Annons

Första-kamera till min dotter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tanken har slagit mig också. Jag minns inte vad min kamera kostade.. Hur mycket skulle den vara värd om jag skulle sälja den idag? Köpte den i dec -03..?

Inte många hundra, tyvärr.

Jag tycker också att idén att överlåta din kamera på dottern är en utmärkt idé. Du kan ju alltid be att få låna den när du behöver. Om du saknar kamera senare, kan du ju ta upp diskussion med din dotter om vad du borde köpa som hon kan låna...

Har ni inget bildbehandlingsprogram ska ni absolut skaffa det. Photoshop Elements kan vara värt en titt.

Per.
 
Inte många hundra, tyvärr.

Jag tycker också att idén att överlåta din kamera på dottern är en utmärkt idé. Du kan ju alltid be att få låna den när du behöver. Om du saknar kamera senare, kan du ju ta upp diskussion med din dotter om vad du borde köpa som hon kan låna...

Har ni inget bildbehandlingsprogram ska ni absolut skaffa det. Photoshop Elements kan vara värt en titt.

Per.

Ja, det känns mer och mer lockande att ge henne min kamera. Risken att kameran hanteras ovarsamt är också rätt hög måste jag erkänna..

Har nog inte råd att köpa PS. Hittade nåt gratis på nätet, GIMP. Provat det?
 
Jag skulle verkligen rekommendera att ta med dottern till en fotoaffär så hon får klämma och känna och testa själv, även om ni inte köper kameran där. I handhavande är de flesta systemkameror av likvärdig modell väldigt lika, det som främst skiljer sig är antal pixlar, brus, m.m. D.v.s. om ni går till en fotoaffär och hon får känna på t.ex. en EOS 550D, så vet hon även hur en 450D känns (även om det givetvis kan finns smärre skillnader i grepp, någon knapp kan ha flyttats. I grunden så är dock kamerorna väldigt lika).

Fördelen med en kompaktkamera är väl främst just att den är kompakt. Dock finns det ju klara nackdelar också. Det som jag ser som den största nackdelen är just att man inte kan byta objektiv. Att det i princip är omöjligt att få riktigt kort skärpedjup ser jag också som en klar nackdel (när man t.ex. ska ta porträtt), men vissa ser det som en fördel (vid makrofotografering blir det lätt för kort skärpedjup med systemkameror). Många kompakter har en irriterande fördröjning mellan avtryck och att bilden tas, i vissa situationer (t.ex. sportfoto) så är det en stor nackdel.

En systemkamera ger betydligt större möjlighet att "växa" med fotografen, men till priset av en större, tyngre, otympligare och mer komplicerad utrustning. Nu är ju dock inte en 450D eller liknande varken speciellt stor eller tung, men åtminstone större och tyngre än en kompakt. Men om nåt år eller två kanske dottern snöar in på makrofotografering, fågelfotografering, eller att plåta med extrem vidvinkel. Då finns möjligheten att komplettera med lämpliga objektiv för det. På sikt byts kamerahuset säkert ut, och då finns objektiven kvar.

Men som sagt, används inte en systemkamera för att den är för stor, tung eller komplicerad, så är den till mindre nytta än en kompakt, så mycket hänger nog på vad hon själv tycker.
 
Hej! Ny här :)

Min dotter fyller snart 13 år och har önskat sig en kamera. Hon älskar att fota och har öga för motiv. Brukar låna min Canon Powershot G5. Skulle vara jätteroligt om hon hade en egen kamera och bildredigeringsprogram för att se om hon utvecklar intresset..

Så, jag har googlat lite och tror att det vore dumt att köpa en kompaktkamera, även om hon bara är 13? Men jag har inte råd att lägga massor av pengar. Begagnat tror jag vore bra, men jag är osäker på vilken kamera jag ska leta efter. Har läst att Canon 350D skulle kunna vara en bra nybörjarkamera eller Nikon D3000? Vet inte vilka summor det kan röra sig om, men för mig skulle 2000 vara överkomligt.

Är det någon som har några tips till mig?

Mvh Catharina

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EX-FH100svart
Rätt bra kamera, kostar inte förmögenhet, har RAW och manuella exponeringar.

Jag tror, utvecklingen går så fort, att det lönar sig aatt köpa nytt i stället för beg kompakt.
 
du har ju canons nya ixxus 300hs
Möjlighet till manuella exponeringskontroller P/A/S/M
Kan vara bra att lära sig att använda kreativa inställningarna innan man köper en sytemare.
Kan ju vara kul att testa på det innan man köper en systemare
kanske för dyr men den låg på 3400 kr på cyberphoto, nästan lika dyrt som en sytemare men hon behöver inte byta objektiv
här är en länk så att du kan käsa själv
http://www.cyberphoto.se/

/kajkanon
 
du har ju canons nya ixxus 300hs
Möjlighet till manuella exponeringskontroller P/A/S/M
Kan vara bra att lära sig att använda kreativa inställningarna innan man köper en sytemare.
Kan ju vara kul att testa på det innan man köper en systemare
kanske för dyr men den låg på 3400 kr på cyberphoto, nästan lika dyrt som en sytemare men hon behöver inte byta objektiv
här är en länk så att du kan käsa själv
http://www.cyberphoto.se/

/kajkanon

Ja, tyvärr. Det blir nog för dyrt. Jag drar lätt iväg när jag ska köpa något. Men nu är det nog högst 2000 som gäller :)
 
Ja, tyvärr. Det blir nog för dyrt. Jag drar lätt iväg när jag ska köpa något. Men nu är det nog högst 2000 som gäller :)

Nu är ju G7an som han hittade på Blocket en kompakt kamera med genomsiktsökare med Auto, P, A, S, film och möjlighet till manuell fokus. Inbyggd blixt men även blixtsko för Canons blixtar. Den ger dig nästan damma möjligheter dom en system kamera. De medföljande tilläggs objektiven (försättslinser av hög kvalité ger bränvidd motsvarande 24-400mm för småbild/FF.
Det är absolut en bra nybörjar kamera. Jag använde min G9 vilket i princip är samma kamera under 3 veckors resa i Eritrea
 
G7 är säkert trevlig, men om du tänker i banorna kring systemkamera kan jag ge ett tips: Olympus E-410 eller närliggande. De är ofta billiga begagnat (köpte själv en begagnad för 2000 kr i butik nyligen inklusive optik och lite tillbehör) och ganska små och lätta.

Nikon j40 letade jag efter tidigare, och man får kämpa rätt hårt för att hitta dem under 2500 kr.
 
Ja, det känns mer och mer lockande att ge henne min kamera. Risken att kameran hanteras ovarsamt är också rätt hög måste jag erkänna..

Har nog inte råd att köpa PS. Hittade nåt gratis på nätet, GIMP. Provat det?

Jag skrev inte PS utan PS Elements, som är något helt annat och mycket billigare.

Jag använder själv Gimp och tycker att den gör allt jag behöver. Enda nackdelen med PS är att den är så spridd (de flesta via stöld, gissningsvis, precis som antyds här i tråden) så att de flesta instruktioner är riktade mot just PS. Annars kan mog Gimp allt som kan PS kan.

Per.
 
Eftersom hon fotat mycket med din kamera och verkar visa intresse tror jag absolut inte det är fel att köpa en lite enklare systemkamera. Nu känner jag inte din dotter men min erfarenhet är att man tycker det är ännu roligare att fota när man får börja trixa med en systemare och alla dess möjligheter.

Beggad D70 eller motsvarande från Canon (kan inte namnen) tycker jag verkar vara en bra idé.
Då har du dessutom löst presentfrågan för många år framöver för hon kommer garanterat vilja ha nya objektiv och andra tillbehör att leka med.

Mvh.
Anders
 
Har nog inte råd att köpa PS. Hittade nåt gratis på nätet, GIMP. Provat det?

Photoshop Elements är ju, som sagt, lite billigare än "riktiga" PS, men GIMP är åxå bra (kan nog det mesta som PS kan) och onekligen prisvärt ;-), även om det var ett bra tag sedan jag testade GIMP nu. Det ska även finnas en version av GIMP som heter gimpshop som ska påminna mer om photoshop i gränssnittet och så.
Det finns även andra alternativ som är gratis, tex paint.net (http://www.getpaint.net/) som åxå kan en hel del och är relativt enkelt att jobba med eller för enklare saker så finns tex irfanview, picasa, faststone mlf.
 
Glöm systemkameran!

Utan det där extra intresset för hur det verkligen hänger ihop kommer den ge henne fler misslyckade bilder än kompakten.

Uppgradera till systemkamera först när hon själv börjar inse nackdelarna med en kompakt.
 
Tror också att det är bättre att börja med en kompaktkamera för att sedan se vad som händer med intresset för fotografering. Har själv märkt att grabben tycker det är kul att fota allting, så det får bli en liten kompakt till att börja med, sedan får vi se vad som händer.
 
Hej! Ny här :)

Min dotter fyller snart 13 år och har önskat sig en kamera. Hon älskar att fota och har öga för motiv. Brukar låna min Canon Powershot G5. Skulle vara jätteroligt om hon hade en egen kamera och bildredigeringsprogram för att se om hon utvecklar intresset..

Så, jag har googlat lite och tror att det vore dumt att köpa en kompaktkamera, även om hon bara är 13? Men jag har inte råd att lägga massor av pengar. Begagnat tror jag vore bra, men jag är osäker på vilken kamera jag ska leta efter. Har läst att Canon 350D skulle kunna vara en bra nybörjarkamera eller Nikon D3000? Vet inte vilka summor det kan röra sig om, men för mig skulle 2000 vara överkomligt.

Är det någon som har några tips till mig?

Mvh Catharina

Jag tycker inte det är fel att köpa en systemkamera till en 13-åring. Fundera på följande:

1. Är hon intresserad av att få kontroll över kameran? Skulle hon tycka det var intressant att anpassa iso, bländare och slutartid och se vilken skillnad det gör i bilden? (köp SLR)

2, Kan hon ta om en bild, ett motiv, gång efter gång tills hon blir nöjd? (köp SLR)

3. Är du beredd att köpa extra objektiv om hennes intresse vaknar? En SLR-kamera ska ha rätt objektiv för rätt motiv medan en kompaktkamera hanterar sånt med mjukvara.

4. Vill hon ha en liten handväskvänlig kamera (kompakt) eller tror du hon kan tänka sig att släpa runt på en större kamera om det ger bättre bilder (SLR)?

5. Är kamerans design viktig? (Om ja, köp en snygg kompaktkamera)

Lite tankar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.