Annons

Tips i Californien

Produkter
(logga in för att koppla)
redrosie skrev:
Är det något man bör tänka på när man åker med kamerautrustning till USA?

Det här vet du med all säkerhet redan:
All kamerautrustning och film i handbagaget (utom stativet då). Filmen i plastpåse så att du kan skicka igenom den separat i röntgen.

/AnnaKarin
 
Då skall vi se om vi har ett par tips på lager. Har själv inte varit i usa, men har daglig kontakt med människor som åker över till usa...

Kontanter: Det du helst skall ha är mindre valörer, allt från 50$ och neråt fungerar. Även 100$ sedlar fungerar, men här går åsikterna i sär, så det är bättre att hoppa över dom. Tänk på att iaf ha kontanter till taxi, för dom tar varken kort eller resecheckar.

Resecheckar: Här är ju rescheckslandet nr 1, används ofta som kontanter och utan avgifter. Skulle du bli bestulen så ersätter amex dig inom 48tim, kan det bli bättre! =) När du köper dom betalar du en försäkringsavgift 1,95% ...

Cashpassport: Tja, namnet är lite fjolligt men men, om man inte riktigt är säker på att man vill eller kan hantera resecheckar, finns där på FOREX ett plast-kort, som har mer eller mindre samma säkerhet som resecheckar. Du använder det i bankomater, där du tar ut kontanter för en liten avgift per uttag (2$). Skulle du bli av med det eller bestulen får du nytt kort inom 48tim, dvs samma som på amex. Väldigt många som väljer detta istället för resech. då usa mer eller mindre är fullt av automater. Smart är oxå att man kan koppla flera kort till samma konto, om nu sambon oxå vill ha lite pengar... =)

Hade jag själv åkt, då hade jag kompliterat min vanliga hemförsäkring med en reseförsäkring. Lite dyrt kanske men helt klart värt det. Europeiska reseförsäkringar är en av dom största vi har i Sverige. Litet prisexempel, 20 dagar i usa betalar du 815:- för.


Lite allmäna icke-fototips, men dom behövs ju dom oxå...

Hoppas Ni får en super trevlig resa!!!
 
Vad det gäller försäkring så vet jag inte varför man ska komplettera med en reseförsäkring. Jag är försäkrad 45 dagar via hemförsäkringen hos länsförsäkringar. Ring och kolla innan du köper någon dyr (och onödig?) extraförsäkrning.

Jag var i LA förra sommaren och passade då på att nyttja gästfriheten hos två st par. Ta en titt på www.globalfreeloaders.com Principen är att man erbjuder boende till folk som reser runt (dock inget krav) och sen kan man själv nyttja systemet. Kan mycket varmt rekommendera manoj&sapna samt adam levberg i L.A (känns det osäkert så kolla rekommendationer innan). Båda gav oss tak över huvudet, hämtade och lämnade oss på flygplats och andra ställen, bjöd på mat och tog oss runt. Helt fantastiska människor! Ett bra sätt att dryga ut reskassan och få mycket bra tips från folk som har stenkoll på läget.Hör av dig om det är nått du funderar över och ha en riktigt trevlig resa!
 
Kan bara instämma i nationalparksentusiasmen - det är snudd på att ta en karta och pricka in dem allihop i det området!

Death Valley är nog klart uppe på toppen på listan - det finns många udda ställen i detta spännande ökenlandskap!

Seqoia national park är också något om man gillar enormt stora träd!

I korthet kan man väl sammanfatta det som att det känns som att åka runt mellan vykort i området, om man kan göra den liknelsen :)
 
Varför du skall ha reseförsäkring:

Sjuk mer än halva antalet resdagar - Ersättningsresa.

Sjuk mindre än halva antalet resdagar - Ersättning för de dagar du varit sjuk.

Ingen självrisk - Du får betalt från första kronan.

Ingen dubbelförsäkring - Du kompleterar bara din vanliga hemförsäkran.

Resestartskydd på ut- och hemresa.

Bortappat babage - Ersättning.

Aktiv skadehjälp - Pengar direkt på plats.

Dygnet runt service.

Hemresa i förtid vid akut behov - sjuk anhörig eller skadad egendom.


Lite av vad som ingår i reseförsäkringen, har inte riktigt koll på vad jag själv har i min, men den lär inte vara lika komplett iaf...

Men det är ju upp till var och en. =)
 
Ett tips till angående USA och pengar.

Var i Californien tre veckor här i höstas. Vi växlade in ca 5000SEK här hemma på forex. Dessa använde vi som fickpengar och för vyckort. Broavgifter osv osv. Allt där vi inte ville stå med våra kontokort.

USA är det land i världen som har mest utbyggt kontokorts hantering. Överallt från minsta mjölkbar till mack tar VISA och MasterCard. Jag och min kompis använde oss av båda dessa kort och det fungerade hur bra som hälst. Ingen stans var det minsta bekymmer ihuvud taget.

Däremot såg vi till att alltid vara noga med att verkligen se när våra kort drogs. Allt för att minska risken för scanning eller vad det nu kallas. Varje dag loggade vi ägen in på våra banker och kontrollerade våra saldon. Allt för att säkerställa inget skumt skett. Kanske lite overkill men äh bra sätt att skriva resedagbok. För övrigt någon jag varmt kan rekomendera också.

Just Europeiska försäkringar erhåller en sådan på nätet. http://www.resedagboken.com/ Hur många timmar jag inte lagt ned på den sidan vill jag inte tänka på.

Men så här i efterhand är jag glad vi la ut vår egen resa där. För allt från flickvänner till släkt och vänner älskade logga in på sidan och läsa vad vi skrev. Blev en rolig ritual att sätta sig tillsammans och författa dagens äventyr med en iskall öl i handen.

Lycka till på en underbar resa !

//H
 
Jättetack till alla tips!
Jag skriver ut och tar med. Vi ska även hinna med att kolla in lite bilar och bildelar.
 
Sträckan Los Angeles - San Francisco och viceversa bör avnjutas på Pacific Highway 1. Tycker att man bör åka 7 mile drive och se "The Lone Cypress". Stanna till vid Pebble Beach Golf & Country Club, kanske avnjuta en runda golf. Kan även rekommendera Carmel, En trevlig liten stad.

/David
 
Ojsan, se vad man kan missa när man inte läser inläggen noggrant. De flesta tips jag kunde komma på var redan nämnda. Instämmer helt i Yosemite Valley och Death Valley. Hoover Dam är ganska maffig också och jag tycker om byggnadsstilen på den. Men några andra tips:

Zion National Park i Utah precis norr om Grand Canyon var nog det, förutom Death Valley, som imponerade mest på mig. Synd bara att vi inte hann vandra runt där för de bilder jag sett därifrån visar de mest underbara landskap.

Motell, i de flesta delstater kunde man få en katalog med kuponger som gav en rabatt på motell. Dessa kataloger fann man på bensinstationer, ofta nära delstatsgränserna. Vi bokade aldrig i förväg utan åkte bara dit och köpslog med ägaren (i 9 fall av 10 en indier!). Har ni inte höga krav på boende kan man komma riktigt billigt undan.

Norr om San Francisco ligger Old Mill Valley, ett litet idyllsamhälle mitt i en Redwoodskog. Jag cyklade dit från SF. Det ligger kanske en halvtimme bort över Golden Gate. Det är ett rikemanssamhälle och kul att åka runt i.

Highway 1, dvs kuststräckan mellan San Francisco och Los Angeles är underbar. Gör dock inte som vi gjorde och missa Hearst Castle. Det ska tydligen vara något i hästväg.

Sen kan jag rekommendera lantsortshålorna. Folk är otroligt trevliga och vänligt inställda mot turister. I städerna bryr de sig inte däremot. Man kan få en riktigt trevlig pratstund och goda råd av personalen på små "diners" längs avsides vägar.

