Annons

Tips på blixt till Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.sjodin

Ny medlem
Hej allihopa!
Jag har en Nikon D50 sedan några veckor tillbaka. Jag vill köpa en blixt plus bouncer så billigt som möjligt?
Tips på bra? Speedlight SB-24 eller? Nikon Speedligth SB-80DX? är det inget att ha eller?
 
Jag har också en d50 som jag vill köpa en blixt till. Jag ska nog köpa en sb-600 pga priset och jag tror det är vad jag behöver.

du får full i-TTL mätning med sb-600, det får du inte med sb-24 (tror jag)
 
Om du går på introduktionskursen som du fick med i värdepaketet så får du en rabattkupong som du kan använda för att köpa tex. en SB-600 för 1995:-
 
Om du ska köpa en Nikonblixt och vill ha full funktion så är det bara SB-600 eller SB-800 som gäller. Sedan finns det kanske blixtar från andra tillverkare med motsvarande funktioner.

Tänk på att D50 inte kan styra en SB-600 trådlöst. Med en SB-800 har du viss möjlighet till trådlös användning genom SU-4-läget. Dessutom kan du använda SB-800 som commander för att styra ytterligare SB-800 eller SB-600-blixtar.

Johannes
 
Som andra redan nämnt så är det SB-600 och SB-800 som fungerar fullt ut med iTTL tillsammans med D50. Andra blixtar som SB-25, SB-28 etc går självklart att använda, men inte i TTL-läge, så då får man köra blixten i A-läge och själv ställa in aktuellt ISO och bländartal på blixten. Lite mer jobb, men fungerar.

Smidigast är som sagt SB-600 och SB-800. Finns en tråd om det här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=635079

Jag skulle rekommendera SB-600 som första blixt. Största fördelen med 800:an är att den kan styra andra blixtar trådlöst (vilket inte kamerahuset kan), men då vill man ju ändå ha minst en SB-600 också att styra.

Med SB-800 ingår bouncer, kostar annars ca 270 kr att köpa till SB-600. Det kanske inte blir så stor skillnad i pris sammanlagt hos vissa handlare. Begagnat kanske man med tur kommer billigare undan med SB-800 än SB-600 + bouncer.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.