Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra fotoböcker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-C

Aktiv medlem
Hej! Jag är en glad amatör med min 1:a systemkamera. Behöver lite tips på bra litteratur som tar upp grunderna i fototeknik. Jag har en bok som heter "Bättre bilder" av Jukka Kolari och Peter Forsgård och lånat tre på biblioteket av Scott Kelby "Digital fotografi del- 1-3"

Tar tackamt emot fler tips.

Kelby's böcker är mycket bra för att ge en grundläggande kunskap.
När man kan det grundläggande är ofta bättre att leka mycket med kameran än att läsa böcker.

/Peter

Hej. Fortsätt gärna med äldre böcker från den analoga tiden, som t.ex. Ulf Sjöstedt-Den fotografiska bilden. Pär Lundqvist-Foto min hobby. Ingmar Holmåsen-Natur. Ger mycket bra inblick i den fotografiska världen även om dessa inte är digitala böcker. Tid, bländare. linser. focus mm. är ändå detsamma. Finns rätt säkert på biblioteket.

The Photographers Eye av Michael Freeman. Skönt med en bok som fokuserar på själva bilden istället för tekniktjafs.

Tekniskt tjafs är grunden för att bli en duktig fotograf... Ett måste för en nybörjare.

När jag började fotografera 1981 så läste jag allt i ämnet som biblioteket hade. De böcker som blev favoriter var utan tvekan Gösta Skoglunds böcker. Orsaken till att de var bäst är för att de på ett överlägset pedagogiskt sätt förklarade det tekniska såsom hur bländare och slutartid inverkar på bilden. Jag rekommenderar i första hand 'Fotolärbok i bild' från 1967. Kamerorna har förändrats men fortfarande är grunden den samma: bländare och slutare som påverkar exponering och skärpedjup.
Gösta Skoglunds böcker finns att köpa begagnade för en mycket billig penning:
http://www.bokborsen.se/page-start?...pe=0&sallstr=Gösta+skoglund&screator=&stitle=
http://se.gojaba.com/search/qau/SKOGLUND+GÖSTA

Sedan kan du försöka få tag i Torsten Paulson:s bok 'Bildkomposition' utgiven på ICA bokförlag 1992. Även den är överlägsen i sin ganger just på grund av en överlägsen pedagogik.

Gösta + Torsten rules!

Senast ändrad:
Bryan (Brian) Peterson har ju en bok som översatts till svenska, "Kreativ fotografering med rätt exponering" - någon som läst den? Är den bra?

Och Scott Kelbys böcker, är det inte för mycket text i dem? Dom verkar ju vara hur många sidor som helst, och enormt med text på varje sida.

Nej, grunden är att kunna rikta kameran åt "rätt" håll och på så vis fånga något intressant på bild. Tycker jag då...

Alltså egentligen så måste jag ge dig rätt. Under den analoga tiden, under den tid jag jobbade som frilansfotograf, var det jävligt jobbigt. Jag körde med lös exponeringsmätare, efter vilken jag manuellt ställde in kameran. Använde alltid riktiga blixtar ( 1 till 3 styck Elinchrome) vid fotografering inomhus. Det var ett väldigt jobbigt fokus vid tekniken.

Sedan slutade jag som fotograf och tog inte en enda bild på 2 år.

Sedan köpte jag min första digitalkamera. En billig kompaktkamera. En Canon PowerShot A85 som jag körde helt på automatik. Wow! Då helt plötsligt infann sig kreativiteten. Jag blev en bättre fotograf än jag någonsin varit tidigare tack vare denna billiga kompaktkamera på automatik.

Sedan dess är det automatik som gäller. - Nu med Canon G11. - Men ibland måste jag använda exponeringskompensationsratten.

Med kompaktkameror så är skärpedjupen gigantiskt, så inte ens det behöver man fundera över. Fast just skärpedjupet är en mycket stor del av bildskapandet. Så kreativiteten blir rejält begränsat av brist på skärpedjupskontroll.

Personligen ligger jag ändå på plus, kreativt, jämfört med en systemkamera och användandet av massa manuella möjligheter som riskerar att ta kraft och fokus från bildseendet.

Men som nybörjare med systemkamera kan det ändå vara bra att känna till hur det funkar.

Bryan (Brian) Peterson har ju en bok som översatts till svenska, "Kreativ fotografering med rätt exponering" - någon som läst den? Är den bra?

Och Scott Kelbys böcker, är det inte för mycket text i dem? Dom verkar ju vara hur många sidor som helst, och enormt med text på varje sida.

Jag har läst den och kan varmt rekommendera den. Förra året var jag helt novis på fotografering och blev inte klok på förhållandet mellan slutare, bländare och ISO, och instruktionsboken som följde med kameran förklarade inte ämnet tillräckligt bra för att jag skulle greppa det.. Efter att ha läst boken hade jag förstått det fullt ut, och fotograferingen blev väldigt mycket roligare. Innan dess körde jag bara på automatik, men nu har jag nästan alltid kameran ställd till manuell och möjligheterna att påverka bilden är mycket större... och roligare. =)

Scott Kelbys böcker är bra komplement också. Definitivt inte för mycket text enligt mig. Köp och läs rubbet!

Håller med om Kelby, verkar som han får betalt per sida eller något. Har hans böcker om Lightroom och Photoshop, och visst, det kan dyka upp ett och annat matnyttigt. Men för det mesta missar jag det beroende på att han är så pladdrig och omständlig i sina förklaringar.

Detta gäller generellt för amerikanska "instruktionsböcker" tycker jag, den som presterar den tjockaste boken vinner eller nått ;)

När det gäller det tekniska så är det enda man egentligen behöver ha kläm på förhållandet mellan iso, bländare och slutartid, och det är ganska lätt då de alla förhåller sig till varandra på samma sätt 1 till 1. En halvering av slutartiden ger en fördubbling av iso eller ett stegs större bländaröppning (= ett steg mindre bländartal) osv. Bra att veta är också att en mindre bländaröppning (större bländartal) ger ett större skärpedjup och att man kan använda tumregeln 1/ (brännvidden x cropfaktorn) som den längsta tid man kan handhålla kameran om man vill undvika skakningsoskärpa (utan bildstabilisering). Exempel 35 mm på nikon d90 ger 1/ (35 x 1,5) = 1/52;5 sek alltså ungefär 1/60 sek.

Sedan kan man till exempel gå in på Photax hemsida så har dom bland annat en bra instruktion hur man mäter ljus under faktasidor.

Light, Science and Magic är intressant. Den beskriver en hel del om ljussättning med blixt.

Joe McNallys böcker ska vara bra har jag hört, men inte läst någon än.

The Photographers Eye av Michael Freeman. Skönt med en bok som fokuserar på själva bilden istället för tekniktjafs.

Jag beställde denna från amazon när jag såg ditt inlägg, idag trillade den ner genom brevinkastet :)
Har bläddrat igenom lite snabbt och detta är en bok helt i min smak, mycket exempel och fina bilder. Har tidigare "Kreativ fotografi - från inspiration till bild" av George Barr i hyllan, men denna är inte alls inspirerande - kanske för att jag inte kan se skönheten i hans bilder på något sätt...

Tack för tipset :)

Har tidigare "Kreativ fotografi - från inspiration till bild" av George Barr i hyllan, men denna är inte alls inspirerande - kanske för att jag inte kan se skönheten i hans bilder på något sätt...

Jag håller helt med dig där. Jag började läsa den, men tyckte inte heller att jag blev berörd av bildexemplena, plus att det var störigt att texten ibland var på en annan sida än själva bilden, så man fick bläddra fram och tillbaka.

Därför blev jag också nyfiken på den här boken som du har beställt. Återkom gärna med mer åsikter om den.

=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar