Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på en bra "första-gångs-kamera" för ovana amatörfotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg att alla rekommenderat Canon.
Alla kameror i instegsklassen ger i dagsläget bra bilder. Viktigare än märke är att känna och klämma på kamerorna och ta den som passar dig bäst avseende ergonomi. Finns fina instegskameror från tex. Canon, Nikon, Pentax, Sony, Olympus.
Är det någon i bekantskapskretsen som redan har systemkamera så prova. Glöm inte att man kan låna tex objektiv och annat av vänner. Objektiven passar bara på ett märke.
En "sanning" är att Nikon och Canon har det största objektivutbudet.
Att tänka på om du väljer Nikon är att instegskamerorna (D40,D60) inte har fokusmotor i huset. dvs de kräver objektiv med autofokusmotor (AF-S).

Lycka till
Peter
Tycker det är en bra sammanfattning.
Det enda som saknas är att Pentax, Sony & Olympus har bildstabilisering I huset, i alla fall de flesta modellerna.

Olympus hade jag valt bort pga mindre sensor och att de har valt en helt ny fattning.

Lånar tråden lite..

Jag är i liknande situation som TS och är på jakt efter en systemkamera. Budjet ca 5000kr. Är nybörjare, så en "inlärningskamera" är vad ja behöver.

Vad ja har förstått så finns det i princip två märken att välja på Canon och Nikon.
Canon EOS 350D, 400D, 450D, 1000D
Nikon D40, D60, D80

Så vilken av dessa sju modeller ska ja välja för att få så mycket som möjligt för pengarna?

Lånar tråden lite..

Jag är i liknande situation som TS och är på jakt efter en systemkamera. Budjet ca 5000kr. Är nybörjare, så en "inlärningskamera" är vad ja behöver.

Vad ja har förstått så finns det i princip två märken att välja på Canon och Nikon.
Nikon D40, D60, D80

Så vilken av dessa sju modeller ska ja välja för att få så mycket som möjligt för pengarna?

Eftersom "instegskamerorna" är relativt likvärdiga kan man hålla koll på bra erbjudanden, t ex har Elgiganten nu Nikon D60 med 18-55 för 3995. Finns fler där ute som ger ofantligt mycket kamera för pengarna.

Det stämmer inte riktigt. Även Sony, Pentax och Olympus gör bra kameror.

Nikon och Canon är störst men inget märke är bäst på allt, alla märkena har sina fördelar.

Skit i vilket märke det är. Det viktiga är att du väljer en av de som ger dig det du vill ha efter att ha läst och begrundat lite om hur en kamera fungerar. Att läsa på några veckor är inget negativt då det ger dig bättre förutsättningar att förstå vad du skall köpa. Gå sedan in i en välsorterad fotoaffär och känn på vilken som ligger bäst i handen och som passar din plånbok. För korta skärpedjup och porträtt kan du köpa en 50 mm glugg som kostar lite över tusenlappen och den är skarp nog i vilket märke du än väljer. Lycka till!

Nej men de är störst.

Jag påstår att det beror på vilken sorts optik du är intresserad av.

Canon har störst utbud.
Vet du att du inte kommer köpa till dyr optik så hade jag i det läget valt Pentax eller Sony pga stabiliseringen i huset som till viss del kompenserar den mindre ljusstarka optiken.

Lånar tråden lite..

Nikon D40, D60, D80

Canon 450D presterar mest, och är dyrast. Men det beror helt om du är intresserad av Liveview, mest MP, stor LCD, snabb seriebildstagning osv. Alla kameror i din lista producerar likvärdig bildkvalitet under rätt förutsättningar. 5000 räcker dock inte till det bästa så köp det billigaste (Nikon D40) om du inte vet vad du prioriterar.

Canon 450D presterar mest, och är dyrast. Men det beror helt om du är intresserad av Liveview, mest MP, stor LCD, snabb seriebildstagning osv. Alla kameror i din lista producerar likvärdig bildkvalitet under rätt förutsättningar. 5000 räcker dock inte till det bästa så köp det billigaste (Nikon D40) om du inte vet vad du prioriterar.
Ok, då skall ja kolla på den här.

Att föreslå ett systemhus i hand på en självutnämnd amatör med ett 50/1.8 är helt sjukt. Snacka om att döda ett fotointresse med en fast glugg som enda objektiv. Det finns säkert undantag, men inte i det jag läser från trådskaparen.

Vill trådskaparen absolut ha en systemare så köp det med standardkit 18-55IS/VR. Nikon/Canon som vanligt att föredra om det finns risk att intresset tilltar.

Det GÅR att ta finfina porträtt med superzoomar också trots hårklyverierna i denna tråd.

Att föreslå ett systemhus i hand på en självutnämnd amatör med ett 50/1.8 är helt sjukt. Snacka om att döda ett fotointresse med en fast glugg som enda objektiv. Det finns säkert undantag, men inte i det jag läser från trådskaparen.

Vill trådskaparen absolut ha en systemare så köp det med standardkit 18-55IS/VR. Nikon/Canon som vanligt att föredra om det finns risk att intresset tilltar.

Det GÅR att ta finfina porträtt med superzoomar också trots hårklyverierna i denna tråd.

Vad jag kan se har ingen i den här tråden föreslaget ett 50/1.8 som ENDA objektiv.

Vad jag kan se har ingen sagt att det inte går att ta fina portrrätt med en superzoom.

Trådskaparen specificerade dock att hon ville kunna ta porträtt med kort skärpedjup och kunde tänka sig en systemkamera. Varför skall man då rekommendera något annat än en kamera och objektiv som ger goda möjligheter till just detta? Hon har ju redan en kompaktkamera.

Kommer man från kompaktkameravärlden tycker man antagligen att kitobjektivet ger kort skärpedjup. 50/1.8 ger förvisso ännu kortare, men frågan är om det inte är lite overkill? Det bästa är nog att köpa instegskamera av valfritt märke med kitobjektiv, för att sedan komplettera när man vet vad man vill ha.

Själv köpte jag min första system sk instegskamera strax innan min första dotter föddes, hade tidigare haft dåtidens kompaktkameror. Då kom kameran med ”kitgluggen” 50 mm f1,7 och utan inbyggd blixt. ISO-tal var inte något stort bekymmer, vanligen satte man i en Kodachrome 64 möjligen en Ektachrome 200 om det var så man visste att man behövde verkligen ljuskänslig film. 36 rutor i filmen och varje ruta var värdefull och helst skulle det mesta av rullen bli något att ha i någon bemärkelse, varje bild skulle tas med omsorg och tanke. 1,5 – 3 – 6 b/s var inget bekymmer, att ha motordriven framdragning av filmen var mest för natur, sport fantasterna och proffs, dessutom var inte filmen gratis. Tyckte inte 50mm dödade intresset, tvärtom att man behövde tänka och anstränga sig mer med den ”avancerade” SLR:en jämfört med kompaktkameran men jag har förstås aldrig blivit någon proffsamatör.

Det väsentliga som fångad mitt intresse för att fotografera var den högre tekniska (optiska) kvalitén vilket gjorde det intressant att anstränga sig mer med bilderna.

Bland de första viktiga fotograferandet blev att plåta dotterns födelse med Tri-X 400 i befintligt ljus på 1/30, det hade aldrig gått utan den relativt ljusstarka 50 mm. Det allra mesta jag fotograferat är med 50 mm, mina bästa bilder är med 50 mm.

Sedermera har fotograferandet avmattats och jag har haft några kompakt digital. Men nu har nämnda dotter fått sitt första barn och morfar vill ha en riktig kamera, kompakt digital gjorde definitivt inte rättvisa åt den lilla klimpen.

Ljusstyrka förlänger avsevärt den möjliga tiden för fotografering i befintligt ljus på dessa nordliga breddgrader och att man ser bra genom gluggen. Med de fantastiska resultat som även en del ”billiga” systemkamerorna ger på höga ISO-tal är det förstås ännu bättre.

I denna testen av 450D har de några bildjämförelser av höga ISO-tal (1600), 400D, 450D, 40D, 5D och Canon PowerShot G9 på 200, 400, 800 och 1600. Förvisso kanske inte helt rättvisande då de använder ett Canon EF 200mm f/2.8 L II USM på systemkamerorna.

Elgigantens Nikon D60 kit med 18-55 torde väl vara bland det billigaste nu (3990 denna vecka) bland de av de senaste modellerna, när jag var inne och tittade tog de 3995 för bara huset, så man kan säga att kitobjektivet kommer ”gratis” och nypriserna är på väg upp. Förvisso ingen bildstabilisering, det verkar som om både Nikon och Canon graderat ner på kit-objektiven för att inte behöva höja dessa för mycket. Om jag förstått de olika testerna jag läst rätt så är Nikons 18-55 kit utan bildstabilisering snäppet bättre än Canons 18-55 utan detta, dvs om de som kommer nu är med de ”gamla” objektiven.

Hej! Blir inte riktigt klok av detta.. Är i samma situation och är ute efter en instegs-dslr kamera. Har tittat nu under några veckors tid i fysiska butiker. Klämt och känt och verkligen försökt tänka ergonomiskt också, men i stort sett alla tycker jag ligger bra i händerna. Sitter även dagligen på nätet, mest på denna sida, och läser tester och betyg på olika kameror men har nu helt kört fast och drabbats av någon slags beslutsångest =/

Insåg rätt fort att systemare i min prisklass (budgeten ligger kring 5k kr) alltid saknar någon funktion jag önskar att kameran ska ha som t.ex bildstabilisator i kamerahuset, liveview, för klent objektiv osv.

Har insett att jag har ett rätt stort intresse av fotografering och letar konstant motiv att fota, fotar idag med en Ixus 80is. Dessvärre har jag inget större intresse av att efterbehandla en bild. Och är det så att det då är knappt lönt att införskaffa en systemare om inte det intresset finns?

Får snart ett sammanbrott. Hjälp!

Själv tycker jag kompaktkameror ibland kan ha lite oförtjänt dåligt rykte. Själv fotar jag ganska mkt med min IXUS 870 numera, visst saknar man en del "prestanda" i vissa sammanhang, och då främst i dåligt dynamiskt omfång och att bilderna kan vara lite känsliga att redigera.

Men en sak som kompaktkameran är riktigt dålig på i allmänhet är när man vill ha porträtt bilder i lite sämre belysning, där lyser ju verkligen systemaren.

Men om man har möjlighet till längre exponering typ 15-30 sekunder tycker jag att en kompaktkamera ofta är tillräckligt komplett.

Men samtidigt får man väldigt mkt om man väljer tex en av Nikon's instegare, typ D60 å även D40 tycker jag är tillräckligt bra, som man lätt kan ställa upp kontrasten lite på osv.

Men ja, systemkameran är inte alltid självklar tycker jag.

Jag har nybörjarkurser i foto och det som "alla" efterfrågar är svar på frågan hur man handhåller porträtt (mellan 40 - 70 mm i brännvidd) när det är mörkt inne/ute.

Att gå från bländare 4 -> 1,8 är en rejäl ökning i bländaröppning som ger helt andra möjligheter att handhålla i mörker eller fota saker som rör sig, exempelvis barn eller husdjur. Sen är inte direkt 50 mm världens mest användanbara brännvidd för dslr men till det låga priset är det ett nästan självklart komplement till en kitzoom.

Tycker jag alltså =)

Jag har nybörjarkurser i foto och det som "alla" efterfrågar är svar på frågan hur man handhåller porträtt (mellan 40 - 70 mm i brännvidd) när det är mörkt inne/ute.

Svaret är väl att inte handhålla, då! Varför inte använda stativ? Det är billigt och länge beprövat sätt att få mer prestanda i dåligt ljus!

Per.

Stativ? I dessa digitala dagar när allt är möjligt? =)

Ett 1,8 objektiv ger ju möjlighet till kortare slutartider om det behövs av andra orsaker. Personen eller husdjuret som porträtteras kan ju faktiskt röra på sig och då hjälper inte stativet så mkt =)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto