ANNONS
Annons

Tips på lätthaterlig blixt till Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Scholz

Avslutat medlemskap
Behöver en slavblixt, känner inte för att lägga ut hela lönen på en blixt.
Förslag och tips på enkel och bra blixt emottages tacksamt.

Vet inte vad du menar med slav, D50 kan inte styra externa blixtar är jag rätt säker på. Innan jul köpte jag Nikons nya och lilla blixt SB-400. Enkel, liten och smidig. Allt styrs från kameran på samma sätt som den interna blixten. Jag är än så länge klart nöjd. Kraften räcker lätt till vanliga rum - dock säkert inte till kyrkorum etc;-) Den är vinklingsbar i höjdled i princip steglöst. Nackdelen med den enkla konstruktionen är att den endast är vinklingsbar i höjd. För att studsa blixtljuset i en vägg måste man ta fotot i höjled s a s. För 1400:- dock guld värd i jämförelse med den inbyggda ej vinklingsbara blixten. 2 AA-batterier räckte till över 300 blixt-bilder.

"D50 kan inte styra externa blixtar"
Vad menar du med det ? Den har ju blixtsko, då måste den väl ändå klara av en blixt på toppen. Eller missuppfattar jag dig helt ?

SB-400 monterar du självklart i blixtskon;-) Men D50 har inte ett "commander-läge" som gör att du kan använda den inbyggda blixten till att styra en extern blixt som är placerad någon annanstans i rummet.

Du har uttryckt dig fel. Det är inte en slavblixt som du vill ha, därav svaret.
Nikon:s nya SB-400 är som sagt rätt för dig.
Vill du ha en slavblixt så kan du använda SB-400 som en sådan, men du måste då ha en "masterblixt" ansluten till din kamera och det är bara Nikon:s SB-800 som du kan använda, då D50:ans inbyggda blixt inte har "masterfunktion" funktion.

Sen har vi ju SB-600 som är snäppet vassare om inte budgeten är för begränsad. Den kan du också vinka i sidled + att den är kraftigare. Denna går väll lös på ca. 2600:-

Nu har jag fått blixten, grymt bra ! Tack för rekomendationen, den var precis vad jag behövde. Enkel liten och effektiv.

/Mattias

perstromgren skrev:
Så man köper en Synchromat 6967, sätter på sin gamla Nissan-blixt, ställer alltihop uppe på hyllan, så har man partyljus på sin bilder?

Har jag förstått rätt, så är ju detta mycket billigare än det mesta annat. Vad är haken?

Exakt!

Haken är att det är en del meckande med att få det o bli "naturligt"Eftersom man får ställa in blixtsynken på 1:a ridån så försvinner det naturliga ljuset(ej Rear på D50)

Jag har också nikon D50, köpte sb-800 och en sb-50dx. Ställde min sb-800 och sb-50dx slave läge. Det funkade fint med kamerans inbyggda blixt.
Har tagit massa fina bilder med dessa blixtar.
Ni som skriver om att D50 inte kan styra slave blixtar kan förklara vad det kallas det jag har lyckats med?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar