ANNONS
Annons

Tips om system för bildnamn sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör samma inställningar i Photo Mechanic och Lightroom. Vin import skapas namnet ÅÅMMDD_XXXX_JanBuler, där XXXX är ett rullande sekvensnummer.

Vid import till Lightroom för katalogisering låter jag LR skapa mappar enlig MYROOT\ÅÅÅÅ\ÅÅMMDD. Mappstrukturen är till för att om jag av någon anledning blir utan LR så vill jag snabbt kunna leta på datum då jag oftast vet ungefär när en speciell bild är tagen.

I LR konverterar jag till DNG och ser till att LR alltid skriver all info till bildfilen likväl som till sin katalog. På så sätt kan jag låta LR läsa in bilder på nytt efter ett ev LR-haveri.

Inte så konstigt med tanke på att de flesta här har råd med 1200 kr för LR, men inte 9300 kr för PS. Bra att tänka på när många berättar hur bra LR är i jämförelse...

Eehhh.....PS och LR är nog inte riktigt jämförbara. PS är världsmästare på sitt sätt och LR på ett annat. Och för 1200 spänn får man det mesta som behövs för de flesta. Utan att på något sätt förringa PS fördelar.... (har både LR4 och CS5).

Edt: missade ditt inlägg erro

99% av svaren på denna typ av frågor brukar bli just: Lightroom.

En kort beskrivning av vad Lightroom är och gör: http://sprng.me/ebo4e

Skulle hellre se ett litet enkelt program som endast byter namn på filer, ett sånt där litet enkelt verktyg som på disketternas tid, just fick plats på bara en diskett..

Som sagt, orkar inte lägga energi på att lära mig omfattande program..

Skulle hellre se ett litet enkelt program som endast byter namn på filer, ett sånt där litet enkelt verktyg som på disketternas tid, just fick plats på bara en diskett..

Som sagt, orkar inte lägga energi på att lära mig omfattande program..

Sådana program finns förstås, och jag använde ett sådant innan LR. Men de löser ju bara specifikt den uppgiften. Och det kan ju vara både för- och nackdel. Jag gillar som sagt LR, mycket för att det är ett enda program som tar hand om hela mitt arbetsflöde för bilder.

Inte så konstigt med tanke på att de flesta här har råd med 1200 kr för LR, men inte 9300 kr för PS. Bra att tänka på när många berättar hur bra LR är i jämförelse...

Nej, där ställer jag mig till dem som säger att "du har fel".

Photoshop express kostar ännu mindre än Lightroom och är betydligt mer avancerat när det gäller ren bildbehandling.

Bra att tänka på när man jämför program. ;)

För 1200:- för du Lightroom och ytterligare 500:- får du en omfattande kurs från Moderskeppet.

Upp tills nu har jag använt en egen mappstruktur, som har funkat bra men har brister,

Det är nu helt avhjälpt i Lightroom, Dessutom otroligt enkelt att lägga till nyckelord.

Döper om mina filer till ÅÅÅÅMMDD-kameramodell-egen text-filnr

20120620EOS7DFotboll1234.CR2

Ett utmärkt gratisprogram för att byta namn på filer finns här:
http://www.fauland.com/af5.htm

Programmet är mycket flexibelt och innehåller mängder av sätt att ändra filnamnen på. Bl a går det att lägga till sekventiell numrering och använda sig av datum i filernas metadata. Lättanvänt är det också. Rekommenderas varmt!

/Lasse C

För 1200:- för du Lightroom och ytterligare 500:- får du en omfattande kurs från Moderskeppet.

Upp tills nu har jag använt en egen mappstruktur, som har funkat bra men har brister,

Det är nu helt avhjälpt i Lightroom, Dessutom otroligt enkelt att lägga till nyckelord.

Döper om mina filer till ÅÅÅÅMMDD-kameramodell-egen text-filnr

20120620EOS7DFotboll1234.CR2

Liten komplettering,

Med nya Moderskeppet Guld får man tillgång till hela videokursutbudet för 99 spänn i månaden....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar