Annons

tips på bra kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ottosson

Aktiv medlem
Jag är på väg att köpa en ny systemkamera.
Och skulle vilja ha lite tips på en bra kamera i 10 000 tusen kronors klassen. jag fotar mycket porträtt men är ganska allround i mitt fotande.
Någon som har bra erfarenhet från någon bra kamera så skulle jag bli tacksam för några tips
 
För den summan...
Köp begagnat!
Då får du lite pengar över till optik också..

Egentligen skulle jag vilja råda dig att lägga maximalt hälften av detta på kameran och andra halvan på en eller om du mot förmodan hittar ett par BRA gluggar. Om du köper dyr kamera och sätter skitoptik på den så skulle du lika gärna kunnat köpa en kompaktkamera...

Eftersom jag är insnöad på ett märke rekommenderar jag inom detsamma..
Nikon Fm3A
Nikon F3
Nikon F4
Nikon F90X
Nikon F801s

Leta recensioner på nätet. Gå i affärer och kläm, känn, prova. Låna från kompisar och bekanta.
Hitta en kamera du kommer trivas med under lång tid. Låt köpet ta tid!
 
Fundera också på vad din nuvarande kamera inte kan och vad det är du verkligen saknar. Vad är du missnöjd med i din nuvarande osv.

Konkret:
BEHÖVER du verkligen en ny kamera.. ;)
 
Kan egentligen bara hålla med Johan...men som naturfotograf gillar jag Canon EOS 33 ...Den är den tystaste jag använt (när man plåtar djur)...Annars skulle jag rekomendera en bra manuell Nikon (krävs kanske lite kunskap) och sen en uppsättning fasta gluggar. Lägg märke til vad Johan säger: behöver du en ny kamera? Kameran är ju trots allt bara en låda att hålla filmen i ...Kvaliteten uppstår genom kunskap och bra optik
Hoppas du hittar det du vill ha / Micke
 
Tack för tipsen. Jo jag vet att det hänger på fotografen och inte på kameran jag är ingen prylnisse som behöver vara värst utan jag vill ha en kamera som jag trivs med och kan ha länge.
jag skulle vilja ha en mer robust kamera den jag har nu tycker jag är tjorvig att använda. jag vill ha en lättanvänd men även en kamera att utvecklas med. ska kika på era förslag


mvh fredrik
 
Jag röstar på Canon EOS30, har en själv och gillar den mycket.

Annars så om jag redan hade en kamera och skulle skaffa en till så skulle jag nog titta efter en skaplig begagnad mellanformatskamera. I synneryhet om porträtt var det jag fotograferade mest.
 
Minolta Dynax 7 är i mitt tycke ett av de trevligaste och bästa köpen som man kan göra under 10 000 kr. Snabb AF, bra exponeringssystem, stora rattar, väldigt fin sökare, många funktioner som gör kameran svår att växa ur, avancerat blixtsystem. En kamera som räcker länge, dessutom med fullt godkänt byggkvalitet.

Bästa hälsningar
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.