Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och råd inför dataköp. (ex. skärm & grafikkort)

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter A F

Aktiv medlem
Jag har efter ca en månads användning av min Canon 300D börjat märka att min dator inte riktigt hänger med. Den är visserligen OK, men tanken på ny ligger och gnager...

Jag har följande funderingar:
- Vad skall man ha för skärm? Har en exlusiv CRT idag men den tar plats och är 'bara' 17-tum.
- Finns det något grafikkort som har bra färghantering hård/mjukvarumässigt? Skulle vilja kunna kalibrera skärmen på ett tillfredställande sätt.
- Slutligen, om jag skulle välja en bärbar... Har någon ett bra förslag på märke/modell som har bra skärm.

Har idag:
DATOR: PIII 550, 600 Mb minne, 120 Gb hårdisk.
SKÄRM: Samsung SyncMaster 17GLsi (ca 8000 kr, 1993)

Budgeten spelar väl viss roll.
Dator
Så mycket processor och minne du har råd med, 2D-grafik klarar så gott som alla grafikkort idag om jag fattat tidigare diskussioner i ämnet rätt. Bärbar har jag inte sett ngn som rekommenderar för bildbehandling.

Skärm
Själv beställde jag just en 21" samsung efter att länge funderat på en TFT. Men när man får en bra CRT 21" för 4-5000 spänn blev det en sådan. Istället för att kompromissa mellan spelkvalitet och bildkvalitet. Dessutom slipper jag vara låst vid tillverkarens rekommenderade upplösning.

Jag kan absolut tänka mig att lägga några kronor extra när jag ändå byter dator så budgeten är ganska flexibel. Räknar med att det blir runt 10K utan skärm.

Processor, minne och hårddisk påverkar ju inte bildkvaliteten utan bara arbetshastigheten. Det som jag undrar är ifall det finns grafikkort som är bättre på att visa absoluta färger. Där det går att ställa in mjukvarumässigt att det du ser på skärmen verkligen är rätt.

Är väldigt nöjd med Samsung... vilken modell har du köpt?

Tittar du uteslutande på PC-burkar?

Imac G5 med platt 20" blir mitt nästa bildbehandlingsverktyg. Den har både prestanda och helt OK skärm... Kan det vara nåt?

Kör f.n en bärbar nyare ACER med tillräckligt mycket prestanda. Dock är skärmen fullständigt värdelös! Den duger till ordbehandling och hjälplig analys av bilder "på fältet" m.a.o så rekommenderar jag inte en bärbar dator till bildbehandling. Möjligtvis i kombination med en bättre extern skärm, men då börjar det bli dyrt...

Mvh /Peter

Peter A F skrev:
Jag kan absolut tänka mig att lägga några kronor extra när jag ändå byter dator så budgeten är ganska flexibel. Räknar med att det blir runt 10K utan skärm.

Processor, minne och hårddisk påverkar ju inte bildkvaliteten utan bara arbetshastigheten. Det som jag undrar är ifall det finns grafikkort som är bättre på att visa absoluta färger. Där det går att ställa in mjukvarumässigt att det du ser på skärmen verkligen är rätt.

Är väldigt nöjd med Samsung... vilken modell har du köpt?
Som du sa de har bar en 1100DF, 4000 spänn på JMEdata. Leveranstid på 2 dygn. Har precis packat upp den och kalibrerat den. Den är ett lyft jämfört med den gamla annars är det lite svårt att jämföra. Men den har gott om kalibreringsmöjligheter provade att kalibrera med medföljande programvara vilket blev rätt bra. Sen körde jag ett varv med Spydern och den var relativt nöjd med grundkalibreringen.
Beträffande grafikkort så kolla HÄR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar