Annons

Tips på en bra, inte alltför dyr, systemkamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hendén

Medlem
Har bestämt mig för att byta min knappt ett år gamla digitalkamera(canon ixus 800is) mot en digital systemkamera, men det är ju en DJUNGEL!

Kan inte mycket om kameror, men jag tycker det är väldigt kul att fota. Kameran är inte allt, jag vet. Fotografens seende och objektivet är minst lika viktigt, men den kameran jag har nu räcker inte till.

Undrar om någon har något tips om vilka jag ska kolla på? och vad jag ska kolla efter när det gäller olka kameror, megapixlar är väl inte allt, eller?!

Är student så jag har inte så jättemycket pengar, så absolut max 8000 för själva kameran. Vill ha en som jag kan utvecklas med och som jag inte känner efter ett år att "varför köpte jag den här?!" pga. att den, som min nuvarande kamera, inte räcker till/ tar dåliga bilder. Visst kan man komplementera med ett bra objektiv, men ändå.

Har kollat lite på canon eos 350d (som ju inte görs längre) och efterföljaren 400d, kan någon av dessa vara något? Varför eller varför inte? Finns det någon annan kamera som är lika bra som dessa men billigare? Eller kanske t.o.m. BÄTTRE?!

Tacksam för ALLA svar!

Mvh Emelie
 
I den prisklassen ligger väl Canon 350d och 400d, Nikon D40 och D40x samt Pentax K100D. Kamerorna är i stort sett likvärdiga men alla har någa för och nackdelar. Du kommer dock inte bli besviken på någon av dom. Det bästa du kan göra är nog att åka till en affär och känan lite på dom. Ta sen den som känns bäst att hantera.
 
Damoor skrev:
"Emelie Hendén" jag menade att Canons objektiv smiskar de andra i den prisklassen
Nej det gör dom inte. Nikons kitobjektiv är bättre än Canons. Sen har Canon några av världens bästa objektiv men då får man betala mellan 50-100 tusen.
 
Hendén skrev:
Ah, okej.
Men vad är CA?
och vad är FTW?
CA=Chromatic aberration
FTW=For The Win

CA är ett optiskt fenomen som uppstår eftersom olika våglängder (läs färger) bryts lite olika i en lins så därför kan man få lite missfärgningar i bilder om objektivet inte korrigerar för det.
 
Zotamedu skrev:
Nej det gör dom inte. Nikons kitobjektiv är bättre än Canons. Sen har Canon några av världens bästa objektiv men då får man betala mellan 50-100 tusen.

Hmm, ojdå.. Vad/vem ska man tro här???

tacksam om fler säger sitt och varför eller varför inte det är så!
 
Nej Canon är inte märkbart bättre än Nikon eller Pentax eller övriga tillverkare i budgetsegmentet.

Om man ska titta på det som är bäst/prisvärdast när det gäller objektiv i budgetsegmentet så brukar tredjeparts tillverkarna Sigma, Tamron och Tokina, som gör objektiv till både Canon, Pentax och Nikon, vara bäst/prisvärdast.
 
Hendén skrev:
Hmm, ojdå.. Vad/vem ska man tro här???

tacksam om fler säger sitt och varför eller varför inte det är så!

Canons billigaste kitobjektiv:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1855_3556/index.htm

Nikons billigaste kitobjektiv:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1855_3556_II/index.htm

Nikons lite dyrare och bättre kitobjektiv:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1870_3545/index.htm

Strunta i alla siffror och konstiga grafer. Läs längst ner på sidan för en kort utvärdering.
 
Haha, du har just stövlat in på det mest kännsloladdade området som finns innom foto. Vilket märke är bäst. Denna fråga har tyärr inte något svar. För ett tag sen var Canon det självklara valet men nu. Ojoj.

Mitt råd är att skriva ut bilder på kamerorna och kasta pil, ungefär lika effektivt som att fråga här.

Vill du ha något vettigt svar så börja sätt upp en kravspec. Vad får kameran kosta? Hur ska du använda den? Hur stora händer har du. Har du någon kompis/bekant med ett system och häftiga tillbehör och så vidare.

Det värsta är att välja sin första systemkamera är lite som att välja religion, det är svårt att byta sen.

Som utövare av tillbedjan till Canon så skulle jag säga att en Eos 400D är ett bra ställe börja men Nikons billiga kameror har en fantastisk byggkvallité i förhållande till pris. Sen har ju Sony och Olympus släppt några fina prylar också.

Som sammanfattning så kommer du inte bli besviken vad du än köper. Men börja med att läsa lite på www.dpreview.com om de olika kamerorna.

Och för att göra livet riktigt jobbigt för dig så kan man även köpa begagnat.

Lycka till och var inte rädd för att fråga mer.
 
men OMFG!!!!!!!!! DE ÄR KITGLUGG LIKSOM!?!?!?

Kolla liiiiiiite längre.

50mm serien, 70-200, 85mm, macro, 24-70/24-105 osv
 
Damoor skrev:
Min fråga är: Vad tänker du fotografera för något?

Tänker och tänker.. Det beror på vad jag är på för humör. Men det som ligger mig allra närmast hjärtat är närbilder, kallas väl också macro i de seriösas fotovärld, samt natur/landskapsbilder (blommor, vattendrag, klippor osv.)
Några bilder blir väl på katten också, inte så mycket på människor direkt..
 
Damoor skrev:
Jag skulle nog satsat på ny Canon 400D(Garanti) + Tamron 90/2.8 (begagnad)

Du verkar vara väldigt insyltad på 400d. Kan det bero på att du har en sån själv?
Då kanske jag kan passa på å fråga vad du är nöjd med den kameran å vad du är missnöjd med? Är det något man ska tänka på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.