Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Jag letar lite efter en bra ljusmätare som mäter infallande ljus. Vad finns det för bra sorter och vad ska man akta sig för? Den ska gå att använda både på dagen som på natten och inte vara digital.

/Niklas

Varför får den inte vara digital?

Jag har en Sekonic L308 som jag använder tillsammans med gamla kameror från förr. Det spelar ju ingen roll för bildresultatet om ljuset är mätt med en analog eller en digital ljusmätare.

Jag har också en Zeiss Ikon Ikophot som förstås är lite mer "period" tillsammans med gamla kameror från 1940- och 1950-talet, men det är en mätare med en mätcell av selen och inte lika exakt som en modern mätare (plus att den antagligen visar fel numera pga åldrad selencell; jag har inte kalibrerat den). I svagt ljus fungerar selenceller rätt dåligt, dessutom.

Annars finns det också moderna analoga ljusmätare, men då med kiselceller (eller kanske t.o.m. CdS-celler fortfarande?). T.ex. har Sekonic en som heter L-208 med kiselcell. Jag tror att Gossen också fortfarande gör varianter av Lunasix.

En modern analog mätare är lika ljuskänslig som en digital, men jag tycker att det är svårare att läsa av en analog mätare än en digital.

Hej.

Jag letar lite efter en bra ljusmätare som mäter infallande ljus. Vad finns det för bra sorter och vad ska man akta sig för? Den ska gå att använda både på dagen som på natten och inte vara digital.

/Niklas

Hej!

Försök att finna någon anständigt modern, dvs någons som inte använder
selencell.

Selenceller har den egenheten att de rätt som det är slutar fungera,
antingen tvärt eller mer eller mindre smygande, vet inte riktigt varför,
ljusbelastning eller ålderdom och det verkar vara ca 30-40 års livslängd.

//MW

Varför får den inte vara digital?

En modern analog mätare är lika ljuskänslig som en digital, men jag tycker att det är svårare att läsa av en analog mätare än en digital.

Av den anledningen att jag gillar nålar som rör sig. :) Och att jag finner det lättare att se olika variationer på bländare/slutare vid en given mätning.

Jag har fram till nyligen använt mig av några ärvda mätare (Capital DI och Gossen Sixtar) där det gamla batteriet fortfarande fungerade men nu lagt av och jag tänkte köpa ny och av de digitala jag prövat så kändes de inte lika roliga.... Dåligt argument men jag fotar för skojs skull så varför inte?

Ska kolla upp de du nämner.

/Niklas

Hej!

Försök att finna någon anständigt modern, dvs någons som inte använder
selencell.

Selenceller har den egenheten att de rätt som det är slutar fungera,
antingen tvärt eller mer eller mindre smygande, vet inte riktigt varför,
ljusbelastning eller ålderdom och det verkar vara ca 30-40 års livslängd.

//MW

Hur vet man att den använder selencell eller inte? Finns det ett årtal eller liknande när man kan säga att de slutade med det??

Jag fick en Electro Bewi mätare av en bekant och den har säkert en selencell då den är så gammal att den har max 19DIN... :) Den funkar inte speciellt bra iaf.

/Niklas

Om mätaren är batterilös, och har "facettögon" så är den med stor säkerhet en selencellsmätare.

Jag har en Gossen Lunasix 3. Det är en fullgod klassiker, men den är byggd för 1.35v. Med andra ord kvicksilverbatterier. Sök gärna efter något nyare redskap byggd för miljövänligare batterier.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar