Jag anser fortfarande att 17-40/4 är prisvärd men förringar inte på nåt sätt de problem som finns med vinjettering och hörnskärpa på FF. Vinjetteringen är oftast inget problem men om man behöver pressa ISO så är underexponerade partier aldrig bra. Hörnskärpan är oftast för min del inte heller särskilt problematisk men som nämns ovan har man en bild med mycket detaljer så börjar man fundera på om inte ett annat objektiv är att föredra.
Exempel:
http://www.fotosidan.se/pools/view/14159/2144815.htm
Nedre högrahörnet - oskärpa som faktiskt stör mig.
Övre högrahörnet - samma oskärp men den stör inte lika mycket
Bilden är i IR och tydligen ska det göra saken lite sämre, det kan jag inte svara på eftesom jag inte har bilden exponerad för normala våglängder.
17-40/4 tycker jag fungerar ganska bra i motljus i vanligtljus men i IR så kan man se varenda linsyta.
Man ska oxå veta att 17-40/4 togs fram som en L normal zoom för amatör/semipro digitalkameror som vid den här tiden var 10D som hade fullstor spegel (och inte kan använda EF-S objektiv som kom senare) och APS-C sensor. Så det kanske inte är konstigt att Canon inte riktigt lade ner krut på att fixa hörnen...
Anledningen att jag säger prisvärd är att man inte får det bästa men priset är tilltalande och ger oftast bra resultat. Men visst vill man inte kompromissa och är villig att betala så lägger jag mina pengar på Zeiss oxå eller kanske ett TS-E 17.