Annons

Tips på kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

linnno

Medlem
Hej!

Jag har för tillfället en Nikon d7000 som jag är väldigt nöjd med. Dock skulle jag vilja införskaffa en behändigare kamera som är lättare att ta med sig. Har främst funderat på en kompaktkamera men även mindre systemkameror. Har bland annat tittat på Panasonic Lumix DMC-TZ70.

Någon som har erfarenhet av TZ70 eller några andra tips?
 
Med tanke på att du har kollat på TZ70 så borde denna marknadsöversikt passa bra:
http://www.dpreview.com/reviews/2016-roundup-consumer-long-zoom-compacts

Själv har jag haft Sony HX90v i ett år och är mycket nöjd med den. Väldigt liten så att man kan ha den i framfickan. Stor zoom. Goda konfigureringsmöjligheter. Sökare finns för när den behövs. Den lilla sensorn sätter sina begränsningar, men de kände jag till innan jag köpte kameran.
 
Hej!

Jag har för tillfället en Nikon d7000 som jag är väldigt nöjd med. Dock skulle jag vilja införskaffa en behändigare kamera som är lättare att ta med sig. Har främst funderat på en kompaktkamera men även mindre systemkameror. Har bland annat tittat på Panasonic Lumix DMC-TZ70.

Någon som har erfarenhet av TZ70 eller några andra tips?

Svårt att säga. Finns ju hundratals kameror som kan föreslås. Själv så är mina nuvarande favoriter Panasonics små GM1 och GM5. De systemkamerorna är inte mycket större än de minsta kvalitetskompakterna med 1"-sensorer, men de har bägge större sensorer a la Micro 4/3.

Klassiska kvalitetskompakter som är trevliga är annars just små 1":are som Sony RX100 III (har sökare, och är billigare än IV) eller Canon G7X II (undvik I:an som är långsam/slö), men utan EVF.
 
Jag har kikat på bla Sony RX-100 III samt Panasonics TZ60. Åsikter?

RX-100 III har en klart större och bättre sensor (1" vs 1/2,3"). Bra och ljusstark optik. Bra EVF/sökare, men med nackdel att den måste fällas upp/ner.

Vill du ha ett bredare zoomomfång, men samma 1" sensor så kika hellre på Panasonics TZ-100. Där får du dock en lite ljussvagare optik än hos Sonyn, och lite sämre EVF/sökare (du slipper dock omaket med att fälla upp/ner den).

Både RX-100 III och TZ-100 är dock riktigt bra kompakter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.