Annons

Tips på analog panoramakamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Horizon 202 är en trevlig kamera, lite bökig att bli vän med på grund av filmladdningen som är lite omständigare än vanligt.filmen skall stickas under 2 rullar för att hålla den mot filmplanet som ju är rundat.

En övningsrulle skulle jag rekommendera för att träna laddning och även framdragning av filmen.
Det går ju tungt då den är krökt, skall under 2 rullar etc. har för mej att man inte gärna drog fram filmen i ett drag utan mjölkade fram den med mjuka tag.
Det är lätt i synnerhet vid kallt väder eller vissa filmsorter att strippa perforeringen i filmen o då har man problem =)

Bildvinkeln är 120 grader men sökaren visar lite mindre.

En Kul(t)kamera som jag gärna skulle äga idag, faktiskt lite enklare idag då man kan scanna in negativen än på gamla tiden då varje ruta i princip blev en förstoring hos fotonisse= dyrt

Kolla med www.rugift.com dom har bra service och ger även köpsumma i svenska kronor.Du får nog en ny ink. frakt för halva din budget

A Timeline of Panoramic Cameras 1843-1994

.
Hittade denna "A Timeline of Panoramic Cameras" med runt 77 olika kameror mellan 1843 och 1994. Lite mer ambitiöst antal än mina exempel i inlägget #17 ovan, men, som framgår av detta, ändå inte riktigt fullständig. Fast det är det väl aldrig några listor som är...

http://www.panoramicphoto.com/timeline.htm
.

Horizont och Videlux har det funnits artiklar om i tidningen Foto nån gång i mitten/slutet av 1980 talet.Jag ska kolla om jag hittar nåt urklipp som jag kan skicka dej,annars torde du också hitta på nätet information.Hittar jag nåt hemma så återkommer jag.

ps satsa på en beg Hasselblad om du hittar nåt till vettigt pris..
ser också nu att den andra kameran heter HORIZON (utan t)

Det vore kanon. Tackar.

Horizon 202 är en trevlig kamera, lite bökig att bli vän med på grund av filmladdningen som är lite omständigare än vanligt.filmen skall stickas under 2 rullar för att hålla den mot filmplanet som ju är rundat.

En övningsrulle skulle jag rekommendera för att träna laddning och även framdragning av filmen.
Det går ju tungt då den är krökt, skall under 2 rullar etc. har för mej att man inte gärna drog fram filmen i ett drag utan mjölkade fram den med mjuka tag.
Det är lätt i synnerhet vid kallt väder eller vissa filmsorter att strippa perforeringen i filmen o då har man problem =)

Bildvinkeln är 120 grader men sökaren visar lite mindre.

En Kul(t)kamera som jag gärna skulle äga idag, faktiskt lite enklare idag då man kan scanna in negativen än på gamla tiden då varje ruta i princip blev en förstoring hos fotonisse= dyrt

Kolla med www.rugift.com dom har bra service och ger även köpsumma i svenska kronor.Du får nog en ny ink. frakt för halva din budget

Tack för tipset! Jag ska öva med gammal film innan jag skjuter skarpt. Jag är lite svag för retrokameror så en gammal passar mig fint så länge inte hanteringen är alltför otymplig. Vad tror du och ni andra om denna kamera som finns på LP auktioner nu:

http://www.lpfoto.se/

Jag vet inte om länken funkar (finns under panoramakameror) men det är en Horzont från ca. 1967. Skicket är BA.

de bilder från boken som ligger på hans hemsida ser iaf i mina ögon ut att vara från en svepkamera.

I en intervju säger han: "Jag har nog bränt av några stycken. Jag är inne på min tredje Widelux och min andra Horizont." Kolla här: http://matsandren.com/blog/?page_id=534

Jag har f.ö. själv haft en XPan, en underbar kamera som dock kostar mer. Om man har lite tur kan man hitta en XPan med 45/4 för ca 10000 kr. En XPan II kostar betydligt mer. Dock är den fantastiskt, åtminstone om man slipper det problem min hade som la ett antal elaka repor tvärs över alla filmremsor hela tiden...

/Erik

Nej jag har heller aldrig haft eller använt ngn.
Men jag har hållt i Jan Pålssons 6x17 på Proffskopia i Jkpg.
En riktig best som han plåtar med från helikopter.

I en intervju säger han: "Jag har nog bränt av några stycken. Jag är inne på min tredje Widelux och min andra Horizont." Kolla här: http://matsandren.com/blog/?page_id=534

Jag har f.ö. själv haft en XPan, en underbar kamera som dock kostar mer. Om man har lite tur kan man hitta en XPan med 45/4 för ca 10000 kr. En XPan II kostar betydligt mer. Dock är den fantastiskt, åtminstone om man slipper det problem min hade som la ett antal elaka repor tvärs över alla filmremsor hela tiden...

/Erik

Tack för länken! Det lutar åt en Horizont trots allt. Han har ju fotat med panormakameror sedan 90 talet så om då kanske en hyfsad Horizont håller länge nog. Men jag blev sugen på Fujin
som det tals om nedan också.

Nej jag har heller aldrig haft eller använt ngn.
Men jag har hållt i Jan Pålssons 6x17 på Proffskopia i Jkpg.
En riktig best som han plåtar med från helikopter.

Den vill jag nog undvika då jag vill fota människor i vardagliga situationer. Vill ha en smidig panoramakamera som inte är alltför stor och tung.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar