Annons

Tips om AutoFokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad36

Avslutat medlemskap
Många användare här på FS är besvikna på AF-funktionen på sin dyra DSLR-kameror. Bilderna upplevs som oskarpa och ofta av anledningar som man inte förstår.

Det är forumet är avsett att ge både generella AF tips och mera specifikt för individuella kameramodeller.
 
För bättre skärpa kan ju varje objektiv behöva kalibreras individuellt i kameran, för att få så bra resultat som möjligt.
 
Grundläggande faktorer

Det finns några grundläggande faktorer som man bör känna till om man vill få en förståelse varför ens kamera inte fokuserar som man tänkt.

1. Autofokus ger sällan ett "exakt" läge därför att tekniska begränsningar gör att fokuspunkten alltid varierar i en serie av exponeringar. Varje tillverkares implementering av sin teknologi gör att betydelsen av "vad" som är fokus kan variera. Det betyder i praktiken att ett objekt med en Canon-kamera enkelt kan fokuseras rätt, medan en Nikon-kamera har synnerligen svårt att fokusera rätt på samma objekt eller vice versa.

2. Svåra fokuseringsförhållanden
Vissa förhållanden gör det extra svårt att fokusera. De vikigaste omständigheterna samt hur man hanterar dessa:

2.1 Svagt ljus eller låg kontrast: Betyder alltid att fokuseringen blir "inexakt". Låt kameran göra en "grovinställning" och justera sedan vidare manuellt. Många objektiv ger möjlighet att göra detta omedelbart, medan vissa måste man manuellt ändra läget på en strömbrytare vilket gör proceduren mera svårhanterlig.

2.2 Motljus: Fokuseringen sker nästan alltid bäst rent manuellt.

2.3 Röriga scener: Ev. först grundfokusering och sedan manuell justering.


Oskärpa!
Att objektet inte finns i fokus kan även bero på oskärpa i form av:

1. Objektet rör på sig
Det är nog den vanligaste formen av "oskärpa". Det kan omfatta hela eller oftast delar av objektet, ex. en hand eller ansiktet. Bästa sättet att hantera detta är att förkorta exponeringstiden alternativt att ta en serie av bilder och hoppas att någon duger.

2. Darr vid avtryck.
Det är endast vid detta läge som IS och VR gör nytta. Vid svagt ljus är det nästan alltid dito förutsättningar som råder och då hjälper endast ett mera ljusstarkt objektiv eller höja ISO-talet (=mera brus).

3. Landskap vid svagt ljus = stativ!
 
Exakt fokusering mha AF!

För att fokusera exakt mha av AF-funktionen använd den centrala fokuspunkten. Läs manualen eller rådfråga olika forum vad som gäller för din kamera.

Oftast kan man använda eller dedicera en knapp för att fokusera. Kontrollera i sökaren och förvissa dig om att objektet verkligen ligger i fokus. Gör det inte det, försök igen eller justera manuellt.
 
2. Darr vid avtryck.
Det är endast vid detta läge som IS och VR gör nytta. Vid svagt ljus är det nästan alltid dito förutsättningar som råder och då hjälper endast ett mera ljusstarkt objektiv eller höja ISO-talet (=mera brus).
Precis, vid svagt ljus är det ofta en förutsättning att man darrar vid avtrycket, i vilket fall IS är till nytta, som du själv skriver i första meningen, men tycks ha glömt i den andra.

För att klargöra: I detta fall kan alltså stabilisering vara till god hjälp och ett bra alternativ till högre ISO och/eller ljusstarkare optik. Med högre ljusstyrka tappar man också skärpedjup, vilket i sin tur kan vara olämpligt.

Men darr på handen har ju ingenting alls med AF att göra. Det bara sabbar bilder ändå.

Att kontrollera skärpan i sökaren går om man inte har riktigt ljusstark optik. De vanligaste mattskivorna prioriterar ljusstarka sökare, vilket gör att man inte kan se de subtila skärpeskillnader som man har med exempelvis en 50 mm f/1,4.

Att läsa manualen är ett mycket gott råd. Då kan man se att vissa kameror har lika påkostade fokuspunkter, oavsett vilken du väljer, medan i vissa är det bara mittpunkten som är riktigt bra.
 
Svagt ljus:

Om det inte är för långt till objektet som ska vara i fokus kan man montera på en extern blixt med hjälpelysning för AF och slå av själva blixtfunktionen (om man inte vill ha den förstås). Blixtens hjälpbelysning är oftast bättre än den eventuella inbyggda i kameran.
 
Svagt ljus:

Om det inte är för långt till objektet som ska vara i fokus kan man montera på en extern blixt med hjälpelysning för AF och slå av själva blixtfunktionen (om man inte vill ha den förstås). Blixtens hjälpbelysning är oftast bättre än den eventuella inbyggda i kameran.

Fast ibland sitter inte klumpen där ovanpå kameran. Då kan det vara bra att veta att den inbyggda går bra. På Canon stängs blixten av via menyalternativet "Blixtstyrning". Sen fäller man upp den ändå och vips har den förvandlats till hjälpbelysning för AF. Blixt heter förresten blits på Norska, lite festligt faktiskt.
 
Fast ibland sitter inte klumpen där ovanpå kameran. Då kan det vara bra att veta att den inbyggda går bra. På Canon stängs blixten av via menyalternativet "Blixtstyrning". Sen fäller man upp den ändå och vips har den förvandlats till hjälpbelysning för AF. Blixt heter förresten blits på Norska, lite festligt faktiskt.

Nikon har en egen inbyggd lampa för hjälpbelysningen så där fäller man inte upp den inbyggda blixten. Har man en D1/2/3 är man dock rökt då de vad jag vet saknar både inbyggd blixt och hjälpbelysning.

Likadant med min SB-800. Den har en separat belysning för AF-hjälpen som projicerar ett rött "rutnät" för att hjälpa AF:en.
 
Det går ju inte räkna med att vilket objektiv som helst ger skarpa bilder bara för att det sitter på en bra kamera.

Detta tycker jag är helt ok. 50 1,4 f8 100%crop
 

Bilagor

  • skärpa.jpg
    skärpa.jpg
    10.7 KB · Visningar: 417
2. Darr vid avtryck.
Det är endast vid detta läge som IS och VR gör nytta. Vid svagt ljus är det nästan alltid dito förutsättningar som råder och då hjälper endast ett mera ljusstarkt objektiv eller höja ISO-talet (=mera brus).

Ett tips som behandlar denna punkt.

Använd seriebildtagningsläge och ta 2-3 bilder i stöten.
Första bilden blir oftast mest "oskarp" då man rör kameran extra mycket när man trycker ner avtryckaren.

Tar man 2-3st exponeringar innan man släpper avtryckaren är risken stor att nr2 eller n3 blir skarp(are).
 
Skärpa är inget självändamål.

Tänk på att där skärpan tar slut tar konsten vid ;)

Helt rätt! Väldigt, väldigt många bilder och när det gäller människor, nog de allra flesta är ytterst känslig för "skärpa". Titta på alla fantastiska konstverk genom världshistorien. Konstnären skulle givetvis kunna skapa sina mästerverk hur "skarpa" som helst, men ser du några ögon med målade blodådrar?

En väl avvägd (o)skärpa är av största vikt för de flesta fotografier.


MVH/Thomas
 
En annan sak att ta reda på om sin egen kamera är storleken på AF-sensorn, den kan vara betydligt mycket större än vad som indikeras i sökaren.

Eftersom AF är nöjd så fort någon del av sensorn hamnar i fokus så kan det leda till förvirring. Exempelvis du siktar på någons öga, men sensorn täcker även personens stora skärmmössa och fokuserar istället på skärmens framkant.
 
Closest object

Många kameror är i default inställda på "Closest object" under focusinställningarna i inställningsmenyn. Det är ett vanligt problem för den som inte vet eller läst mnualen till sin kamera. Nikon har den inställningen och många har ibland fått kalasfina bilder och andra gånger bara suddigt. Jag vill gärna ha full koll och kör min kamera helt manuellt. Jag väljer var focuspunkten skall vara. Jag väljer var kameran skall mäta ljuset osv. Men så får jag också sällan en suddig bild eller en som är felexponerad.

Läs manualen och var inte rädd för att ändra på default inställningarna! Om det går helt åt skogen så finns det en knapp eller två för att återställa alla värden till fabriksinställning.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar