Själv köpte jag min första system sk instegskamera strax innan min första dotter föddes, hade tidigare haft dåtidens kompaktkameror. Då kom kameran med ”kitgluggen” 50 mm f1,7 och utan inbyggd blixt. ISO-tal var inte något stort bekymmer, vanligen satte man i en Kodachrome 64 möjligen en Ektachrome 200 om det var så man visste att man behövde verkligen ljuskänslig film. 36 rutor i filmen och varje ruta var värdefull och helst skulle det mesta av rullen bli något att ha i någon bemärkelse, varje bild skulle tas med omsorg och tanke. 1,5 – 3 – 6 b/s var inget bekymmer, att ha motordriven framdragning av filmen var mest för natur, sport fantasterna och proffs, dessutom var inte filmen gratis. Tyckte inte 50mm dödade intresset, tvärtom att man behövde tänka och anstränga sig mer med den ”avancerade” SLR:en jämfört med kompaktkameran men jag har förstås aldrig blivit någon proffsamatör.
Det väsentliga som fångad mitt intresse för att fotografera var den högre tekniska (optiska) kvalitén vilket gjorde det intressant att anstränga sig mer med bilderna.
Bland de första viktiga fotograferandet blev att plåta dotterns födelse med Tri-X 400 i befintligt ljus på 1/30, det hade aldrig gått utan den relativt ljusstarka 50 mm. Det allra mesta jag fotograferat är med 50 mm, mina bästa bilder är med 50 mm.
Sedermera har fotograferandet avmattats och jag har haft några kompakt digital. Men nu har nämnda dotter fått sitt första barn och morfar vill ha en riktig kamera, kompakt digital gjorde definitivt inte rättvisa åt den lilla klimpen.
Ljusstyrka förlänger avsevärt den möjliga tiden för fotografering i befintligt ljus på dessa nordliga breddgrader och att man ser bra genom gluggen. Med de fantastiska resultat som även en del ”billiga” systemkamerorna ger på höga ISO-tal är det förstås ännu bättre.
I denna testen av 450D har de några bildjämförelser av höga ISO-tal (1600), 400D, 450D, 40D, 5D och Canon PowerShot G9 på 200, 400, 800 och 1600. Förvisso kanske inte helt rättvisande då de använder ett Canon EF 200mm f/2.8 L II USM på systemkamerorna.
Elgigantens Nikon D60 kit med 18-55 torde väl vara bland det billigaste nu (3990 denna vecka) bland de av de senaste modellerna, när jag var inne och tittade tog de 3995 för bara huset, så man kan säga att kitobjektivet kommer ”gratis” och nypriserna är på väg upp. Förvisso ingen bildstabilisering, det verkar som om både Nikon och Canon graderat ner på kit-objektiven för att inte behöva höja dessa för mycket. Om jag förstått de olika testerna jag läst rätt så är Nikons 18-55 kit utan bildstabilisering snäppet bättre än Canons 18-55 utan detta, dvs om de som kommer nu är med de ”gamla” objektiven.