Annons

Tips på lämplig kamera efter Canon 5dmark3

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Hej, jag har en Canon 5dmark3 och funderar på byta upp mig till en lämplig spegellös kamera. Har ni nåt bra tips? Jag har objektiv Tamron 24-70 G2, Tamron 70-200 G2 och Sigma Sport 150-600 och de behöver passa till den nya kameran med adapter. Hur bra fungerar objektiven med spegellös kamera? Eller är det bara Canon 5dmark4 som gäller?
Tacksam för lite tips och idéer.

Testa en R5. Alla objektiv som passar till 5D3 passar med adapter. Risken är stor att det blir dyrt. En R6 är ju dock billigare.

5D4 är en väldigt bra kamera men R5/R6 är i en helt annan liga om man har önskemål av snabb autofokus. Jag har haft 5D3, 5D4 och har R5 nu.

Jag har ingen erfarenhet av hur bra Tamron/Sigma funkar med adapter. Det kan behövas uppdatering av mjukvaran på dem men det borde gå lätt att kolla på internet.

Som sagt, kolla upp hur just de objektiven fungerar på R5/R6. Både min Tamron 150-600 (G1) och Sigma 150 macro har dåligt fungerande autofokus med EF/RF-adapter på R6. Båda funkar bra på min gamla 5D3, men på R6 är det knappt lönt att försöka använda annat än manuell skärpeinställning. Alla mina Canon EF-objektiv funkar utan anmärkning på R6 med adapter. Jag har sett att nyare Tamron (G2, som du har) ska fungera bättre än G1, förutsatt att man har uppgraderat firmware, men säkrast att kolla upp de fungerar tillräckligt bra (dvs inte bara aningen bättre än med G1).

R5 har en del konstigheter för sig.
Enligt reklamen ska alla Canons EF-objektiv fungera fullt ut men så är det inte.
Långa telen och telezoomar måste vara av version II eller senare för att högsta hastigheten på matningen ska fungera, man får nöja sig med 6-7 fps.
IS jobbar i stort sätt hela tiden om man inte stänger av den via objektivet.

Se till att testa med ditt kommande hus om dina objektiv fungerar bra med huset INNAN du bestämmer dig. Eller se till att du har ångerveckor på köpet om det sk*ter sig i det blå skåpet.

Många gillar R6 för att den är mycket billigare än R5. Men det går inte att släta över att R6 bara har 20 Mpix jämfört med R5's 45 Mpix.
För statiska motiv när man har tid på sig att komponera bilden och utnyttja sensorns yta optimalt så är 20-22 Mpix inget problem. Men för aktion, idrott, flygande fågel och annat när det går undan är 45 Mpix en mycket stor fördel.
Man kan beskära bort stor del av bilden och ändå har kvar tillräckligt med pixlar för att göra utskrifter och förstoringar.

R6/R5 är ju det naturliga förslaget om ekonomin tillåter. Använder du inte seriebildstagning frekvent kan R vara aktuell. R har sina konstigheter men också styrkor. Jämfört med 5dmkiii är nog det mesta bättre förutom just seriebildstagningen, vädertätning samt batteritid. Har sett begagnade R för 10000kr. Personligen skulle jag välja R även före 5dmkiv. En kortplats är minus för R också är väl bäst att tillägga.

Canon och Sigma brukar vara de säkraste korten om man kör ett tredje märke som t ex Sony eller Leica L fattning då Sigma själva gör MC-11 och MC-21. Det är lutigare med Tamron då de inte gör en egen adapter. Vad gäller Canons En serie vet jag för lite om kompatibilitet förutom att det åtminstone i början var en del problem med tredjepart.

Sedan är frågan av vilken anledning du vill ha spegellöst? Är det p g a storleken är inget netto tjänat om du ändå kör dessa gluggar då de är ganska stora. Är det AF precision är det en vinst så länge AF funkar bra.

Själv just nu kör jag Leica L-fattning med MC-21 och det mesta funkar (enbart single-AF i detta fall dock) - fotar man sport funkar det alltså inte). Med flera Tamron har jag tidigare fått trixa för att få dem att blända ner.

Jag bytte från Canon 5dsr till Fuji xt4 och Gfx 100s
Har haft Canon i alla år och jag är väldigt nöjd med mitt byte.
Xt4 är fantastisk, och mycket ekonomisk.
Kan stark rekomendera den.

jag har Canon R6 som jag använder med objektiv från Tamron och Sigma
Tamron 150-600 G2 fungera bra 24-70 G2 fungerar kanon, Sigma 120-300/2,8
är en ren dröm på flygande fågel även med Sigma 1,4 converter har även tagit en hel del bilder Canon 1DX mk1 och R6 tycker jag är bättre på att sätta fokus och
bilderna blir snyggare till stor del tack vare man kan ha högre ISO.
kan rekommendera R6 för hantering och smidighet, den är väldigt mycket
"Canon" det är inga vetenskapliga tester men det är upplevelsen jag har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar