Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kamera för att fotta rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Kicia

Medlem
Hejsan :D
Jag är lite ny här, men tänkte fråga om lite tips här hos proffsen :p

Jag har för tillfället en Canon PowerShot S2 IS, så en lite äldre variant då. Känner att det är dax att skaffa mig en ny kamera och funderar på att lägga lite extra pengar för att skaffa mig en riktigt bra :)

Det jag vill ha ut mest av kameran är att kunna fotta rörelser, tex min hund som hoppar och har sig. Det blir ju som nästan alltid suddigt i dagens läge, oavsett solljus. Det vore ju så kul att kunna få såna där häftiga skarpa springbilder.

Jag är lite inne på en Canon Eos 400D, men objektiv är inte det lättaste heller.. känns som man nästan måsta ha ett som är runt 2,8 för att kunna få bra rörelsebilder? Lr vad säger ni? :)

Och behöver jag egntligen en systemkamera för att lyckas med rörelsebilder? Kankse räcker med en nyare powershot?

Jag vore hemskt jätte mega super duper tacksam ifall någon har lust att ge mig lite tips, jag är som sagt itne så kunnig.. men jag vill lära mig :)

Mvh Karolina och vovven King
 
Vore jag dig så skulle jag titta på en digital systemkamera, EOS 400D är säkert en alldeles utmärkt kamera men jag kanske till och med skulle titta mig om efter ett begagnat hus. EOS 350D, Nikon D70/D70s, Nikon D50 eller något i den stilen. Det borde gå att hitta begagnat för inte allt får stora sedlar. Sen när du pratar om att frysa rörelser så är du ju själv redan inne på rätt spår ... mycket ljus för att få korta slutartider ... sen är det klart att ett ljusstarkt objektiv skadar ju inte heller, dom brukar kosta lite grann dock.

Lycka till med köpet.
 
Om du har en S2 IS finns det nog ingen större mening med att byta till en nyare Powershot.

Jag tror i och för sig att en S2 IS gott klarar av att fota hundar i rörelse men en systemkamera är så mycket roligare. Autofokusen är snabbare och en riktig sökare gör det enklare att fånga just rörliga motiv.

Jag har själv en S2 IS och skaffade en 400D och det är så mycket roligare med systemkameran. Jag tycker inte att 2.8 är ett absolut krav, däremot behvöver du kanske en del brännvidd för att kunna fånga en hund som leker. Man blir lätt bortskämd med S2 IS som har så fantastiskt mycket zoom. Ett objektiv som är väldigt trevligt till en 400D är Canons 70-200 4.0 L, jag har IS-varianten och är mycket, mycket nöjd. Tyvärr är det ganska dyrt.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.