Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på mekanisk systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
nisse_sthlm skrev:
Schönherrs Foto hade lunchstängt nu när jag var förbi...trist.

Det kostar ju lite extra att handla på firma jämfört med privat men kan i detta fall vara att föredra eftersom det känns säkert med 6 månaders garanti.

Om du ska ha en OM-1 så är det bara en fördel om du vill ha silver, det finns fler av dem & dom är billigare.

En OM-1n från sent 70-tal kan vara att föredra, på dom tidiga kamerorna kan spegeldämpningen ha vittrat sönder på (skumgummiliknande grej). Det enda problemet med detta är att det kan finnas rester av den på spegel & undersidan av mattskivan (rengöring) samt att spegeln slamrar lite mer, möjligtvis även lite mer spegelvibrationer. Detta fixar dock en kameraverkstad lätt för en överkomlig summa.

Detta är inget specifikt för OM-kameror utan inte helt ovanligt på SLR-kameror som fått några år på nacken.

För övrigt så finns det ju ingen elektronik annat än ljusmätaren, om den fungerar så brukar det inte vara några problem.

Larsa
 
Re: Inte mekanisk men trevlig o bra

Gunnar D skrev:
Såg just en OM4 med ganska mycket tillbehör till rimligt pris på www.blocket.se

Som sagt inte mekanisk men mycket intressant... Kan var ett mycket fint alternativ, dess spotmätning med möjlighet att utifrån 8 lagrade punkter göra zonmätning är en mycket intressant grej.
 
larsaz skrev:
Detta förstår jag inte, OM-1:eek:rnas sökare är MYCKET ljusa, ...

Det beror på vad man jämför med, solförmörkelse var ju naturligtvis en liten överdrift, men en kontrastlös skymning är det allt då man jämför den med F1:ans och F3:ans sökarbild ;-).

OM1:an är visserligen billigare än F1 o F3 men den är heller inte alls i samma klass som dessa modeller. Man behöver inte ta många rullar med respektive kamera för att känna att det är skillnad. Med de här modellerna slipper man dessutom problemet med 1,35v-batterier. Om det sedan är värt mer pengar, det är upp till Nils att avgöra.

Nils, jag tycker du ska kolla upp flera kameror, prova ställ skärpan, exponera, känn efter hur de passar dina händer, hur användarvänliga de är, osv. Det finns många "klipp" nu bland de gamla manuella kamerorna.
 
Senast ändrad:
Pelar skrev:
Det beror på vad man jämför med, solförmörkelse var ju naturligtvis en liten överdrift, men en kontrastlös skymning är det allt då man jämför den med F1:ans och F3:ans sökarbild ;-).

Canon F1 har jag ingen erfarenhet av däremot har jag ägt Nikon F Photomic samt använt F2 & F3. Deras sökare visar i princip 100% & är bättre ja, däremot så är OM-1:ans sökare inte sämre än FM2 & FE2 (har haft FE2 & OM-1 paralellt). Den är däremot kontrastlösare vilket beror på mattskivorna äldre konstruktion. Jag trodde inte vi jämförde med proffskamerorna som helt klart är bättre.

Som jag tidigare skrev så vore det konstigt om den mest använda Astrofotokameran skulle ha en mörk sökare, kan i & för sig kanske vara bra vid fotografering av solförmörkelse (ironi)...

Larsa
 
Pelar skrev:
Instämmer i Bjernulfs rekommendationer, men jag skulle nog klassa F1:ans och F3:ans sökare ett par pinnhål högre än Nikon modellerna FM2/FE2/FE. Om XD7:an har accute mate-skivan så är nog den också ett snäpp bättre än FM2/FE2/FE. Att titta genom sökaren på OM1:an är som att uppleva en solförmörkelse, men det är en trevlig och robust modell.

Hoppas att du förstår att jag reagerar, det ser här ut som att du klassar ned OM-1:sökaren totalt jämfört med FE/FM-modellerna, förstår dock nu att det är F1 & F3 du jämför med. OM-1 är fullt jämförbar med FE/FM:arna...

Mvh/Larsa
 
Jag har haft OM-1 och gillar inte riktigt sökaren som dock inte är direkt sämre än Nikon FE2/FM2. Den blir ljusare/kontrastrikare med helmatt sökarskiva avsedd för OM-3/4.

OM-4 är vad jag kallar halvmekanisk, det finns mekaniskt styrd 1/60 och B. Detsamma gäller OM-2 Spot/program. OM-4 är en mycket trevlig kamera men det finns en del rapporter om elektronikproblem.
 
objernulf skrev:
...Den blir ljusare/kontrastrikare med helmatt sökarskiva avsedd för OM-3/4.

Intressant, jag visste inte att skivorna från Om3/4 passar i OM1, ska tala om det för en nära vän som har en OM1:a. Olle, du är som ett vandrande uppslagsverk när det gäller gamla systemkameror!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.