Annons

Tips på fina blixtbilder önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej har köpt en ny blixt till min canon eos 550d, en canon speedlite 430 ex ii. Nu skulle jag kunna lära mig att hantera blixten om jag fick lite tid på mig, men tänkte använda den på julafton. Nu skulle jag behöva lite tips hur jag får bra inomhusbilder utan att det blir allt för komplicerat. Jag har även köpt en bouncer till. Är det lättast att fota i P-läget. Vill undvika allt för starka typiska blixtbilder om ni förstår hur jag menar.

Testa att köra på P med ett eller ett par stegs underexponering, studsa blixten i taket.
Bouncern är inte så bra om man vill få så mjukt ljus från blixten som möjligt (det viktiga är då att inget ljus kommer direkt från blixten utan att det i stället studsar mot en stor yta).

Testa även M och ställ in så att bilderna blir för mörka, men inte helt svarta, utan blixt. Ställ sedan blixten på auto och kolla hur bilden blir. Sänk blixten om det visar sig bli för stor andel blixtljus i bilden, öka slutartiden om du vill ha mer av det omgivande ljuset.

En bra situation kan vara att se till att huvudmotivet inte lyses upp av särskilt mycket omgivande ljus men att bakgrunden har mer sådant ljus. Då kan du ställa in kameran så att bakgrunden blir precis lagom och ställa in blixten så att huvudmotivet blir helt lagom ljust.

Rikta blixten mot (vita!) väggar/tak snett bakom axeln, strax ovanför kamerahöjd. Utan bouncer. Zooma in blixthuvudet så mycket det går.

Rikta blixten i taket på 1/4 dels styrka (blixt manuell) och om det är ett vitt tak med höjden ca 220cm. Sätt kamerans slutartid på 125/1s och bländaren någonstans runt 4-5,6. Du kommer få bilder med mycket blixtupplyst ljus från taket. Vill du ha in mera ljus från tex levande ljus, lampor osv sätt slutartiden längre tex neråt 30/1s och förläng den om du vill ha mera av befintligt ljus i rummet.

Vill du ha mera riktad blixt sikta blixten i väggen bakom dig eller i någon av sidoväggarna. Vita dörrar som kan öppnas/stängas tillräckligt för att få rätt vinkel fungerar också bara att laborera med. Tänk på att färgen kan plockas upp från ytan du studsar blixten i om den inte är vit. Ett annat bra tips är att studsa blixten i den sidovägg som de du fotar tittar åt, då lyser du upp ögonen på ett bra sätt utan att få den fula direktblixten när blixten pekar rakt fram från kameran och dessutom får du en bättre vinkel mot den/de du fotar.

Vill du ha mera blixtljus så öka styrkan på blixten.

God jul !

Tack alla för era tips har testat min blixt och tycker det blev riktigt med er hjälp. God jul till er alla och tack för hjälpen nu blir det fina bilder på julafton.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar