Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på ett ljusstarkt fast objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

hristo19

Aktiv medlem
Jag är nybliven ägare till en K10d och nu är jag ute efter ett ljusstarkt fast objektiv.
Jag hade tänkt att använda det till att fota lite sport inomhus och även porträtt.
Så det vore jättesnällt ifall nån kunde tipsa mig om nåt bra och även dela med sig
av sina egna erfarenheter, tack på förhand

Ett billigt och bra ljusstarkt objektiv är FA 50/1,4. Det motsvarar ju 75mm på din K10:a, visserligen lite kort tele men fantastiskt skarpt och ljusstarkt. Kostar c:a 2200 på Cyberphoto, mycket prisvärt.

För porträtt och sport är som sagt FA 50/1.4 kanon. Funkar bra i kyrkor och andra ljusfattiga ställen också.

Bra ljusstyrka ger också klädsamt skärpedjup vid porträtt.

Vill man ha lite längre så finns 70, 90 och 100 mm macro objektiv med ljusstyrka 2.8

Vill man ha med normal har sigma ett ljusstarkt 30/1.4 i Pentax fattning.

det låter kanon bra, jag kommer nog att köra på Pentax FA 50/1.4. För det priset verkar det vara ett fynd.
tack för hjälpen.

Manuellt alternativ

Om du skall fota sport kanske du inte vill fokusera manuellt, men t.ex. M100/2.8 är ett mycket skarpt och billigt objektiv. Har sett några stycken på Tradera nyligen. Går väl för mellan 500 och 1000 spänn. Nu kan det ju vara så att mitt exemplar är extra välbyggt, men har sett att det är fler än jag som gillar det. Har fotat en hel del med det på min K10 och min K20.

Jag gillar även M200/4, men det är ju inte direkt ljusstarkt.

Om man kan hitta ett FA 135 f/2,8 så är det ett väldigt bra objektiv med snabb autofokus. Det är den fasta glugg som jag använder mest. :) Har servat mig väl genom alla år.

Dessvärre tror jag inte att Pentax släpper en DA 135 f/2,8 - de räknar nog med att kunder väljer 50-135 f/2,8:an istället.

DA 70 Limited har ett helt ok omfång och f/2,4 är rätt bra.

Sigma har annonserat ett 50 f/1,4 med HSM för Pentax, men det kan dröja till hösten innan det går att köpa. Pentax eget DA Star 55 f/1,4 med SDM väntas finnas tillgänglig i slutet av sommaren eller början på hösten.

Är det då man slutar tillverkar af50/1.4 när
55 kommer och varför 55 och inte 50?
tänk en gest till alla gamla pentaxanvändare men en DA Star 50/1,4 med SDM till nice price.

ibbe76 skrev:
Är det då man slutar tillverkar af50/1.4 när
55 kommer och varför 55 och inte 50?
DA55 motsvarar ett 85mm objektiv för småbild på Pentax digitalkameror, så det är en utmärkt brännvidd. Det är Pentax kommande DA35 SDM som ersätter det "analoga" FA50 som normalobjektiv.

FotoZ skrev:
Om man kan hitta ett FA 135 f/2,8 så är det ett väldigt bra objektiv med snabb autofokus. Det är den fasta glugg som jag använder mest. :) Har servat mig väl genom alla år.

Dessvärre tror jag inte att Pentax släpper en DA 135 f/2,8 - de räknar nog med att kunder väljer 50-135 f/2,8:an istället.
Men en DA 135/2 kanske en * tror och hoppas jag på, kanske nästa år ....

Under den analoga tiden var 85/1,7 helt kanon men blev lite mycke tele med digitalt. Skulle nog rekommendera ett fast 50/1,4 såvida du inte tänker gå över till zoom. Har precis köpt en 50-135/2,8 och är helnöjd trots priset. Har funderingar på 16-50/2,8 men väntar lite på grund av priset.

Som av en händelse har jag precis lagt upp en annons på Eniro för försäljning av F50 f1.7 och FA 35mm f2.0. Den dyker upp där inom kort (efter granskning av Eniro) om du är intresserad av de brännvidderna.

Jag säger inget mer men ni andra kan ju diskutera just de alternativen utifrån Peters fråga.

/Jimmy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar