Är det just smycken du ska fotografera? Ett tips i sådant fall kan ju vara att titta i kataloger på smycken eller klockor för att få uppslag. Eller plocka upp en bildbyråkatalog och titta på under bilder på prylar. Där kan man hitta många bilder av denna typ. Det är tillåtet att sno inspiration!
Ett "stillebenbord" kostar en slant men går att åstadkomma som Daniel säger (dock undrar jag vart hans länk egentligen leder
). Manfrotto har ett sådant som heter
220 och kanske ger uppslag om hur man kan göra ett sådant själv (egentligen är det ju bara den böjda skivan som är intressant, hur resten löses är bara en fråga om hur praktiskt det ska vara att justera). Jag använde vid några tillfällen en gammal OH-duk jag draperade över kuddar för att få den "oändliga" effekten. Nackdelen med OH-duken och papper är att de kan ha struktur som kan synas i bild och avslöja skärpedjupet. Jag har ett tunt böjbart vitt plastark som skulle vara någon form av "engångs/slit-och-släng whiteboard". Om man inte får reflexer i det och håller den repfri så går den att använda som bakgrund utan struktur.
Ett annat alternativ på bakgrund är att använda något fint tyg som man draperar och lägger sakerna på. Här kan man använda olika tyger, sammet och siden/blank nylon har jag sett användas. Vet inte vad som passar bäst.
Sen finns de som använder någon form av plexiglas, ofta svart, för att få en avgrundsjup känsla. Jag har även sett bilder där objektet ligger på en blank glasskiva som inte syns i bild utan istället låter en "avlägsen" bakgrund synas oskarp. Det gäller bara att se upp för reflexer i glaset. Några körde med polfilter och polgel över blixtarna för att undvika dessa. Men det börjar bli överkurs för min del.
Ett sista alternativ som jag såg en gång var det mycket intressanta ljusbordet. En fotograf hade lagt sina saker på ett ljusbord och sedan ljussatt i övrigt som normalt. Mycket intressant effekt. Lite som plexiglasidén ovan fast med ljus underifrån. Man kan nog få liknande effekt med stillebenborden och en blixt underifrån. Jag fick ett ljusbord förra veckan och önskar jag hade en kamera ett leka med så jag kunde prova detta...
Tänk på att om du plåtar blanka saker, som smycken, klockor och liknande så spelar omgivningen in eftersom den reflekteras i föremålet. Det finns ljustält som folk använder men man ska akta sig. Är belysningen för jämn så kan man förlora känslan av formen hos det blanka föremålet. Man kan avhjälpa det genom att ha svarta "kort"/ark som reflekteras i objektet. Tänk dig hur grafittimålare gör sina "guldbokstäver". Ofta är de mörka på mitten och med högdagerblänk på kanter för att få det där skimrande metalleffekten. Skulle de bara varit "guldgula" skulle man inte tyckt att de såg ut att vara av metall. I Lighting-forumet på Photo.Net har de haft några tips på hur man plåtar blanka saker under "Lighting themes".
Det finns så otroligt många sätt att göra det på att halva nöjet är att experimentera. Kanske ska du inte avslöja alla sätten för din uppdragsgivare för då kommer han säkert begära att få se exempel på samtliga. Men testa några själv, se vad du tycker verkar lämpligt och kolla om det stämmer överens med den känsla han vill förmedla med bildena i boken.
(Oops... Långt inlägg => jag borde gått till sängs för länge sedan :-D )