Annons

Första-kamera till min dotter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte det är fel att köpa en systemkamera till en 13-åring. Fundera på följande:

1. Är hon intresserad av att få kontroll över kameran? Skulle hon tycka det var intressant att anpassa iso, bländare och slutartid och se vilken skillnad det gör i bilden? (köp SLR)

2, Kan hon ta om en bild, ett motiv, gång efter gång tills hon blir nöjd? (köp SLR)

3. Är du beredd att köpa extra objektiv om hennes intresse vaknar? En SLR-kamera ska ha rätt objektiv för rätt motiv medan en kompaktkamera hanterar sånt med mjukvara.

4. Vill hon ha en liten handväskvänlig kamera (kompakt) eller tror du hon kan tänka sig att släpa runt på en större kamera om det ger bättre bilder (SLR)?

5. Är kamerans design viktig? (Om ja, köp en snygg kompaktkamera)

Lite tankar!

Tack för dina bra tips!

Hm.. det bar emot lite att fråga ut henne, eftersom det skulle bli en överraskning till födelsedagen :), men jag hade faktiskt precis gjort det innan du skickat dina bra tankar här. Och hon säger (tyvärr) att hon bara vill kunna ta lite kort, och att hon vill kunna stoppa ner den lätt i fickan.

Jag bara v e t att hon skulle kunna bli så duktig om hon bara ville, jag har ju sett kort hon tagit och hon är för övrigt estetiskt lagd.. Men jag tänker att intresset ändå kan vakna om hon får en nätt kompaktkamera och ett redigeringsprogram. Så - en enkel kompaktkamera är väl det jag får titta efter... just nu...

Och då har jag fortfarande inte en susning om vad jag ska köpa ;-)
 
En förälder ska uppmuntra barn åt rätt riktning. De vet inte vad de vill förrän de har fått testa ordentligt.
Tycker du ska ta o köpa en beg. systemkamera. Vill hon verkligen inte fota så tar du den eller så säljer du den igen för köper du beg,. så kan man sälja den för samma pris inom rimlig tid.

Sen har jag fått Capture-one 5 gratis när jag köpte ett objektiv. Den säga vara en bra redigeringsprogram för fotografer. Har ingen användning av den så jag använder Lightroom 3.

Du kan nog "'ärva" programmet av mig ;)

http://www.phaseone.com/en/Software/Capture-One-5/5-Features.aspx

/Stefan
 
En förälder ska uppmuntra barn åt rätt riktning. De vet inte vad de vill förrän de har fått testa ordentligt.
Tycker du ska ta o köpa en beg. systemkamera. Vill hon verkligen inte fota så tar du den eller så säljer du den igen för köper du beg,. så kan man sälja den för samma pris inom rimlig tid.

Sen har jag fått Capture-one 5 gratis när jag köpte ett objektiv. Den säga vara en bra redigeringsprogram för fotografer. Har ingen användning av den så jag använder Lightroom 3.

Du kan nog "'ärva" programmet av mig ;)

http://www.phaseone.com/en/Software/Capture-One-5/5-Features.aspx

/Stefan

Eller så lyckas man döda ett bygynnade intresse med utrustning som man inte orkar dra med sig... ;-)

Jag tycker G7:an var en bra kompromiss, den kan både vara en hel automatisk kompakt till storleken (lite tyngre än de minsta), avancerad med manuella möjligheter, lite av en system kamera med vidvinkel och tele tillsats. Bättre bildkvalité än många andra kompakter men inte lika bra som system kamera eller de allra bästa kompakterna.

Märker man att man bara har med sig G7:an utan tillbehör och bara kör på Auto så behöver man inte uppgradera till systemkamera. Märker man att man vill mer så och verkligen har ett intresse så kan man gå vidare då.
 
Jag är lite ör dåligt insatt i kompakternas värld, men det finns ju en del sidor på nätet med jämförelser och tester..

http://www.imaging-resource.com/
Har lite unktioner för att jämföra olika modeller och möjlighet att se testbilder och sånt.

http://dpreview.com
Testar lika modeller och har med jämförelser med liknande modeller.

Men inte ens dessa har med alla modeller och det är inte säkeert att en modell har samma beteckning i USA som här i Sverige...
 
Med en budget på ca 2000 kr skulle jag aldrig råda någon köpa en systemkamera.. Bara att skaffa objektiv som tillfredställer så en systemkamera får den "bredd" man oftast vill ha ifrån zoom möjligheter till närbilder samt att vardagsobjektivet är ljuskänsligt kostar mångdubbelt dom 2000 kr man har som budget. Och det är ju just för man har flera objektiv det kallas systemkamera.. Utan systemet finns där så är det endast en halvkamera egentligen...

Så långzoom skulle jag säga vore lämpligt. Eller varför inte bara låta använda den redan befintliga kameran och försöka spar lite mera under kommande år framåt...?

Våra barn ärvde vår Canon s3is långzoom.. Samt den lilla casio fick-kameran. Och har haft superskoj med dom ..

Våra är idag 10 samt 15...(som bor hemma) En utflyttad finns också. Men hennes ända intresse med foto var att se alla kläder hon ville ha.. Men hon har nu en stackars fästman som får lida utav det "fotointresset. :)

Stannar intresset kvar och håller sig på hög eller ganska hög nivå så sattsa om ett år..
 

Jag har en IXUS 100 vid sidan av systemkameran, tycker den fungerar kanon! Kanske inte den snabbaste och ljuskänsligaste kompaktkameran, men det räcker gott. Inte större än ett kreditkort och dessutom filmar i HD (720p) och har bildstabilisering! Jag tror ni blir nöjda med den.
 
Det är ju det jag är liite rädd för. Har märkt det förut.

En Canon Ixus 120 IS då? Bra pris, bra betyg, verkar vara liten och bra??

har man ett riktigt intresse så tar man med sig kameran. En liten instegs dslr tycker jag är rätt kamera. Det är bara se hur man själv gör. När man ska ta riktiga bilder tar man med dslr när det är dags för lite fest/mingel/släkt åker en liten kompakt med eftersom då är priot storlek viktigast o bildkvalitet i andra hand.
Med en dslr kan hon utvecklas eftersom hon kan styra hela exponeringen själv. Det finns avancerade kompakter som tex G11 Canon men den kostar mer än 2000kr o en instegs Dslr ger bättre bildkvalitet o större utvecklingsmöjligheter.
Men du känner ditt barn bäst själv om hon ofta tröttnar snabbt o inte kommer ta med sig kameran så är en kompakt bäst men den ger inga större utvecklingsmöjligheter rent tekniskt sett.
 
Det är inte mycket som skiljer, 105 är en nyare modell, men saknar möjligheten att filma i HD (720p). Den har filmfunktion men i lägre upplösning (640 x 480).
 
Det är ju det jag är liite rädd för. Har märkt det förut.

En Canon Ixus 120 IS då? Bra pris, bra betyg, verkar vara liten och bra??

Jag är inte jättebra på kompaktkameror och jag har bara kastat ett öga på kameran ovan. Det är säkert en trevlig point-and-shoot kamera, men då den så vitt jag förstår saknar möjlighet till manuella inställningar så är det ingen kamera man lär sig tänka foto med. Det kanske är precis vad din dotter vill ha och i så fall är det helt rätt.
 
Ja, det känns mer och mer lockande att ge henne min kamera. Risken att kameran hanteras ovarsamt är också rätt hög måste jag erkänna..

Har nog inte råd att köpa PS. Hittade nåt gratis på nätet, GIMP. Provat det?


gimp är bra - jag har använt gimp i 12 år nu och visst tusan duger det gott. Det har allt vettigt som man behöver och sponsrar inte heller den ondsinta förtaget Adobe med mer pengar vilket i sig är en god gärning

vill du ändå köra dslr så kan man få en gammal 350D med någon optik för ungefär en tusenlapp - oki, en gammal kamera då, men ändå en helt annan värld än kompakterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.