Ojsan, se vad man kan missa när man inte läser inläggen noggrant. De flesta tips jag kunde komma på var redan nämnda. Instämmer helt i Yosemite Valley och Death Valley. Hoover Dam är ganska maffig också och jag tycker om byggnadsstilen på den. Men några andra tips:
Zion National Park i Utah precis norr om Grand Canyon var nog det, förutom Death Valley, som imponerade mest på mig. Synd bara att vi inte hann vandra runt där för de bilder jag sett därifrån visar de mest underbara landskap.
Motell, i de flesta delstater kunde man få en katalog med kuponger som gav en rabatt på motell. Dessa kataloger fann man på bensinstationer, ofta nära delstatsgränserna. Vi bokade aldrig i förväg utan åkte bara dit och köpslog med ägaren (i 9 fall av 10 en indier!). Har ni inte höga krav på boende kan man komma riktigt billigt undan.
Norr om San Francisco ligger Old Mill Valley, ett litet idyllsamhälle mitt i en Redwoodskog. Jag cyklade dit från SF. Det ligger kanske en halvtimme bort över Golden Gate. Det är ett rikemanssamhälle och kul att åka runt i.
Highway 1, dvs kuststräckan mellan San Francisco och Los Angeles är underbar. Gör dock inte som vi gjorde och missa Hearst Castle. Det ska tydligen vara något i hästväg.
Sen kan jag rekommendera lantsortshålorna. Folk är otroligt trevliga och vänligt inställda mot turister. I städerna bryr de sig inte däremot. Man kan få en riktigt trevlig pratstund och goda råd av personalen på små "diners" längs avsides vägar.
Själv skulle jag gärna göra om bilresan i USA någon dag. Det är en underbar upplevelse. Tyvärr har jag inga riktiga bilder från min resa där, ty det var året innan jag började ta upp foto som hobby igen. Det enda jag har var från kompisens Mavica (sparade på diskett och laddade upp). Vi har fortfarande vår knäppa reseberättelse på nätet, den uppdaterades under resans gång:
http://www.stacken.kth.se/~maxz/trip/. Det var ett litet webbsystem jag hade gjort för att ladda upp bilder och text samt redigera färdrutten på kartan via nätet. Ruskigt primitivt men kul för folk därhemma.
Ha en riktigt trevlig resa.