Annons

Tips på bra Vidvinkel till Fullformatare

ett annat objektiv som jag själv vill testa är http://www.photozone.de/canon_eos_ff/532-samyang14f28eosff?start=1
med tanke på pris och prestanda

Jag skaffade mig ett för en tid sedan, men har inte hunnit använda det speciellt mycket. Men även Samyangen tappar kvalitet i hörnen, dock inte lika mycket som 16-35 II (se http://sara.nordling.nu/foto/Samyang-14/ för exempel). Hur den står sig i en jämförelse med Nikons 14-24 vore intressant att veta (någon som har lust att låna mig ett för test?).
 
optimalt är att använda objektiven på en APS exv 7d etc men då faller ju mycket med vitsen av att använda en supervidvinkel

Jag tycker nog att de presterar ganska ok redan på APS-H, då som 20-45/22-52 det vill säga vidvinkel till normal. Till APS-C finns det idag bättre alternativ än dessa zoomar, kanske i första hand 17-55/2.8.

Personligen tror jag att 17-40 faktiskt är konstruerad för användning med APS-C/H, och inte i första hand för fullformat.
 
Jag har precis testat Canon 14mm/2,8mk2 och inte heller den är speciellt bra ut mot kanter och hörn och priset är alldeles för högt satt sett till prestanda

Precis som du testat många 24-70 och kommit fram till stora skillnader så har jag testat många 14 då jag plåtar mycket interiörer på motorbåtar och det är även här mycket stor skillnad på olika ex. Ungefär 1 av 3 är mycket bra till bra och således är 2 av 3 inte något vidare.

Håller med om att det är galet dyrt och att Canon dessutom slarvar på tok för mycket med sin kvalitétskontroll.
 
Klaus på photozone ger sitt testade Canon 14mmmk2 hyggligt betyg men ta ner några bilder http://www.photozone.de/canon_eos_ff/541-canon14f28mk2ff?start=2 och se efter hur det ser ut mot kanterna och hörn, vänstra sidan är klart sämre än högra vilket tyder på centreringsfel
Canons dyra 14mm har också betydligt högre CA än Samyang 14mm.
Nu är det inte bara Canon som slarvar, i somras visade jag hur 4st nya 14-24 från Nikon var behäftade med centreringsfel och uppvisade dåligt resultat runt 24mm
 
Klaus på photozone ger sitt testade Canon 14mmmk2 hyggligt betyg men ta ner några bilder http://www.photozone.de/canon_eos_ff/541-canon14f28mk2ff?start=2 och se efter hur det ser ut mot kanterna och hörn, vänstra sidan är klart sämre än högra vilket tyder på centreringsfel
Canons dyra 14mm har också betydligt högre CA än Samyang 14mm.
Nu är det inte bara Canon som slarvar, i somras visade jag hur 4st nya 14-24 från Nikon var behäftade med centreringsfel och uppvisade dåligt resultat runt 24mm

Ursäkta, en fråga. När man köper en ny optik och den visar sig ha centreringsfel kan man byta ut mot en annan eller ska den gå på garanti eller så godkänns inte reklamationen eftersom man inte har en verkstad bakom sig med bevisen av undersökningen.??? Nå?

Vem i Sverige kan göra dessa undersökningar, besiktningar av optik?
 
Vi har haft frågan uppe många gånger, i de fall man misstänker att optiken inte uppträder som den skall så är det enklast att jämföra mot ett annat exemplar (nu kan det inträffa att en serie av objektiv har drabbats se tidigare svar 14-24 där 4st var behäftade med fel)
Uppträder objektivet dåligt så skall man ta det med sin återförsäljare (svårt med importerade gluggar ) be att få testa ett annat exemplar, är det bättre så byt objektiv.
Man kan också lämna in objektivet för kontroll hos verkstad .Själv uppsöker jag Intervision i Malmö

Sara jag tog mig en titt på utsnitt från dina bilder , 16-35 på 17mm och bl 11 ser inte kul ut, jag tog samma utsnitt från 14mm Samyang (märk väl från 14mm) skilnaden är stor , jag fick höja kontrasten i 16-35 bilden
Själv skall jag ta mig en titt på Samyang,

16-35 bl 11, hög CA och dålig upplösning
Jag hoppas att det var OK att jag illustrerar med två utsnitt från dina bilder
Mikael
 

Bilagor

  • sara-canon.jpg
    sara-canon.jpg
    42.6 KB · Visningar: 143
Senast ändrad:
Samyang Obs 14mm, ur rättvisesynpunkt så skulle samma motiv tagits längre fram / kortare distans till motivet
Trots att det är 14mm så tecknar objektivet smågrenar etc med högre upplösning
Vad kostar detta 14mm?
 

Bilagor

  • sara.Samyang.jpg
    sara.Samyang.jpg
    44.5 KB · Visningar: 141
Senast ändrad:
Kan inte den här Samyang också ha samma problem med velcentrerad optik liksom Canon Nikon och andra märken?

vi får se hur bra det är byggt och hur det håller i jämnhet, photozones ex verkar dock mycket bra.
Med tanke på priset 3370;. inkl moms verkar det vara ett fynd för den som önskar ett 14mm
 
Samyang Obs 14mm, ur rättvisesynpunkt så skulle samma motiv tagits längre fram / kortare distans till motivet
Trots att det är 14mm så tecknar objektivet smågrenar etc med högre upplösning

Du har naturligtvis rätt om vi vill jämföra samma utsnitt med de olika objektiven. Men jag tog dessa testbilder i första hand för att få en känsla av hur stor skillnaden var mellan 14 mm och 16 mm (eller snarare 17 mm då jag missade att zooma ut fullt) och för att se hur hörnkvaliteten skulle bli om jag beskar 14 mm till samma utsnitt som 16 mm.

Vad kostar detta 14mm?

Samyangen kostar runt 3400 kr hos exempelvis Fotokungen eller Cyberphoto, säljs även via E-bay.
 
utgår jag från priset och det resultat som photozone presenterat så är detta ett fynd (om man gillar resultatet från 14mm vad det gäller perspektiv, förvrängningar etc)
 
Det är väl distorsionen som är lite irriterande med Samyang 14mm, men den går ju kompensera, det trista är att om man kompenserar den så måste man cropa bilden lite och plötsligt så har man inte riktigt den slutgiftiga bildvinkeln som man hade tänkt sig, men som tidigare ägare av 17-40 så älskar jag samyangen då den nerbländat är riktigt skarp och har förhållandevis låga nivåer av CA.

Den är dessutom så billig att det är dumt att inte har en för de tillfällena man behöver en rejäl vidvinkel.
 
5,3% är alldeles för mycket distorsion på samyang. Skulle aldrig kunna använda en med sådana egenskaper. Visst den är billig men man får vad man betalar för.
 
I praktiken får du inte ut 14mm heller eftersom distortionen är så stor, du måste komponera med mer marginal och beskära bilden efter korrigeringen om du vill ha raka linjer i kanterna.
 
En liten fundering vara:
Om man nu säger att det är 5,3% (eller 7,6%) och tycker att det är OK att köra med PT-lens och kompensera i efterhand. Kan man räkna ut vad man får för användbar brännvidd?

Typ f*(1+Avvikelse) -> 14*(1+0,053)=14,75 ca15mm korrrigerat?

Eller ska man multiplicera avvikelsen med 2 då det försvinner lika mycket på båda sidor?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.