Annons

Systemkamera eller kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tyckte väl ett tag att det inte är så mycket att tillägga, till det som redan sagts. Men möjligen är du inte färdig med tankarna på en smidig kamera samt att du vill filma?

När jag började läsa ditt inlägg, tänkte jag direkt på m4/3 skulle passa som handen is handsken. Sen avslöjade du att du redan hade en m4/3 (GF2). Hoppsan, tänkte jag. Så därifrån tycker jag det är jättecentralt vad du egentligen hoppas mer på?
...

Friluftsliv säger du. Ja då är väl friluftslivet det väsentliga? Och du skall ju stå ut med att släpa på grejorna? Och det skall vara tåliga grejor. Pentax + noga objektivval + lär dig älska att släpa på skiten medan svetten rinner, remmarna skaver och myggen biter?
Samtidigt skall du inte tro att jag direkt avråder från en spegelreflex. Jag älskar min spegelreflex. Men försöker jag gå in på varför, får jag på huvet av Afe ;). Och unoengborg har redan redogjort för egenskaperna.
...

Du är tydligen OK med att vara utan sökare (?), men om du nu köper nån ny spegellös kamera, tänk noga över om du ändå inte skall ha en sökare till. Elektronisk, naturligtvis.

Jag var helt inne på m4/3 från början men blev osäker då jag förstod att de inte kommer upp i samma snabbhet som DSLR vad det gäller autofokus. Dessutom har jag saknat bättre ISO egenskaper hos min GF2.

Jag är framförallt intresserad av att fota, men vill ha möjlighet att kunna filma.
Men av vad jag förstått så filmar ju alla dessa kamerorna helt ok.

Främsta skälet till byte är att kunna ta bättre bilder.

Jag tycker att m4/3 systemat har varit toppen vad det gäller smidigheten men jag vill snäppa upp kvaliteten och därför tittar jag på ny kamera.
Min teknik försöker jag att arbeta på, så jag tror inte att allt sitter i kameran.
Men det finns några egenskaper jag vill min nya kamera skall vara bättre på.

* Snabbare och mera precis autofokus - tycker att den jag har nu ofta missar skärpan då föremålet rör sig.

* Kunna fota i något mindre ljus - tex i kvällningen. Min nuvarande kamera tappar precisionen i bilderna en del då det skymmer och då jag går upp i ISO blir det rätt snabbt grynigt.

* Jag vill ha en sökare, optisk eller digital. Främst för stabilitet, men också för att se tydligare då det är ljust. Sen att batteriet räcker längre är ju också bra, men det har inte varit några större problem i dagsläget med batteritiden ändå.

Och då jag ändå lägger pengarna så vill jag ju att det skall vara så bra som möjligt.

P.S.
Efter att själv ha granskat jämförelsebilderna som hastigast, tycker jag nog GH3 ligger nära D7000.
Skillnaden ner till GF2 är avsevärt större.

Tack för länkarna att jämföra bilder.

Men då är det så att d7000 och GH3 ligger ungefär lika i kvalitet på bildkvalitet och brusegenskaper på högre ISO. Antagligen bara något bättre autofokus på d7000 då?

Om vi tittar på bildkvalitet hur skulle ni rangordna följande kameror med valt objektiv.

Nikon d7000 objektiv: Nikon AF 17-55/2,8 DX G IF ED AF-S
Pentax K5IIs DA 16-50/2,8 ED AL
Panasonic GH3 AF 12-35/2,8 ASPH Power o.i.s GX

Ser man skillnader i bildkvalitet på en förstoring till A4 storlek mellan dessa kameror tror ni?

Pentax har ju bra vädertätning, men hur mycket vågar man lita på det? Vad klarar en sådan kamera, klarar den regn? De gör ju reklam för vädertätningen men lämnar inga garantier på fuktskador så jag undrar om man måste vara lika försiktig med den som med alla andra kameror?

MVH Jonatan
 
Jag var helt inne på m4/3 från början men blev osäker då jag förstod att de inte kommer upp i samma snabbhet som DSLR vad det gäller autofokus. Dessutom har jag saknat bättre ISO egenskaper hos min GF2.

Jag är framförallt intresserad av att fota, men vill ha möjlighet att kunna filma.
Men av vad jag förstått så filmar ju alla dessa kamerorna helt ok.

Främsta skälet till byte är att kunna ta bättre bilder.

Jag tycker att m4/3 systemat har varit toppen vad det gäller smidigheten men jag vill snäppa upp kvaliteten och därför tittar jag på ny kamera.
Min teknik försöker jag att arbeta på, så jag tror inte att allt sitter i kameran.
Men det finns några egenskaper jag vill min nya kamera skall vara bättre på.

* Snabbare och mera precis autofokus - tycker att den jag har nu ofta missar skärpan då föremålet rör sig.

* Kunna fota i något mindre ljus - tex i kvällningen. Min nuvarande kamera tappar precisionen i bilderna en del då det skymmer och då jag går upp i ISO blir det rätt snabbt grynigt.

* Jag vill ha en sökare, optisk eller digital. Främst för stabilitet, men också för att se tydligare då det är ljust. Sen att batteriet räcker längre är ju också bra, men det har inte varit några större problem i dagsläget med batteritiden ändå.

Och då jag ändå lägger pengarna så vill jag ju att det skall vara så bra som möjligt.



Tack för länkarna att jämföra bilder.

Men då är det så att d7000 och GH3 ligger ungefär lika i kvalitet på bildkvalitet och brusegenskaper på högre ISO. Antagligen bara något bättre autofokus på d7000 då?

Om vi tittar på bildkvalitet hur skulle ni rangordna följande kameror med valt objektiv.

Nikon d7000 objektiv: Nikon AF 17-55/2,8 DX G IF ED AF-S
Pentax K5IIs DA 16-50/2,8 ED AL
Panasonic GH3 AF 12-35/2,8 ASPH Power o.i.s GX

Ser man skillnader i bildkvalitet på en förstoring till A4 storlek mellan dessa kameror tror ni?

Pentax har ju bra vädertätning, men hur mycket vågar man lita på det? Vad klarar en sådan kamera, klarar den regn? De gör ju reklam för vädertätningen men lämnar inga garantier på fuktskador så jag undrar om man måste vara lika försiktig med den som med alla andra kameror?

MVH Jonatan

Vid normala utskriftsstorlekar är nog bildkvalitetsskillnaden försumbar även i sämre ljus mellan dessa tre med ett litet försprång för Nikon och Pentax i sämre ljus och i JPEG vid riktigt höga ISO - över 6400 har Pentax en liten fördel. Emellertid borde nog inte ISO vara hörnstenen i denna jämförelse.

Vill du ha snab. Följande autofokus måste GH3 bort då den är spegellös.

Mellan Pentaxkombon och Nikonkombon är Pentax bättre i vädertätningen men följande autofokus vid sportsituationer (alltså högt ställda krav) är Nikon bättre. För allmänt foto om vädertätningen är viktigast vinner nog Pentax...MEN - vill du bara ha en normalzoom? Vill du köpa till en telezoom så finns en dyr Tokina (omdöpt till Pentax men då med bättre AF motor och tätning) för dubbla priset mot Tokinan till Nikon (50-135/2,8). Till Nikon kan du köpa denna Tokina med sämre AF motor och otätad för halva priset. Annars förefaller Nikkor 70-200/2,8 VR version ett som kan köpas beg för 9000:- som skarpare och har längre räckvidd. Å andra sidan kan du leva utan vädertätning och med långsammare AF i din telezoom så kan man också komma billigt undan med Pentax då Tamron 70-200/2,8 utan VC (äldre versionen alltså) ger bildstabilisering med Pentax men inte hos Nikon då bildstab finns i huset hos Pentax.

Så mycket hänger på vilket system du vill bygga upp. Vill du ha både snabb följande AF (inte Nikon klass), fungerande AF vid filmning och bildstab i huset så finns ju Sony A77. I kit med 16-50/2,8 SSM där både hus och kamera är vädertätade för under 11.000:- en tätad 70-200/2,8 zoom saknas mig veterligt dock.
 
Om vi tittar på bildkvalitet hur skulle ni rangordna följande kameror med valt objektiv.

Nikon d7000 objektiv: Nikon AF 17-55/2,8 DX G IF ED AF-S
Pentax K5IIs DA 16-50/2,8 ED AL
Panasonic GH3 AF 12-35/2,8 ASPH Power o.i.s GX

Ser man skillnader i bildkvalitet på en förstoring till A4 storlek mellan dessa kameror tror ni?

Pentax har ju bra vädertätning, men hur mycket vågar man lita på det? Vad klarar en sådan kamera, klarar den regn? De gör ju reklam för vädertätningen men lämnar inga garantier på fuktskador så jag undrar om man måste vara lika försiktig med den som med alla andra kameror?

MVH Jonatan


Svårt att ranka kamerorna det är en hård match mellan Pentax och Nikon här. Pentax lite bättre sensor men Nikon har lite bättre optik sedan kommer Panasonic en bit efter. Sedan är det svårt att jämföra zoomoptik för de är olika bra på olika brännvidder. Och nej du ser inte skillnad på bildkvalitet vid A4 nästan oavsett vilken på marknaden existerande kamera du väljer idag. Möjligtvis kan du se skillnad så tillvida att du inte kan uppnå lika kort skärpedjup med Panasonicen som med Pentax och Nikon på grund av den mindre sensorn, men det är nog inga stora skillnader.

Vad det gäller Pentax vädertätning finns det ju gott om youtube videos med folk som sköljt av dem i duschen eller till och med doppat dem under vatten, så de tål en hel del. Med tanke på att de inte lämnar några garantier måste du vara lika försiktig men risken att något händer är mindre.
De är ju inte vattentäta, men ett mindre regn borde de klara om man kan skölja av dem med trädgårdsslang eller dusch. De är så att säga bland de bästa kamerorna som man måste vara extra försiktig med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.