Själv skulle jag gärna göra om bilresan i USA någon dag. Det är en underbar upplevelse. Tyvärr har jag inga riktiga bilder från min resa där, ty det var året innan jag började ta upp foto som hobby igen. Det enda jag har var från kompisens Mavica (sparade på diskett och laddade upp). Vi har fortfarande vår knäppa reseberättelse på nätet, den uppdaterades under resans gång: http://www.stacken.kth.se/~maxz/trip/. Det var ett litet webbsystem jag hade gjort för att ladda upp bilder och text samt redigera färdrutten på kartan via nätet. Ruskigt primitivt men kul för folk därhemma.

Ha en riktigt trevlig resa.
 
Hej Carola
Vad kul att du ska till Californien. Min man och jag har varit där många, många ggr. Det är en stat som har det mesta i naturväg. Yosemite är ett måste!! Otroligt pampigt och vackert. Ta med kikaren och spana in bergsklättrarna. Det tar en vecka för dem att komma upp på El kapiten! Vi har klarat oss med svenskt körkort både för att köra o hyra bil, men kanske har de ändrat reglerna sedan -03? Ta reda på det först innan du skaffar internationellt körkort.Kustvägen Highway 1 är tjusig, men räkna med att den tar tid genom alla turistorterna. Vi åkte den bitvis. Monterey är värt ett besök. Akvariet är så fint där och berömt världen över, särskilt deras havsuttrar, som de har föreställningar med. Norr om San Franscisco är kusten mycket tjusig, brant o lite vild. Besök gärna Bodega Bay där Hitchkock spelade in filmen "Fåglarna".Restaurangen o skolbyggnaden finns fortfarande kvar.Vi åt lunch där. Napa valley är också intressant och åka mellan vingårdarna. Men vinet är inte billigare där än i affärerna. Kan också rekommendera Yoshuaöknen söder om Los Angeles. Vi åkte också den gamla guldgrävarvägen och det var en vacker väg ,som påminde om vad som varit.Vi var också nere 150 m i en av turistgruvorna.Uppe i norr ute vid kusten vid Redwoodskogen finns ett ångtåg för turister genom den pampiga skogen.Vi klev på vid Roaring Camp. Adress dit är Santa Cruz, Big trees and Pacific railway Company.Man kan kombinera åkturen med grillmiddag ,som är färdig när man åkt tåget.Har mycket fler tips om du vill ha. Du får gärna maila mig om du vill.
Ha en bra resa.
 
A real californien gal!

Hej,

Jag är född och uppvuxen i Californien och kan varmt rekommendera Cosco. Ett jättestort varuhus som finns över hela USA med mycket bra priser, dom säljer allt möjligt och bara av det bästa märken.

Det varierar från månad till månad vad som finns att köpa, men fotoprylar har dom alltid!

Man måste vara medlem för att handla där, men det ska finnas "gratis-pass" för besökare.

Ha en underbar resa, saknar Californien enormt mycket.

/Naomi
 
Men glöm inte stränderna , där finns det gott om brudar, det har jag sett på "Baywatch" . . . . . .
 
Är det bara jag som vet att Las Vegas inte ligger i Kalifornien? ;)

(å enda anledningen till den kommentaren är att jag är grymt avis på resan, och mycket bitter för att min ekonomi hindrar mig att göra just den i sommar som det var tänkt)
 
redrosie skrev:
Jag och min sambo planerar en resa till Californien i juni. (San Fransisco,Los Angeles,Reno, Las Vegas) Vore perfekt få tips på t.ex billigt boende och inköpsställen foto. Gärna andra tips också :eek:)





En kompis till mig bodde på ett hotell i
Las Vegas som heter Circus Circus!
Kom inte ihåg exakt hur billigt det var men billigt var det,
/ JIm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.