ANNONS
Annons

Tips på bättre alternativ än Nikkor 18-55/55-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Plåtvald

Medlem
Har Nikon D5000 och har hittills använt de två standard-objektiven 18-55 och 55-200 Nikkor.

Vill fråga om tips på generella bättre objektiv av samma slag som ligger i ungefär samma prisklass. Gärna med stora bländarvärden då jag prioriterar inomhusfoto mer än utomhus. Ekonomin är dock lite tajt, och då krymper mängden tillgängliga objektiv drastistiskt. Därför jag frågar om tips.

Åsikter om de två standardobjektiven ovan mottages gärna med. Vad jag läst har dom två fått riktigt bra recensioner med tanke på pris.

Tack på förhand
T

Inomhus tycker jag att fasta objektiv är att föredra. Därför har jag ett 50 mm f/1,8 (huvudsakligen för porträtt) och ett 28 mm f/1,8 för mer allmänt bruk. Om budgeten är tajt så är nog lilla 35 mm f/1,8 DX att föredra.

Håller i stort sed med föregående talare. 35/1,8 DX är med de förutsättningar du beskriver normalt en no-brainer.
Möjligen skulle ett alternativ kunna vara Sigmas äldre version av 30/1,4. Inomhus tycker jag den brännvidden är något mer användbar och du får lite mer ljus att jobba med. Den säljs i alla fall nu i helgen för bara några hundra mer än Nikons 35/1,8. Värt att i alla fall fundera på. Tror den är ganska bra optiskt, men vet inte om den är lika bra.

Vill du ersätta med ljusstarka zoomar istället kan man fundera på Sigma 18-50/2,8 (utan bildstab) ca 1500:- beg eller Tamron 17-50/2,8 utan bildstab i liknande prisklass. Till detta ett Sigma 50-150/2,8 utan bildstab (betala inte mer än 2500:- för det gärna mindre). Många säljare tycks inte fatta att Sigma 50-150/2,8 OS (bildstab) är skarpare och betingar ett högre pris utan verkar missta sig och begära uppåt 5000:- för Sigma utan OS.

Jag har haft Nikon 35mm f/1,8 DX. Den var bra, men jag tyckte att brännvidden inte passade mig. Jag behövde någonting kortare. Nästa glugg jag köpte var Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM. Den var hemsk. Jag har aldrig sett ett objektiv med så dålig kantskärpa. (Den nya 30mm f/1,4 DC HSM Art ska tydligen vara bättre.) Sigma 18-50 mm EX DC Macro har jag också provat. Inte heller den imponerande. Dålig kontrast och ganska mjuk på längre håll. (Rätt skarp på kort håll dock, men inget "riktigt" makroobjektiv.) Sigma 17-50mm EX DC OS HSM är betydligt bättre, men betydligt dyrare också.

Kort sagt; Behåll din 18-55 om du inte vill betala 4000 kr eller mer fö en bättre zoom. Nikon 35mm f/1,8 DX är litet, skarpt och framförallt är det prisvärdt

Det är dessutom bra för ens utveckling som fotograf att köra med en fast brännvidd ett tag.
Jag röstar också på ett 35/1,8 DX. Begagnat går de väl på en tusing?

Ett motsvarande upplägg på telesidan skulle kanske vara 85/1,8G.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar