ANNONS
Annons

Tips och råd mottages tacksamt

Produkter
(logga in för att koppla)

Blip

Guest
Hej!

Gör min första post här i samband med en tävling som jag fotade med min Canon A70.

Bilderna finns på http://www.supermotard.d2g.com
och är tävlingsbilder. Jag är hyggligt nöjd med bilderna förutom att jag står för långt ifrån på de rörliga bilderna. MEN går det att ytterligare förbättra något (förutom att gå närmare eller köpa teleobjektiv)

Mvh Blip Aka Jim

Har bara tittat på ett par bilder men tycker nog att jag kan ge dig rådet att beskära bilderna som första steg.

Visa bara det du vill med bilden, om bilden skall visa en kille som åker motorcykel så kan du ju ta bort tjejer som tittar på, kameramannen, ängar i bakgrunden osv.....

Vill du däremot att de ska synas så ska du har dem kvar men jag tycker att det blir lite för mycket information.

Sen står du som du säger lite för långt bort, bilderna då gräset i förgrunden skymmer killen på hojen skulle inte jag ha visat. Men, det är ju dina bilder.

Så rådet blir beskär !

Mvh, Axel

jo det kan man vell..
Försök att inte ha med gräset i framkant..de tar bort mycket av det man vill se (åkaren..)..sen kanske lite närmre (teleobjektiv kanske) skulle vara snyggt på de bilder som är velldans långt bort..Lite mindre luft också (ibland).. Man vet inte riktigt vad man ska titta på..Ta lite bilder med annan slutare än automatinställt...Får helt andra efekter då..Men det är kanske inte det du är ute efter..
Försök aldrig få med ryggen..det är skit fult. sidan är helt ok.bäst är frammifrån.men beroeende vad man ska fotta..

När åkaren står stilla (som han gör på endel kort) zooma in ordentligt...det är snyggt...

Lycka till
/Jonas

Okay det var ord och inga visor. Inställningen jag kör med är ju den för snabba föremål. Använder jag någon annan blir det ju suddigt (väl?)

Beskära är något jag inte behärskar men jag ska väl sätta mej och lära mej photoshop eller imageready snart. Men all kritik är välkommen och beaktas!

Mvh Blip aka Jim

ska du använda längre slutartider så bör du panorera med med kameran ett tips är att börja panoreringen långt innan du knäpper av bilden så du får in hans tempo. Eftersom du använder digitalkamera så är det bara att bränna av så många bilder det bara går och sen fundera på vad du gjorde rätt respektive fel.

Våga gå nära! Ett teleobjektiv typ 300 el. 400 mm är att föredra. I fint väder med "actioninställningen" på kameran kan bländarvärdet mycket väl bli 22, vilket är lite mossigt. (skärpedjup på typ 100 meter.) Ställ därför in kameran manuellt. 1/1000 del blir bra på motorsport. Du kan också plåta på lång slutartid, typ 1/30 del och få schyssta panoreringar, men försök att plåta tightare!!

Niklas.

Jeppe:

Visst, risken för skakningsoskärpa är större på 1/30, men när skärpan väl sitter blir resultatet mycket bättre. "Fegar" man på 1/400 blir det ju ingen fart i bilden.. Sen beror ju valet av slutartid också på vilken glugg man använder och hur man panorerar. Men ok, kanske fel att skriva 1/30. Ibland kanske 1/8 eller 1/125 är ett bättre alternativ beroende på situationen...

Den här bilden tog jag på 1/4 sekund på OS i Salt Lake City, USA.

Mvh

Niklas.

www.niklaslarsson.com

Bilagor

• 01_shorttrack.jpg
    01_shorttrack.jpg
    47.5 KB · Visningar: 292
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar