Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på en bra, inte alltför dyr, systemkamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte mest att du skulle få ut så mycket som möjligt för pengarna.

How rude of you to say like that.

Äsch, jag lämnar den här tråden.... folk tipsar bara om massa onödigt dyra saker.


Varför inte gå direkt till Canon eos 5D då, LOL.
 
Tamron 90 2,8 är ett väldigt trevligt macroobjektiv men kanske inte det bästa för landskap. Se till att köpa med kitobjektivet.
 
Hendén skrev:
Vad menar du med detta inlägg? :s


De listade objektiven är de flesta ganska dyra proffsgluggar, gissar på att meningen är att du ska välja kamera efter vilka proffs gluggar som finns till de olika tillverkarna.
 
Damoor skrev:
Tänkte mest att du skulle få ut så mycket som möjligt för pengarna.

How rude of you to say like that.

Äsch, jag lämnar den här tråden.... folk tipsar bara om massa onödigt dyra saker.


Varför inte gå direkt till Canon eos 5D då, LOL.

För att det finns något som kallas för pengar
 
Zotamedu skrev:
Tamron 90 2,8 är ett väldigt trevligt macroobjektiv men kanske inte det bästa för landskap. Se till att köpa med kitobjektivet.

Nu är jag dum, det känner jag, men som sagt jag kan INGENTING så jag frågar istället..

Vad är kitobjektivet för något?
 
Om du har möjligthet, beställ enbart en kamera (må det vara canon 350/400d, Nikon d40/d40x, Penatx k100d, Olympus E-410 etc) med kit-objektiv, sen fotoar du så mycket du kan, du kommer själv upptäcka kitobjektivets möjligheter och begränsningar, så efter det kan du börja titta på berörd kameras objektivpark.

Så jag skulle först och främst köpt en kamera med kitobjektiv.

EDIT: Kitobjektivet är det man får till med kameran, man får kameran + ett objektiv, på engelska kallas det "kit".

EDIT2: Gluggar är en benämning på objektiv, som folk i fotovärlden brukar dra till med för att låta proffesionella.
 
Hendén skrev:
Nu är jag dum, det känner jag, men som sagt jag kan INGENTING så jag frågar istället..

Vad är kitobjektivet för något?
Klart du ska fråga om du inte förstår. Alla var nybörjare en gång.
Kitobjektiv är kalals det objektiv som brukar följa med kameran. Nikon har ett 18-55, 18-135 och ett 18-70. Dom brukar inte vara jättebra men helt ok för nybörjaren och eftersom man får dom väldigt billigt när man köper dom med kameran så är det nästan alltid värt att köpa dom.
 
Mortella skrev:
Om du har möjligthet, beställ enbart en kamera (må det vara canon 350/400d, Nikon d40/d40x, Penatx k100d, Olympus E-410 etc) med kit-objektiv, sen fotoar du så mycket du kan, du kommer själv upptäcka kitobjektivets möjligheter och begränsningar, så efter det kan du börja titta på berörd kameras objektivpark.

Så jag skulle först och främst köpt en kamera med kitobjektiv.

som sagt, de är just därför Canon har sin 18-55 som är så billig.. att man ska se begränsningarna.

gluggen finns att köpa för 150kr begagnat..

--- Canon har ju super normalzoomare om man nu är som mest fäst vid dom brännviddarna
 
Hendén skrev:


Vad är kitobjektivet för något?

Kitobjektiv är det objektiv som sitter på när kameran levereras, om kameran köps med objektiv. Det går att köpa bara huset oxå.

Lägg ner allt det där med vad som är bäst till vad, ni som håller på med det.

Emelie: om du vill hitta det som DU gillar, åk till Expert eller din lokala fotobutik och kolla vad de har. Be om att få provfota med någon eller de som de har. Känn hur de kamerorna ligger i din hand. Många väljer kamera efter hur de passar ergonomiskt för just dem, andra efter vad kompisar rekommenderar eller vad alla i forumena på FS skriker mest om.

En bra ingångskamera brukar vara Canons 350D eller 400D, Nikons D50 eller D70. Det är de största tillverkarna och har således mest tillbehör, även "pirat"-tillbehör. Att köpa en Nikon D40 är att göra bort sig tycker jag personligen då det är en 6Mpix-kamera och i ärlighetens namn så varför börja i en sådan klass?
 
Vilken konstig utveckling den här tråden fått. Knappt några kameratips alls utan mest klagande på varandra och tjaffs om objektiv etc =), precis vad en nybörjare som Emelie behöver ;)

Jag är själv väldigt novis på det här med systemkameror och mitt enda råd är att gå ut i affärerna och klämma och känna på de lite billigare kamerorna som kan vara aktuella, dvs. bla.
Canon 400D, Nikon D40/D40x, Olympus 410, Sony A100 och Pentax K10D respektive K100D. Då märker du vilken som ligger bäst i handen och som du gillar, och efter det får du väl ta ställning till dess för/nackdelar och välja kamera. Den ena har något den andra inte har osv. Jag kan inte riktigt döma några kamerahus eller objektiv rättvist så jag låter bli.

Jag valde själv en K10D för dess bildstabilisering, väderskydd, af och för att den kändes rätt i handen. är väldigt nöjd iaf!
 
Zotamedu skrev:
Klart du ska fråga om du inte förstår. Alla var nybörjare en gång.
Kitobjektiv är kalals det objektiv som brukar följa med kameran. Nikon har ett 18-55, 18-135 och ett 18-70. Dom brukar inte vara jättebra men helt ok för nybörjaren och eftersom man får dom väldigt billigt när man köper dom med kameran så är det nästan alltid värt att köpa dom.

Hmm, okej. Har canon också det?
Har snöat in mig lite halvt på canon nämligen, varför vet jag inte. kanske för att jag har en vanlig canon digitalkamera nu(som jag trivs mkt bra med, men den är bergänsande så in i bänken) samt att jag känner en kille som har canon å att jag ev skulle få testa obkektiv o dyl. kanske ska fråga om man får testa kameran också? en 350d å en 5d.. 5:an är väl de ingen tanke på i och för sig, men ändå..
 
Hendén skrev:
Hmm, okej. Har canon också det?
Har snöat in mig lite halvt på canon nämligen, varför vet jag inte. kanske för att jag har en vanlig canon digitalkamera nu(som jag trivs mkt bra med, men den är bergänsande så in i bänken) samt att jag känner en kille som har canon å att jag ev skulle få testa obkektiv o dyl. kanske ska fråga om man får testa kameran också? en 350d å en 5d.. 5:an är väl de ingen tanke på i och för sig, men ändå..
Jadå. Alla tillverkarna har kitobjektiv. Om en kompis har samma märke så är ju det ett plus eftersom det inte är helt fel att kunna låna objektiv. Som jag skrev innan (tror jag iaf) du kommer inte bli besviken på någon av kamerorna i instegsklassen.
 
Ergonomi spelar in vid långa fotosessioner, därför bör du som folk säger, åka till närmaste återförsäljare och känna/prova/klämma.

Håll dig ifrån att klämma på de dyrare kamerorna bara...
 
Mortella skrev:
Ergonomi spelar in vid långa fotosessioner, därför bör du som folk säger, åka till närmaste återförsäljare och känna/prova/klämma.

Håll dig ifrån att klämma på de dyrare kamerorna bara...
Jag gjorde den tabben. Skulle kolla på en D80 och om en vecka kommer min nya D200...
 
Zotamedu skrev:
Jag gjorde den tabben. Skulle kolla på en D80 och om en vecka kommer min nya D200...

Haha, ja så kan det gå =).
Men du vet ju inte om det är någon tabbe än, visst blev det antagligen bra mycket dyrare än vad du tänkt dig, men ah, det som känns rätt är oftast rätt..

Nu ska bara jag bestämma mig också...
 
Jag började efetr lång tids paus att fotografera igen med en k100d, med dett medföljande 18-55, och nu har jag köpt lite dyrare grejer, men må säga att jag saknar den, fantastiskt liten kamera, och 18-55 objektivet var så skönt och masivt gjord, provade också en 350d men den gav inte samma kvalitetskänsla.

Så jag vill bara säga vilket val jag tog, och vilket val jag blev nöjd med ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.