Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för fisheye-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Blizwire

Aktiv medlem
Hej,

Jag har skaffat mig ett Samyang 8mm fisheye och har börjat fota lite med det.
Har dock inte riktigt blivit kompis med det än så skulle behöva lite tips..

Först och främst, exponering. Hur ska man göra för att få en jämn exponering på en så vid bild?
Inomhus med dämpad belysning går bra, men utomhus tycker jag att man alltid får med något under- eller överexponerat då ju fisheyet får med extremt mycket i en o samma bild. Ska man ta mer i HDR och rätta till exponeringen i efterhand? (är personligen lite emot HDR, vill hellre ha "verkliga" bilder)
Eller finns det något man kan tänka på för att slippa få t.ex. en välexponerad byggnad och en kritvit himmel? (kanske har jag varit ute i fel ljusförhållanden?)

Sen har jag i princip samma fråga gällande motiv. Hade varit kul med tips på hur man hittar motiv som kan fylla ut en så bred bild som ett fisheye ger utan att verka tomt eller tråkigt. Jag tog några landskapsbilder men jag tycker att det ofta blir väldigt mycket tom himmel och/eller mark. Vilket gör att jag hellre vill croppa bilden till en avlång panorama a la 2.35:1 storlek eller liknande.

Alla tips, idéer, förslag uppskattas =)
 
Alla tips, idéer, förslag uppskattas =) skriver du.

Fisheye Gluggen är ju verkligen en speciell glugg, som kräver "rätt effekt för tillfället man väljer"

När det gäller motiv, så rör på dig. Gå lite fram och tillbaka, håll utkik efter mer intressanta vinklar av motivet, lägg dig ner, fota uppåt, klättra, fota neråt. Försök hitta vinklar "som ingen normal människa skulle gjort" :)


För landskapsbilder, skaffa ett 12-24mm.och du kommer att bli så nöjd!


Och ett tips till, är att köpa Scott Kelby´s böcker, om du inte redan gjort det. Jag har lärt mig otroligt mycket här på fotosidan, Nikonforumet och genom S C böcker.
 
Kritvit himmel

Hej,

Jag har skaffat mig ett Samyang 8mm fisheye och har börjat fota lite med det.
Har dock inte riktigt blivit kompis med det än så skulle behöva lite tips..

Först och främst, exponering. Hur ska man göra för att få en jämn exponering på en så vid bild?
Inomhus med dämpad belysning går bra, men utomhus tycker jag att man alltid får med något under- eller överexponerat då ju fisheyet får med extremt mycket i en o samma bild. Ska man ta mer i HDR och rätta till exponeringen i efterhand? (är personligen lite emot HDR, vill hellre ha "verkliga" bilder)
Eller finns det något man kan tänka på för att slippa få t.ex. en välexponerad byggnad och en kritvit himmel? (kanske har jag varit ute i fel ljusförhållanden?)

Sen har jag i princip samma fråga gällande motiv. Hade varit kul med tips på hur man hittar motiv som kan fylla ut en så bred bild som ett fisheye ger utan att verka tomt eller tråkigt. Jag tog några landskapsbilder men jag tycker att det ofta blir väldigt mycket tom himmel och/eller mark. Vilket gör att jag hellre vill croppa bilden till en avlång panorama a la 2.35:1 storlek eller liknande.

Alla tips, idéer, förslag uppskattas =)
tar du lämpligen bort med ett graderat gråfilter så slipper du efterbearbeta den. Instämmer att Kelbys böcker är nyttiga. Finns på ditt bibliotek gratis.
 
Fisheye är jättekul, viktigt att hålla koll på horisonten bara så man undviker distorsion eller använder sig av den. Och det som händer i bildkanterna kan man göra roliga effekter av. Stadshuset viker sig snart av tyngden!!!
 

Bilagor

  • Stadshuset2.jpg
    Stadshuset2.jpg
    117.6 KB · Visningar: 114
Hej
Grymt att du köpt ett fish-eye. Jag har ett likadant som jag fotograferar mycket med.
Jag tycker om att använda fisheye i små utrymmen där det behövs mycket vidvinkel. Ofta så underexponerar jag bilder så jag sedan kan dra upp lågdagern i lightroom. På så sätt får jag en bra exponerad himmel och en bra exponering på modellen eller miljön.

Jag tycker om att använd det till att sätta en modell i mitten av bilden då det inte blir så förvrängt av fisheye. Då tar jag ofta bilder lågt så att personen blir större och fyller ut mer av bilden. Jag tycker även om att använda det faktum att fisheyet gör att allt som är nära blir större. Så tex. sträcka fram en hand eller fot mot kameran för att få mer djup i bilden. Det blir ju ofta väldigt onaturligt och förvrängt.

hoppas att det hjälper något

Titta in min hemsida där är några bilder tagna med 8mm fisheye.
www.einarklingodencrants.com
 
Fisheye är kul! Kolla runt efter fisheyebilder för att få lite inspiration. Med lite kreativitet och experimenterande kan man få underbara bilder. Tog detta självporträtt häromdan... Exponerade efter högdagarna och drog sedan upp lågdagarna i efterhand. Kameran står precis på kanten av ett vindskydd. (Pentax K-5 med Pentax 10-17mm @ 10mm)
 

Bilagor

  • PART_1377988248223.jpg
    PART_1377988248223.jpg
    96.2 KB · Visningar: 121
Har precis själv köpt det objektivet (samyang 8mm)
Det roligaste jag köpt på länge
På min kamera Nikon D7100 funkar det kanon
denna bild tog jag en kväll i HDR
Objektivet sitter för närvarande på kameran jämnt
och jag håller oxå på att "lära" mig att använda det
 

Bilagor

  • ljusetvidvagsande.jpg
    ljusetvidvagsande.jpg
    61 KB · Visningar: 123
denna bilden tog jag igår
kameran ställde jag på marken ca 20cm ifrån flugsvampen
blev lite rolig iaf
har inte redigerat bilden alls
 

Bilagor

  • flugsvamp.jpg
    flugsvamp.jpg
    98.8 KB · Visningar: 134
Har precis själv köpt det objektivet (samyang 8mm)
Det roligaste jag köpt på länge
På min kamera Nikon D7100 funkar det kanon
denna bild tog jag en kväll i HDR
Objektivet sitter för närvarande på kameran jämnt
och jag håller oxå på att "lära" mig att använda det

Den bilden gillar jag. Den visar att distorsionen i fiskögon inte behöver vara märkbar trots den korta brännvidden.
 
Den bilden gillar jag. Den visar att distorsionen i fiskögon inte behöver vara märkbar trots den korta brännvidden.

Precis man får vara väldigt nogrann hur man riktar kameran i höjdledes
det enda jag gjort i redigeringen av denna bild är att jag roterade bilden 1 grad åt vänster
för att få horisonten rak
 
Jag är faktiskt väldigt imponerad av just Samyang objektivet jag har
Känns gediget när man håller i det (lagom tungt)
och focus ringen löper just så där lagom trögt
bländarvals ringen likaså distingta klick när man vrider
det bästa jag köpt på länge
gav 1700:- på Blocket , vet inte om det var ett bra pris eller inte
men jag är nöjd iaf och det är huvudsaken
 
denna fick jag oxå bara vrida en grad åt vänster
som sagt håller man bara nogrann koll på horisonten
så kan man få väldigt roliga bilder
 

Bilagor

  • pojkeibat.jpg
    pojkeibat.jpg
    44.4 KB · Visningar: 123
denna blev ju rätt så kul :eek:)
var väll inte mer än 30cm från fronten på bilen
vad jag gjort med bilden : bara raderat regnr:
och he he jag syns visst själv i kromet
 

Bilagor

  • bil.jpg
    bil.jpg
    73.1 KB · Visningar: 104
Är ju onekligen roligaste objektivet att leka med, jag använder Canons 15mm som tecknar ut hela fullformatet, här med en 5d, sååå kul.
 

Bilagor

  • IMG_5324 (Large).jpg
    IMG_5324 (Large).jpg
    91.7 KB · Visningar: 61
Halloj igen,
Tack för alla tipsen!
Det där med högdagarna var smart, jag kollade igenom några bilder jag tagit som HDR.. jag tyckte blev bättre att ta en av exponeringarna o trixa lite i Lightroom med högdagarna än att göra om exponeringarna till HDR (gillar som sagt inte den effekten i alla lägen). Så i framtiden ska jag försöka ta lite över eller underexponerat när det är stor kontrastskillnad i motivet (som jag tycker det blir ofta med fisheye, man får ju med så mkt på en o samma gång).

Fler tips på bildsamlingar hade varit toppen. Känns som bästa sättet för inspiration =)
 
Extrem 8mm eftersom den sitter på FF.
Går även bra på bröllop ;)
 

Bilagor

  • 20130629-256B3378.jpg
    20130629-256B3378.jpg
    79.6 KB · Visningar: 55
En till här med samma objektiv här! Har inte använt det på länge nu men vill pröva att filma med det framöver.

Tips på idéer att fota/filma kan vara från baksätet i en bil om man är ute och kör. Är du inne i en stad kan du lägga kameran pekandes mot himlen i en korsning mellan fyra hus, det kan ge en tuff effekt. Trånga utrymmen är den ju som gjord för. Jag har också sett det användas en del i bilfoto/snowboard/skateboard osv :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.