Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på A3+ fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Somchart

Aktiv medlem
Vore tacksam för tips på vilken A3+ fotoskrivare jag skall köpa.

Kommer att använda skrivaren för eget bruk och kanske ge bort någon bild, och gissningsvis mest 10x15 och A4 storlek men i vissa fall även större. Gissningsvis 95% färg och 5% svart-vita utskrifter.

Bildkvaliteten är viktigare än hastigheten anser jag.

Använder Mac och kör i dagsläget Aperture.

De jag tittar på är Canon Pixma 9500 Pro mk 2, Canon Pixma Pro 1 och Epson Stylus Photo R300. Eller kanske rättare sagt, det är dessa modeller olika butiker har föreslagit mig.

Någon som har erfarenheter av någon av dessa?
 
Om du kommer skriva mycket färg (på glansiga kvaliteter) så är det 9000 mk II du skall ha och inte 9500 mk II, den är bättre på svartvitt (på matta substrat) och där lång livslängd är viktigt.

Jämför du de nyare Pro-1 och R3000 så kan inte jag säga att någon skulle vara (markant) bättre än den andra bildkvalitetesmässigt. Men det finns ju en del andra faktorer som väger in.

Men är det mest 10x15 och A4...tja, då är det kanske idé att köpa en A4-skrivare och lämna större utskrifter till ngt fotolab? Både skrivare och bläck kostar en hel del och de tar en plats med ;)
 
Tack för ditt svar Erik!

Jag skall inte säga att det blev ett impulsköp men nästan på, såg nämligen att Inet sålde 9500 mk 2 för 4999:- så jag slog till på det. Hade egentligen tänkt att vänta till Scandinavian Photos mässa för att se lite på den nya Canon-modellen.

Men jag blir säkert nöjd med 9500 mk2!
 
Kör 9500mk2 sedan ett par månader och är än så länge helt nöjd, inget att klaga på. Enda "nackdelen" är att den liksom de flesta pigmentskrivare inte riktigt fungerar bra med helblanka papper (ytorna med färg blir mattare) men å andra sidan får du en skrivare som ger fantastiskt kvalitet och framförallt hållbara utskrifter!

Lycka till!
 
Kör 9500mk2 sedan ett par månader och är än så länge helt nöjd, inget att klaga på. Enda "nackdelen" är att den liksom de flesta pigmentskrivare inte riktigt fungerar bra med helblanka papper (ytorna med färg blir mattare) men å andra sidan får du en skrivare som ger fantastiskt kvalitet och framförallt hållbara utskrifter!

Lycka till!

Tack Micke!

Vilka papperstyper kan du rekommendera till skrivaren?

Har än så länge bara köpt 10x15 av sorten Canon Photo Paper II, Kjell.com säljer 50 pack för 98:- vilket är det billigaste jag sett.
 
Tack Micke!

Vilka papperstyper kan du rekommendera till skrivaren?

Har än så länge bara köpt 10x15 av sorten Canon Photo Paper II, Kjell.com säljer 50 pack för 98:- vilket är det billigaste jag sett.

För min del kör jag på Canon Semi-Gloss SG-201 samt Fine-Art papper från Hahnemühle, t,ex, Photo Rag 308g och Torchon (grövre struktur än Photo-Rag).
Finns en uppsjö av både "foto-papper" och "Fine-Art" från både Canon och andra tillverkare som Hahnemühle och Ilford där det säkert finns många guldkorn men för min del har jag som bas begränsat mig till ovanstående papper.

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.