Annons

Finkornsframkallare med hyfsad hållbarhet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det råkar inte vara så att barna har flyttat ut och lämnat kvar glaskulor?

Allt eftersom du tar av flaskan fyller du på med kulor istället.
Hittas säkert på loppis eller liknande.

Tetenal Protectan innehåller 400 ml spray.
5 sek. sprayning ska tränga bort ca 250 ml luft.
Sprayburken ska räcka till att tränga ut ca 100 l luft.

Mao. så hinner man säkert framkalla en hel del filmrullar och förbruka avsevärda mängder med luftkänsliga vätskor innan en burk skyddsgas är tom.

Gasen är extremt brandfarlig.

Jag söker alltså ett alternativ till D76 som ger likvärdigt korn, som samtidigt har såpass hyfsad hållbarhet att jag inte måste beställa nytt varje gång jag blir sugen på att framkalla film (någon gång per år).
Finns det?

Enkelt: Köp ett fempack Tetenal Neofin. Det är en finkornsframkallare och kommer i separata flaskor som räcker till två rullar styck. Då vet du på förhand att framkallaren är färsk, och en tjuga per flaska kan det vara värt för lite sinnesro.

Enkelt: Köp ett fempack Tetenal Neofin. Det är en finkornsframkallare och kommer i separata flaskor som räcker till två rullar styck. Då vet du på förhand att framkallaren är färsk, och en tjuga per flaska kan det vara värt för lite sinnesro.

Om du vill ha en finkornsframkallare ska du inte använda Neofin Blå, det är INTE en finkornsframkallare utan en framkallare som ger hög accutans, dvs skarpt markerat korn. Skärpeintrycket blir större med en sån framkallare och man brukar rekommendera dom ihop med lågkänsligare filmer. Andra framkallare av samma typ är Rodinal, R09 och Fx-39. Ilford HP5+ framkallad i Neofin blå tror jag ger ett ganska skapt och markerat korn.

Tetenal har finkornsframkallare som är av samma typ som D76 och även kan köpas i flytande 1-liters koncentrat (dock ej små glasflaskor typ neofin), t.ex Ultrafin plus och Ultrafin regular. Finns dock inte i Photax sortiment utan får inhandlas från t.ex www.macodirect.de Skulle tro att de har ungefär samma hållbarhet i koncentrat som D76, dvs 6 mån i lufttät fylld flaska. Finkornsframkallare i färdigblandat koncentrat med längre hållbarhet tror jag är svårt att hitta?

Senast ändrad:

Silverprint skickar varken pulkverkemi eller flytande kemi utanfär Storbtittannien. Från Tyskland fungerar det doch helt problemfritt, t,ex www.macodirect.de eller www.fotoimpex.de
I Strobrittannien fungerar www.ag-photographic.co.uk/ med en reservation att man själv får ansvara för vad som är lagligt att importera. Och går det lagligt importera kemi från EU-länder som Tyskland borde det även gå från EU-landet Storbrittannien vad jag förstår? Eventuellt kan det ha att göra med att posten ofta flygs från England och att det då kan vara annat som gäller för kemi? Från Tyskland går väl det mest per lastbil och järnväg?

Om du vill ha en finkornsframkallare ska du inte använda Neofin Blå, det är INTE en finkornsframkallare

Jag tar tillbaka mitt påstående. Jag antar att allt är finkornsframkallare för mig som nästan uteslutande kör med Rodinal – till stor del för att man slipper oroa sig för att rodinalen blir gammal.

Om man kör med tmax 400 eller någon 100 asa tkornsfilm för småbild så är ju rodinal ett intressant alternativ, ger en jäkligt fin gråskala och håller sig hur länge som hellst. Dessutom drygt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar