optiken är dyrare.

En prisfråga helt enkelt.
 
ok, jag börjar luta åt Olympus OM1. Kikade på den och den var riktigt kompakt och ser dessutom trevlig ut (det spelar roll för mig). Så några frågor:

Jag ser att det finns chrome modeller samt helsvarta. Är det bara kosmetiska skillander mellan dem (är sugen på chrome)?

Ser att ni rekommenderar OM1:an men inte OM2:an i lika hög grad. Ngt skäl till det förutom att den är halvmekanisk?

Zukion (?) objektiv verkar vanliga till Olympus, är de av bra kvalité generellt?

Tack för tipsen igen!
 
nisse_sthlm skrev:
Jag ser att det finns chrome modeller samt helsvarta. Är det bara kosmetiska skillander mellan dem (är sugen på chrome)?

Bara kosmetikskillnader, har själv aldrig stött på någon svart så dom är inte så vanliga...

nisse_sthlm skrev:
Ser att ni rekommenderar OM1:an men inte OM2:an i lika hög grad. Ngt skäl till det förutom att den är halvmekanisk?

Jag har som sagt bara ägt OM-1 men har en god vän som hade både en 1:a & en 2:a

OM-2 har elektronisk slutare samt möjlighet till tidsautomatik. OM-1 är helt mekanisk samt enbart manuell. Vid astrofoto så är OM-1 att föredra om det blir långa slutartider. Dessutom så kan gamla OM-2:eek:r ha lite problem med elektroniken, om du vill ha en sådan så måste den kollas upp riktigt.

nisse_sthlm skrev:
Zukion (?) objektiv verkar vanliga till Olympus, är de av bra kvalité generellt?

Zuiko är namnet på Olympusoptiken. Dom håller en mycket hög klass men finns självfallet i varierande kvalite, dock så finns mig veterligt inga lågvattenmärken.

Man kan jämföra Zuikooptiken med Canons & Nikons optik, fast billigare begagnat.

Om du kan tänka dig att hosta upp lite mer pengar för ett kamerahus så finns OM-3, helt mekanisk byggd i Titan, en verklig skönhet som tillverkades fram till för bara nåt år sedan. Kostade dock MYCKET pengar (runt 20 000) & är knappast billiga begagnat.

En egenhet som OM-kamerorna har är att dom inte har en traditionell tidsratt utan en ring som sitter bakom objektivet mot kameran, ungefär som en bländarring. Kan kännas avigt i början eftersom man inte ser tiden förrän man tippar kameran bakåt men det vänjer man sig vid eftersom man efter en tid känner på ringen vilken tid man har inställd (via läget på den).

Lite länkar.

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/om1/

http://www.ne.jp/asahi/japan/manual-camera/om11.htm

http://www.clubcamera.org/features/om-1.html

Läs detta

OM-1 Story

/Larsa som varit en Zuikoholic (smeknamn på människor som är beroende av olympusoptik).
 
Senast ändrad:
Kom på att OM-1 behöver 1,35v-batterier, kvicksilverbatterier är ju idag förbjudna därför så är man hänvisad till luft/zink-batterier som är lite dyra samt inte håller lika länge. Dessa finns på LP-Foto för 100 kronor stycket.

Vissa använder 1,5-voltsbatterier & kompenserar Asa-inställningen, jag har dock inga goda erfarenheter av detta.

Har även hört att det finns hörapparatbatterier som ska hålla längre & passa, kan vara värt att kolla upp.

Larsa
 
Pelar skrev:
Instämmer i Bjernulfs rekommendationer, men jag skulle nog klassa F1:ans och F3:ans sökare ett par pinnhål högre än Nikon modellerna FM2/FE2/FE. Om XD7:an har accute mate-skivan så är nog den också ett snäpp bättre än FM2/FE2/FE. Att titta genom sökaren på OM1:an är som att uppleva en solförmörkelse, men det är en trevlig och robust modell.
XD7 har den ljusa Acute-matte skivan.

Till FE/FE2/FM2 kan man köra den nya ljusa helmatta B3-skivan för FM3a men visst är en F3 trevligare. Med F3 och Canon F1 kan man byta till ljusschakt eller luppsökare.
 
Ang. chrome eller svart utförande på kameran så är det säker det samma som med verktyg. Den ene anser att ett svart kamerahus ser bättre ut och då även anses ha bättre kvalite än det chromade huset.

Som yrkeskamera ser man oftast svarta hus och en av förklaringarna kan ju vara att svarta hus syns mindre och drar mindre uppmärksamhet till sig.

Ang.jämförelsen med verktyg så är det nog så att i vissa delar av världen så är en chromad kamera bättre än en svart. Lägger man fram två skruvnycklar, en mattpolerad chromad skruvnyckel och en högblank framför en svensk och en amerikan så väljer svensken den matta nyckel men amerikanen tar den blanka. Många gånger anses den blanka nyckeln vara en uppiffad lågprisnyckel och den matta en kvalitetsnyckel.
 
janne ö skrev:

Som yrkeskamera ser man oftast svarta hus och en av förklaringarna kan ju vara att svarta hus syns mindre och drar mindre uppmärksamhet till sig.

Denna förklaring har jag ofta hört & det stämmer nog, en silverkamera syns mer... För naturfoto (djur) så är silverkameran ingen höjdare eftersom många djur är känsliga för reflexer.

Ett tag så var det mycket mode vilken färg kamerorna skulle ha, proffsen har dock oftast velat ha svart (åtminstone dom senaste 25 åren).

Om man tittar på Canon så gör dom 300D i silver & 10D i svart, jag får en känsla av att det är en markering till vilka målgrupper kamerorna vänder sig...

Själv så har jag alltid haft en förkärlek för silverkameror, om dom är i metall alltså. Silverkameror i plast tycker jag är en styggelse!

Larsa
 
Jag säger bara Contax S2! Fast den lever inte upp till dina krav tyvärr. Dyr, snygg och ovanlig men med optik i toppklass och helt manuell. ;-)

Men en OM1:a är inte fy skam det heller! Det var den första kameran jag köpte, därför är man väl lite nostalgisk ang den :)

Min tjej hade en Nikon FM, som hon tyvärr blev av med. Men den var snygg och trevlig den också. Dessutom ett stort sortiment av optik att välja mellan.

mvh
Christer
 
Det är ett sätt som fabrikanten har att styra oss konsumenter till att köpa dyrare och för en del onödigt avacerad kamera.

Den chromade och kanske fullt tillräckliga kamera skäms då den avancerade amatören för att köpa. Han köper då den dyrare svarta kameran men får inga bättre bilder.

Samma fenomen synns överallt. Biltillverkarna gör likadant. Släpper ut värsta lyxmodellen först, nån köper den och när dennes granne dräglat tillräckligt så kommer konsumentmodellen ut och då köps den , utan emblem bak så att alla andra tror att det är den värsta sortens modell.

Men både vad gäller kameror som verktyg och bilar så håller dom den kvalite som fordras för det priset.

Fotografering är en dyr hobby och då gäller det att lägga pengarna till rätt ställe. Hellre på film än till banken.
 
Jag är en amatör och jag gillar den kromade varianten så uppenbarligen lyckas de...

Men som Larza påpekade, på nya plastkameror är det otroligt fult.

Schönherrs Foto hade lunchstängt nu när jag var förbi...trist.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.