Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på filmframkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

zightx

Medlem
Min D76-framkallare börjar bli lite dassig så jag funderar på att köpa en ny. Men istället för att fortsätta på D76 tänkte jag prova något annat.

Just nu återanvänder jag framkallaren vilket kanske inte är sådär optimalt, men tycker det det blir lite väl dyrt om man ska kasta bort den efter varje gång, iaf med D76. Men tänkte nu att jag skulle prova någon framkallare som är i vätskeform från början som man späder ut en del, och då räcker det ju till rätt många filmer och så kan man strunta i att återanvända samma framkallare.

Har inget emot resultatet med D76 egentligen utan vill mest prova en ny framkallare för att få smidigheten med att den redan är i vätskeform och så jag slipper återanvända den.

Har kikat lite på Rodinal, Neofin och Patersons Aculux 3 och FX-39.

Vad har ni för förslag? Någon får gärna summera de olika framkallarnas egenskaper lite snabbt. Har mest läst om dem lite på Photax hemsida.

Jag är väl ute efter någon allaround-framkallare tror jag, som funkar både till långsammare filmer och att pressa en del.

All input uppskattas.
 
Jag har kört med Agfas Rodinal som nu säljs av Photax som Calbe R09.
Den kommer som koncentrat och blandningen är 25:1 eller 50:1. Blandningen är av engångskaraktär.
I öppnad flaska är koncentratet mycket hålbar. Kan användas för alla svartvita filmer enl databladet.
Det är ingen finkornframkallare utan levererar ett markant korn.
Med blandningen 50:1 känns kornet något mindre.
 
Jag kör sedan ett antal år enbart med HC110 som jag späder till en grundlösning och därefter spär ytterligare till (engångs-) brukslösning enl receptet för "Dilution-B".

HC110 är ganska lik D76 i karaktären. Finns också hos Photax.
 
Rodinal använde jag gärna på den tiden det begav sig. Jag gillade det rätt distinkta kornet som fick bilderna att verka skarpare än de kanske var! Att koncentratet var hållbart var ju inte heller fel för en som bara gjord bilder lite då och då. Så testa Calbe.
 
Om du vill ha återhållet korn tycker jag du ska fortsätta med D76. Tror knappast du kan köpa någon billigare framkallre som ger det fina resultatet vad gäller korn. Sen har du ju använt den ett tag och vet hur den fungerar. En storförpackning D76 för 3,8 liter flytande koncentrat kostar 85kr. Den räcker till minst 25 småbilds filmer om du späder 1+1, vilket också är rekommenabelt för att du ska kunna kassera framkallaren direkt (framkallningsämnet i 3 dl utspädd 1+1 räcker då precis för en film). Kostnaden blir då 3.40 per film. Den utblandade framkallaren håller utan vidare 6 månader i koncentrat i väl tillslutna och fulla kärl. Så jag undrar varför du egentligen vill byta? Är du ingen storkonsument utan tycker en 3,8 l förpackning på ett halvår är för mycket kan du ju köpa en mindre förpackning. Men 85 kr för en framkallare som håller utspädd i ett halvår och då räcker till minst 25 filmer, tycker jag inte finns någon anledning att tveka om pga kostnaden?
 
Har använt D-76 i många år men bytt till HC-110. Funkar jättebra. Änvänder rodinal ibland till större format (120, 4x5") men oftast HC-110 även där.

Rodinalen ger lite distinktare korn och högre skärpa. D-76 är bra men jag är minst lika nöjd med HC-110.
 
Xtol är en modernare framkallare som ger en något högre känslighet med bibehållet fint korn än tex D76. Xtol kostar 125 kr för 5 liter på Photax, jag använder den som engågsframkallare 1+1.
 
Jag gillar diafine!

info här

Ekonomisk som fan, enkel hantering, snabb framkallningstid, minimal agitation, okänslig för temperatur, bryr sig inte ett dugg om iso eller filmtyp, går att köra olika filmer samtidigt, enkelt att höja hastigheten på film med godtagbara resultat.

Nackdelarna är att det blir svårare att kontrollera expansion och kontraktion (alltså svårt att göra N+1 och N-1 framkallning), man kan däremot styra kontrasten genom exponering. Finns ej att köpa i sverige, jag köpte mitt kit från mrcad i England, billigt. Har använt samma lösningar i snart ett år.

Acros @EI160 är helt grym med diafine, men det mesta blir riktigt bra.
 
tänkte skriva något om att köpa d76 i pulverform i gallon-storlek, blanda ut den 1:1 och sedan kassera lösningen, men såg att flera andra hann före :)

det enda som är ekonomiskt knepigt är väl att köpa från photax, med tanke på deras minimibeställningskrav. men behöver man mer film kan man lika gärna passa på, typ :)
 
Du skulle också kunna fundera på att blanda själv. En vän till mig har börjat med det efter ett grundrecept från Patrick Gainer. Han har delat upp det i två koncentrat med fenidon och askorbinsyra blandat i propylenglykol för det ena och bikarbonat och kaustiksoda blandat i vatten i det andra. Det här bildar ju en framkallare som är miljövänlig. Askorbinsyra, bikarbonat och propylenglykol har alla E-nummer och är godkända i livsmedel, kaustiksodan är väl det elakaste och det använder vi som propplösare i avloppet. Fenidon har inte heller några nämvärda risker och används dessutom i en mikroskopisk mängd (0,02 gram per liter).

Förrådslösning A (blandas hett):
Propylenglykol 350ml
Askorbinsyra 17g
Fenidonlösning 17,3ml 1%-lösning (1g fenidon/100ml glykol)
Fyll glykol till 500ml

Förrådslösning B:
Vatten 300ml
Bikarbonat 24g
Kaustiksoda 132ml 10%-lösning (100g för 1L vattenlösning)
Fyll vatten till 500ml

Brukslösning blandas 1+1+16 och ger framkallningstider som utspädd D76 1:1 vid 20 grader.

Han använder det även för pappersframkallning, men då blandat i dubbel styrka plus en tillsats av 2 delar 10%-lösning med natriumkarbonat (1,5min framkallningstid). Jag har provat en rulle och jag tycker det fungerar bra. Lite "kallare" bildton än D76 och likvärdigt korn, men då är det papperskopior jag tittat på, inte scanningar.

Hållbarheten på koncentraten är också uppskattat till en evighet som i fallet med Rodinal. 10 år skall inte vara några problem även om flaskorna inte är fulla, detta så länge som A-lösningen inte kommer i kontakt med vatten. Alla ingredienser utom fenidon kan köpas i matvaru och färgaffären och glykolen på bensinmacken. Kostnaden blir riktigt låg. Fenidonet köpte han från finland:
http://hopeavedos.fi

Här finns Gainers orginalrecept:
http://unblinkingeye.com/Articles/VitC/vitc.html

Gainer är en pensionär som tidigare jobbat som forskare på NASA och han har ofta figurerat i djupa diskussioner på apug.org med en pensionerad kemist från Kodak. I en av diskussionerna så gjorde någon en intressant observation om att herr Gainer egentligen har mer resurser än vad kemisten från Kodak någonsin hade under sin aktiva tid, för varje gång Gainer testade något nytt och skrev om det, så hade flera hundra personer runt om i världen också provat några dagar senare. Tänk vad internet är härligt ibland.
 
Senast ändrad:
Paterson FX-39

Jag har kört med Paterson FX-39 under en tid och är nöjd med den. En flaska om en liter kostar 145kr på Photax, spädes 1:9 eller 1:14 beroende på film och använt ISO. Den är enkel att använda och ger fint korn. Är speciellt anpassad till T-kornsteknologi vilket gör att den passar bäst till nyare filmtyper. Själv använder jag den tillsammans med Ilfords Delta filmer.
 
Min D76-framkallare börjar bli lite dassig så jag funderar på att köpa en ny. Men istället för att fortsätta på D76 tänkte jag prova något annat.

Just nu återanvänder jag framkallaren vilket kanske inte är sådär optimalt, men tycker det det blir lite väl dyrt om man ska kasta bort den efter varje gång, iaf med D76. Men tänkte nu att jag skulle prova någon framkallare som är i vätskeform från början som man späder ut en del, och då räcker det ju till rätt många filmer och så kan man strunta i att återanvända samma framkallare.

Har inget emot resultatet med D76 egentligen utan vill mest prova en ny framkallare för att få smidigheten med att den redan är i vätskeform och så jag slipper återanvända den.

Har kikat lite på Rodinal, Neofin och Patersons Aculux 3 och FX-39.

Vad har ni för förslag? Någon får gärna summera de olika framkallarnas egenskaper lite snabbt. Har mest läst om dem lite på Photax hemsida.

Jag är väl ute efter någon allaround-framkallare tror jag, som funkar både till långsammare filmer och att pressa en del.

All input uppskattas.

För tillfället så fotograferar jag en hel del så det blir D76 i en gallon förpackningen. Kör D76 i 1:1 för att få jämt resultat. Det finns även D76R om du framkallar i stora volymer.

Xtol har jag tidigare testat men har aldrig lyckats förbruka allt och den är känd för att helt plötsligt dö. Men framkallar man väldigt mycket och särskilt T-korns film så skulle jag nog köra den. Har fått intryck att den har gett tråkig gråskala på vissa SV filmtyper. Vill man vara riktigt sparsam med Xtol så kan man köra samma soppa och hälla i en liten skvätt ny vid varje framkallning men då får du framkalla dagligen...

Rodinal är en riktig klassiker men jag tycker den blir för kornigt för 135 film men går fint resultat på mellanformat. Köpte en flaska Rodinal 1991 och använde den en gång och fick tippset att trycka ut luften ur flaskan och jag testade den i sommars och den funkade fint. Rodinal har lång hållbarhet om den inte kommer kontakt med syre.

Neofin Blue har jag kör ihop med bland annat Efke 25 och gillar verkligen resultatet. Annars så är det en perfekt framkallare för den som framkallar sällan. Aldrig fel att ha ett paket hemma.

Tmax developer har jag testat och det är en framkallare för T-korn film och funkar inte bra på Forte eller Efke. Har bara testat det minsta kitet med 2st 2 dl flaskor som man späder till 2 X 1 liter färdig bladning. 1 liter ska räcka till 12 rullar och man förlänger tiden eftersom framkallaren blir mera sliten.

D76 klassikern som passar till all film men kanske inte riktigt optimal för Kodak T-max 3200. Lätt att jobba med och kör 1:1 om jag inte pressar eller högkänsligt T-korns film.

D76 1 gallon kit kostar drygt 100kr och kör 1:1 så kan du framkalla 25 rullar 135 film i en Paterson dosa (4kr/rullen). Läser jag Fuji datablad så kan man framkalla 10 rullar Nepoan 400 på 1 liter D76 och då får man utöka tiden lite när framkallaren blir lite mera sliten.
 
Jag kör med Rodinal, mest i spädning 50+1. Man slipper oroa sig för hållbarhet eftersom koncentratet håller i årtionden och utspätt preparat kasseras efter framkallningen. Har även några flaskor Neofin blå, men den kan knappast kallas ekonomisk.

Är det någon som provat Fujis framkallare, t ex Fujidol?
 
...
Xtol har jag tidigare testat men har aldrig lyckats förbruka allt och den är känd för att helt plötsligt dö. Men framkallar man väldigt mycket och särskilt T-korns film så skulle jag nog köra den. Har fått intryck att den har gett tråkig gråskala på vissa SV filmtyper. Vill man vara riktigt sparsam med Xtol så kan man köra samma soppa och hälla i en liten skvätt ny vid varje framkallning men då får du framkalla dagligen...

...

Den beryktade xtoldöden var ett problem i xtolens barndom, nuförtiden dör den inte på något annat sätt än andra framkallare. Gråskalan från xtol blir identisk med gråskalan från d76 på traditionella filmer och den funkar dessutom föredömligt även med tkorns-filmer. Den kan ses som en modern variant av just d76 som ger ett bättre känslighetsutnyttjande av i stort sett alla filmer med bibehållet korn och skärpa (akutans).

Jag körde alltid d76 1+1 förr men har de senaste åren helt gått över till xtol 1+1 (för småbild). Rodinal använder jag i olika spädningar till storformat just för den unika tonalitet man får från den framkallaren och att den beroende på spädning kan varieras i det oändliga. Jag tycker dock att korntillväxten blir väl markant för småbild, undantaget eventuellt iso 100 t-kornsfilmer,
 
Jag har nyligen växlat från D76 1+1 till att köra med XTOL 1+1 och är nöjd med båda. Jag uppskattar att XTOL till skillnad från D76 kan blandas till rumstempererat och att den sägs vara miljövänligare än D76.
/Jocke
 
Jag har nyligen växlat från D76 1+1 till att köra med XTOL 1+1 och är nöjd med båda. Jag uppskattar att XTOL till skillnad från D76 kan blandas till rumstempererat och att den sägs vara miljövänligare än D76.
/Jocke

Att X-tol skulle vara mera miljövänlig är en myt. Den innehåller visserligen inte hydrokinon som D76, och som är canserframkallande på råttor som matats med det dagligen i stora doser, men däremot nya ämnen som också visat sig vara canserframkallande på råttor vid försök. Detta enligt kemikalieinspektions förteckningar. Nu ska man nog ändå inte oroa sig allt för mycket om att D76 och X-tol skulle kunna vara farliga för miljön eller oss. De ytterligt små mängder som framkallarna innehåller av de här ämnena (även i ett 3,8 liters-koncentrat) är förmodligen ganska harmlösa i jämförelse med de mängder som råttorna matats med och den tid/frekvens de exponerats för dom.
 
Angående tipset om att blanda egen frammkallare låter det jättebra men det är viktigt att komma ihåg att den inte under några omständigheter får hällas i avloppet utan ska precis som annan frammkallare lämnas till miljöstationen, detta för att använd framkallare och fix innehåller silver som är mycket miljöfarligt!
 
Angående tipset om att blanda egen frammkallare låter det jättebra men det är viktigt att komma ihåg att den inte under några omständigheter får hällas i avloppet utan ska precis som annan frammkallare lämnas till miljöstationen, detta för att använd framkallare och fix innehåller silver som är mycket miljöfarligt!

Använd framkallare innehåller inte silver. Det är i fixet som överskottssilvret från fotopapperet löses ut. Även i sköljvattnet följer en del rester av silverföreningar med. Men tvåbadsfixering gör att man minimerar risken med att oexponerat silver ska följa med till sköljen. Om den hemmablandade framkallaren som exemplifierades är ofarlig eller ej efter tillblandninmg och användning, vågar jag däremot inte svara på. Men de ingredienser man blandar till den av skulle jag inte tro är någon som helst risk att hälla i avloppet i de väldigt små mängder det är fråga om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.