Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på en bra "första-gångs-kamera" för ovana amatörfotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Skulle vilja få lite tips från mer eller mindre erfarna fotografer eftersom jag själv är en superamatör som helt enkelt har tröttnat på min digitalkamera som inte lyckas att fixa fina bilder.

Är ute efter en ny kamera - eventuell en systemkamera. Vill gärna kunna ta fina "porträttfoton" med bra skärpa, färg och möjlighet att göra bakgrunden suddig (som ni märker har jag ingen koll på alla fotografbegrepp som antagligen finns så jag ber om ursäkt om jag låter överdrivet amatörmässig...).

Behöver och bör alltså inte skaffa en avancerad modell, men vill gärna kunna ta foton som passar bra i familjealbumet. Någon som kan hjälpa mig? Kanske även bör nämna att jag är student så det är bra kvalitet till ett lågt pris som gäller. Det är studentliv det.

Hoppas att ni kan komma med tips, antingen gällande en specifik kamera eller vad jag bör leta efter när jag ger mig ut på kamerajakt.

Tack på förhand,
/Carolina

1) Om du söker lite här i forumet så ser du att din fråga har ställts många gånger förr så det finns mycket nyttiga information att läsa in sig på.

2) Jag tycker en Canon 1000D eller en begagnad 400D kan vara en bra start.

3) Med tanke på din budget och önskan om kort skärpedjup så är nog Canons 50/1.8 det optimala valet. Det kommer att ge dig möjlighet till kort skärpedjup (det du kallar suddig bakgrund).

4) För andra bilder än porträtt kan du använda en så kallad normalzoom. Kameran brukas säljas i "kit" med en sådan med brännvidden 18-55. Det är OK för allmänt fotande.

Lycka till!

Hej!
Skulle vilja få lite tips från mer eller mindre erfarna fotografer eftersom jag själv är en superamatör som helt enkelt har tröttnat på min digitalkamera som inte lyckas att fixa fina bilder.

Det är inte kameran som fixar fina bilder, det är det du som ska göra. Bilderna får inte något intressantare motiv för att man köper en dyr kamera. Det är ALLTID fotografen som bestämmer vad som hamnar i bilden.
Men sen är det ju förstås så att med en bra kamera kommer inte bilden bli dålig fastän motivet var bra. En kompaktkamera med för många pixlar ger ofta brus i bilderna, något man tenderar att slippa med en systemkamera (på samma iso-tal).

Nu har jag ingen aning om ifall du är en fotograf som ofta hittar intressanta motiv eller inte. Du kan mycket väl ha användning för en systemare, jag ville bara säga att det inte är kameran som "fixar fina bilder".

MVH

Många amatörer som går från en digitalkompakt till en systemare blir ofta besvikna på just de parametrar du räknar upp i början av inlärningen.

Tanken med systemaren är att man fixar detta bättre i datorn.
Och givetvis kan du ställa in systemaren att öka skärpa, färg osv så att den liknar kompakten.

Tycker att du bör läsa på mer om kameror än om märken just nu. För om du inte vet vad parametrarna gör hur väljer man då på ett bra sätt. Läs på lite om exponering, bländare, tider & objektiv & blixtar

Varför så negativt?

Trådskaparen signalerar att hon vill ta ett steg i sin utveckling. Hon säger att hon vill ta bra porträttfoton med kort skärpedjup och är villig att satsa på en systemkamera.

Varför då komma med dessa onödiga pekpinnar?

Klart hon skall köpa en systemkamera och börja fota! Vi vet ju hur himla skoj det är, varför skulle inte samma gälla henne?

Visst har ni rätt i sak, det är fotografen som tar bilderna och att läsa på om foto är förstås alltid bra men kan vi inte försöka skapa lite entusiasm och glädje istället för att alltid komma med pekpinnarna?

Bara mina tankar.

Att en del amatörer blir besvikna när man tar sina första bilder med systemaren är inget negativt alls.
Se det som en info att man bör lära sig bildbehandling också om man skall få det som man vill.

Om man kommer till butiken och säljaren säger(eller forumet): -Det klart att du skall ha ett 50/1,8.
Och du inte har en aning om vad det är, så är ju inte det riktigt bra. Lite som att köpa grisen i säcken.

Systemare är alltid rätt för den som är helt säker på att fotointresset tilltar. Möjligheten att byta objektiv (ju dyrare ju bättre) givet situation är oslagbar. Huset spelar då sekundär roll. Objektiven blir viktigare och kostar för den intresserade snabbt mer än själva kameran.

Därför tycker jag du - förutom att kolla in systemarna - också ska kolla in superzoomarna (kallas också långzoomkameror). Dom är på många sätt ett mellansteg till systemkamerorna men samtidigt mer flexibla. När det gäller att "lära sig fotografi" erbjuder dom lika bra inställningsmöjligheter som en DSLR. Dett finns massor med bra kameror i den klassen. Det finns fler, men den här är just nu en av klassens bästa:

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_sx1is.asp

Jag tycker att det är uppenbart att trådskaparen skulle ha stor nytta av en systemkamera med ljusstark glugg.

Hur skall man annars kunna uppnå:
kunna ta fina "porträttfoton" med bra skärpa, färg och möjlighet att göra bakgrunden suddig?

Jag tycker att långzoomkameror kan vara bra till mycket - rekommenderar dem gärna, men någon idialisk porträttkamera är de inte. Självfallet kan man ta bra porträtt med den men det är enklare att få till det med en systemkamera. Dessutom är ju priset på dem högre än en systemkamera i många fall.

Jag tycker inte att 50/1.8 är värdens bästa porträttglugg, men om budgeten är tight och man vill ha kort skärpedjup finns inget bättre alternativ.

Visst kommer hon att stöta på ett och annat hinder på vägen, visst kommer hon att behöva lära sig mycket om hur man tar bra bilder men det är ju skoj! Inlärningsprocessen blir betydligt lättare med en hyfsad kamera i handen.

Angående att köpa grisen i säcken så tycker jag att halva nöjet är ju att öppna säcken och upptäcka att den där grisen faktiskt är en riktigt härlig liten kulting! :)

Vänta lite nu, en superzoomkamera (alltså en kompakt) är väl rent av motsatsen till det trådskaparen efterfrågar då en sådan kamera har liten sensor->kort brännvidd->långt skärpedjup. Ingen möjlighet till porträttfoto av den karaktär som beskrivs.

Bättre är isåfall att satsa på en instegssystemare, ex. Canon 450 med kitzoom plus ett 50mm 1,8 som redan nämnts.

Vänta lite nu, en superzoomkamera (alltså en kompakt) är väl rent av motsatsen till det trådskaparen efterfrågar då en sådan kamera har liten sensor->kort brännvidd->långt skärpedjup. Ingen möjlighet till porträttfoto av den karaktär som beskrivs.

Bättre är isåfall att satsa på en instegssystemare, ex. Canon 450 med kitzoom plus ett 50mm 1,8 som redan nämnts.

Nästan rätt, just superzoomarna har ju lång brännvidd vilket gör att de funkar bättre för porträtt än andra kompakter, men i systemkameraklass kommer de aldrig.

Nästan rätt, just superzoomarna har ju lång brännvidd vilket gör att de funkar bättre för porträtt än andra kompakter, men i systemkameraklass kommer de aldrig.

Nja, nästan rätt. En långzoomare kanske har en brännvidd mellan 5-50mm (10x zoom). Säg att vi vill ha 50 mm för skärpedjupets skull, då får vi liten bildvinkel och behöver stå 10 meter från modellen vi fotar.

Såg att alla rekommenderat Canon.
Alla kameror i instegsklassen ger i dagsläget bra bilder. Viktigare än märke är att känna och klämma på kamerorna och ta den som passar dig bäst avseende ergonomi. Finns fina instegskameror från tex. Canon, Nikon, Pentax, Sony, Olympus.
Är det någon i bekantskapskretsen som redan har systemkamera så prova. Glöm inte att man kan låna tex objektiv och annat av vänner. Objektiven passar bara på ett märke.
En "sanning" är att Nikon och Canon har det största objektivutbudet.
Att tänka på om du väljer Nikon är att instegskamerorna (D40,D60) inte har fokusmotor i huset. dvs de kräver objektiv med autofokusmotor (AF-S).

Lycka till
Peter

Du har fått en del bra förslag på kameror, märket spelar ganska liten roll om man bara ska ha ett eller två mer vanligt förekommande objektiv.

Budgeten är rätt viktig att få veta för att kunna hjälpa till bra, å det varierar ju rätt mkt på hur mkt som känns rätt att lägga på en kamera.

Visst systemkameran har en hög prestanda, men själv tar jag väldigt många bilder som inte skulle blivit av annars med min IXUS 870.

Men just när det kommer till porträttfoton med kortskärpedjup/suddig bakgrund, så har en systemkamera en avgörande fördel, med den är det helt enkelt möjligt.

Två alternativ kan vara:

Canon 450D med antingen 85 1.8 eller 50 1.8 beroende på budget.
Eller en Nikon D60 med deras nya 50 1.4

Välj alltid till kitobjektiv 18-55, klart prisvärt, å har i dessa fall bildstabilisering...

Angående att köpa grisen i säcken så tycker jag att halva nöjet är ju att öppna säcken och upptäcka att den där grisen faktiskt är en riktigt härlig liten kulting! :)
Tror vi pratar om lite olika saker.

Jag syftar på att om du inte har en susning om vad brännvidd är och vilka effekter olika brännvidder ger DÅ hamnar det en gris i säcken.

Hittar just nu inte länken till Tamron Europe där brännvidder visas på ett enkelt sätt, men ngn annan kanske kan vara hjälpsam...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto