Annons

Tips om objektiv till min Nikon D80 för porträttbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

kribba85

Medlem
Hej!

Jag är inte så duktig på objektiv och har kollat lite runt på sidan efter objektiv att önska mig till min födelsedag om några veckor.

Jag har ett nikkor mikro 105mm, 2.8D och ett AF-S nikkor 18-135, 3.5-5.6 DX men saknar lite fast brännvidd för porträttfoton

Jag har nästan bestämt mig för ett Nikon 50mm 1.4D eller Nikon 85mm 1.8D då de har fått massa bra användarrecensioner på den här sidan

Jag har dock sett många forum där folk skriver att nikons objektiv är "overrated" och "overpriced"
Finns det något annat objektiv jag borde satsa på? tänker mig mellan 50-85 mm fast, med hög ljusstyrka, runt 1.4 - 2

Jag gillar när det blir fin skärpa och bra kontrast så att människors ansikten ser sådär modell-fina ut :)

Mycket tacksam för tips och råd!
OBS: Prisklass bör ligga så att jag kan komma undan med under 4000 kr både beggat eller nytt

Funkar inte ditt 105mm ganska bra för porträtt? Eller är det så att du inte tycker att det är tillräckligt ljusstarkt?

Den viktigaste frågan är väl egentligen vilken brännvidd du vill ha. Ett skäl till att välja ett 50mm är att du redan har ett fast på 105, som en 85mm ligger ganska nära.

Jag tycker du ska prova brännvidderna på din zoom: Ställ in den på 50mm, ta några bilder, och gör sen samma sak med zoomen på 85mm.

Sen om 50mm-objektiv: Nikon har även en 50mm 1,4 G, som även om jag inte har den själv, jag nog skulle föredra framför D-versionen, av de bilder jag sett.

Sen finns ju också 50mm 1,8 D, som är bra och oerhört prisvärd (runt 1.400:- ny). (Men den kanske blir en för billig födelsedagspresent?)

Jag tycker också att 105:an låter som en klockren porträttglugg...

Jag har själv 50 mm 1.4 G som jag gillar jättemycket men det är sällan användbart "vidöppet" på porträtt eftersom skärpedjupet blir extremt kort. Sitter modellen inte rakt med ansiktet blir t.ex. ofta ena ögat oskarpt om man fokuserar på det andra. Sedan får man ju en del förvrängningseffekter ju lägre brännvidd man har (sådant som är nära kameran blir oproportionerligt stort) - skulle nog säga att 50 mm är på gränsen för klassiskt porträttfoto och att allt 105 mm är bättre, rent bränviddsmässigt.

Däremot tycker jag som sagt att 50 mm 1.4 G är grymt i övrigt!

Eric

PS. "Modell-fint" kan man ju alltid få fram i bildbehandlingsprogram...

Kika gärna på Sigmas 50/1,4. Den är helt underbar, och jag körde den på D200 innan den blev stulen. Kanske orimligt stor för objektivtypen, men gav alldeles förträffliga resultat.

Brännvidder är ju smaksaker förstås, personligen tycker jag att 85 är lite väl långt, vilket kan ge en lite trist distans.

Hej!

Jag är inte så duktig på objektiv och har kollat lite runt på sidan efter objektiv att önska mig till min födelsedag om några veckor.

Jag har ett nikkor mikro 105mm, 2.8D och ett AF-S nikkor 18-135, 3.5-5.6 DX men saknar lite fast brännvidd för porträttfoton

Jag har nästan bestämt mig för ett Nikon 50mm 1.4D eller Nikon 85mm 1.8D då de har fått massa bra användarrecensioner på den här sidan

Jag har dock sett många forum där folk skriver att nikons objektiv är "overrated" och "overpriced"
Finns det något annat objektiv jag borde satsa på? tänker mig mellan 50-85 mm fast, med hög ljusstyrka, runt 1.4 - 2

Jag gillar när det blir fin skärpa och bra kontrast så att människors ansikten ser sådär modell-fina ut :)

Mycket tacksam för tips och råd!
OBS: Prisklass bör ligga så att jag kan komma undan med under 4000 kr både beggat eller nytt

Satsa på den som är 85mm.. Jag har kört med en sån i min fotoutbildning och då va det porträtt som saken gällde då jag monterade just 85mm på kameran..
Lycka till... Peter

Tack för alla tips!

Det blev ett 50mm, 1.4 nikon, fick det till ett jättebra pris här på sidan, 1800 kr :)

det betyder att jag fick pengar över och möjligtvis kan köpa ett till :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar