Annons

Tips på ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danul

Medlem
Jag funderar på att köpa en ljusmätare och funderar på om någon har tips på någon särskild- och var man kan köpa den i så fall.
Jag har kikat lite på recensionerna av ljusmätarna, men jag är säker på att inte alla som har en har skrivit där. Därför lägger jag in den här tråden.
Jag är amatörfotograf- och söker därmed inte det värsta som finns på marknaden men väl en som fungerar bra och har de funktioner som behövs.

//Daniel

Vad vill du att den skall mäta? Infallande ljus eller reflekterat ljus? Spotmätning? Blixtljus och/eller naturligt ljus?

Vad får den maximalt kosta?

jimh skrev:
Vad vill du att den skall mäta? Infallande ljus eller reflekterat ljus? Spotmätning? Blixtljus och/eller naturligt ljus?

Vad får den maximalt kosta?

Helst allt, dock prioriterar jag Infallande ljus, blixtljus och naturöligt ljus. Reflekterat ljus får nog anses som underprioriterat.

Jag vet inte vilka prisklaser man borde lägga sig som amatör, men upp till 2500-3000 kanske?

Kolla på Minolta Autometer 5F. Den kostar 3195 kr på Scandinavian, bara precis över din budget. Minoltas mätare är trevliga.

Kolla även Speed Graphic. Jag har handlat med dessa några gånger, och alltid utan problem. Funderar själv på en Gossen Sixtomat Flash som hos dom kostar £129.

-- Nicke

Tackar Niklas, jag ska titta in hos dom med.
Hur lång leveranstid brukar dom ha på produkterna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar