Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på hur man får till bra bröllopsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinja

Medlem
Hej alla,
Har blivit ombedd av en vän att ta hennes bröllopsbilder. Hon är väldigt medveten om att jag inte gjort det förut och tar den "risken".

Nu vill jag iallafall kunna förbereda mig så gott jag kan innan både idémässigt och tekniskt.
Toppen om ni kan slänga fram allt ni kommer på gällande bröllopsofotgrafering. Har en begränsad budget gällande utrusting, men kommer iallafall ha en Nikon D7000 att fotografera med samt stativ. Har ett Nikkor 85mm objektiv samt Nikkor 18-200mm till förfogande, tänkte använda det förstnämnda till fotograferingen?
Skulle vilja fota utomhus, men om det är fullt solljus kommer jag då behöva införskaffa ett gråfilter? Nåt annat som rekommenderas att ha till förfogande som inte kommer kosta väldigt mycket pengar?
Nåt speciellt att tänka på med inomhus och utomhusbilder?

Tack! :)

Nåt annat som rekommenderas att ha till förfogande som inte kommer kosta väldigt mycket pengar?

Inte för att jag egentligen har erfarenheten för att svara, men några tankar som kom upp:
Gott om tid och en plan-b vid dåligt väder. Reka plats/-er innan. Ta det lugnt när det är dags, tänk igenom bilden innan du tar den. Bättre med 100 genomtänkta än 1000 slarviga. Men samtidigt måste spontaniitet finnas givetvis. Öva.

Edit: Läs även alla andra trådar, med i princip samma frågeställning, som finns på forumet. Det gjorde jag när jag hade samma funderingar som du. "Mitt" bröllop var i Lördags och jag kan meddela att det gick förhållandevis bra, om än inte som planerat.

Mina 2-cent. //Andreas

Hej Petra.

Med tanke på begränsad budget så tycker jag att du kör med de grejor du nämnde. Lite springzoom, svett och engagemang kommer att lösa dagen ändå.

Mitt bästa tips är att fylla huvudet med bra idéer genom att kolla in andra bröllopsfotografer eller sajter liknande http://500px.com/market?only=Wedding där du kan få massor av inspiration.

Sedan precis som föregående talare. Planera, reka, provskjut på plats etc. Det får dig att känna större självförtroende på den stora dagen.

Lycka till!

Skaffa reservkamera

Skaffa en reservkamera, gärna samma modell som din ordinarie. Då kan du ha olika objektiv på dessa också. Och om någon skulle paja så kan du fortsätta ta bilder....

Ställ också färgbalansen så att det blir naturliga hudfärger och kanske inte alltför mättade färger överhuvudtaget.

Jag har själv agerat amatörfotograf samt haft en på mitt eget bröllop och det som jag har tyckt varit väldigt bra är att många poseringar klara i huvudet. Till mitt eget bröllop skrev jag ut ca 100 olika poseringar som jag visste skulle fungerar med oss som personer samt var vi fotograferades någonstans. Visst blir ofta spontana bilder bäst, men detta har varit otroligt användbart för mig i alla fall.

Kom ihåg att ställa om ISO när du fotat inne och går ut. Utomhus: Ställ aldrig brudparet i direkt solljus med solen i ögonen, motljus är givet och skuggbilder är också fint. Tänk på att om du ska ta bilder i skugga att det ska vara en jämn skugga och inte "fläckig" som under en gles trädkrona.

Lycka till! ;)

Här kommer några små tips: Är det väldigt soligt så är skuggor det absolut bästa (alternativt motljus). Se till att ha med en assistent med en reflektor. Åk gärna till platsen innan (flera gånger om möjligt) och hitta platser. Titta runt på nätet för inspiration. Träffa brudparet flera gånger och prata om deras önskemål och provfota dem. Då vet både de och du hur det kommer att kännas när det väl är dags - på riktigt!

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar