Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips för en som ska pröva en bladare för första gången?
- Trådstartare RG
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
sök på nätet hur du laddar film
obs det skiljer på A magasin o de äldre hur du spoalr fram så ruta 1 blir 1.
Sen skadar det inte veta hur du gör då du tagit 12 bilder o skall linda upp resen av pappen.
Se dessutom till att du inte drar upp fjädern o mickla utan objektiv eller magasin, ha allt ihopsatt då du vevar o micklar.
E avtryckaren stum har du glömt ta ur skyddsplåten i magasinet ;-)
Roine
obs det skiljer på A magasin o de äldre hur du spoalr fram så ruta 1 blir 1.
Sen skadar det inte veta hur du gör då du tagit 12 bilder o skall linda upp resen av pappen.
Se dessutom till att du inte drar upp fjädern o mickla utan objektiv eller magasin, ha allt ihopsatt då du vevar o micklar.
E avtryckaren stum har du glömt ta ur skyddsplåten i magasinet ;-)
Roine
RG
Avslutat medlemskap
roinek skrev:
sök på nätet hur du laddar film
Vad ska annars läraren göra.
Tack för tipsen.
Hoppar spegeln tebax när man fotat eller är det som på mamiya rz 67 II att man måste spänna upp innan spegeln går ner?
Danlo
Avslutat medlemskap
Köp ingen äldre modell än 501CM! De äldre modellerna i 500-serien är inte lika moderna och inga digital-bakstycken passar!
Om det blir för dyrt kan jag rekommendera en Agfa Isolette om du hittar någon i fint skick. Det går även att köpa dem "refurbished". Mycket smidig och skarp mellanformatare.
Nej, spegeln hoppar inte tillbaks utan fälls tillbaka först när man drar fram filmen.
Lycka till!
Om det blir för dyrt kan jag rekommendera en Agfa Isolette om du hittar någon i fint skick. Det går även att köpa dem "refurbished". Mycket smidig och skarp mellanformatare.
Nej, spegeln hoppar inte tillbaks utan fälls tillbaka först när man drar fram filmen.
Lycka till!
Senast ändrad:
hasse lundberg
Aktiv medlem
Välkommen till schaktsökarnas underbara värld.
Gillar skarpt att fotografera genom en schaktsökare.
matnyttige
Aktiv medlem
För mig var det en pina så jag köpte snabbt en prismasökare till min Bladare. Men en fördel är ju att man inte "siktar" så på folk och kan "smygfota" bättre.hasse lundberg skrev:
Välkommen till schaktsökarnas underbara värld.
Bengus
Aktiv medlem
Fokusering med snittsökare kan vara lite krångligt om man inte gjort det tidigare - i synnerhet om man har en tidig bladare med "mörk" sökarskiva(mattskiva). Kan vara värt att testa lite innan du försvinner ut och när du kommer ut ur mörkrummet finner att alla bilder är oskarpa
Innan jag lärde mig tekniken förlitade jag mig oftas på meteranväsningarna på fokusringen, med resultat att polarna ofta "tykade" mig för öronfokus
Annars är som tidigare sagt, träna laddning av film. Det finns en uppskö av berättelser där folk laddat filmen åt fel håll etc.. klart irriterande att göra fel där.
Lycka till, jag blev behårt biten när jag testade så ny sitter jag med 3 hus och en massa optik, satans kul med analog fotografering!
Mvh
BAW
Innan jag lärde mig tekniken förlitade jag mig oftas på meteranväsningarna på fokusringen, med resultat att polarna ofta "tykade" mig för öronfokus
Annars är som tidigare sagt, träna laddning av film. Det finns en uppskö av berättelser där folk laddat filmen åt fel håll etc.. klart irriterande att göra fel där.
Lycka till, jag blev behårt biten när jag testade så ny sitter jag med 3 hus och en massa optik, satans kul med analog fotografering!
Mvh
BAW
Olof B
Aktiv medlem
Lägg märke till att tid och bländare är ihopkopplat på objektivet. För att frigöra dessa så måste man trycka "knappen" bakåt för att kunna ställa in annat exponeringsvärde.
här finns lite manualer och liknade att läsa.
http://hasselbladhistorical.eu/HW/HWVSys.aspx
här finns lite manualer och liknade att läsa.
http://hasselbladhistorical.eu/HW/HWVSys.aspx
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Antar du kan din Canon
P läget där, där ändras ju tid o bländare så att exponeringen blir rätt då du rattar hjulet vid avtryckaren.
HBL objektivet har en mekanisk sådan koppling.
Längst ut på objektivet sitter en avlång knapp, den skall dras åt sidan för att frigöra kopplingen
Inte om du inte har primsma, där kan det ev finnas
P läget där, där ändras ju tid o bländare så att exponeringen blir rätt då du rattar hjulet vid avtryckaren.
HBL objektivet har en mekanisk sådan koppling.
Längst ut på objektivet sitter en avlång knapp, den skall dras åt sidan för att frigöra kopplingen
Inte om du inte har primsma, där kan det ev finnas
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
sen....
är ju frågan vart du framkallar filmen
är ju frågan vart du framkallar filmen
Magnus W
Aktiv medlem
Behöver inte vara så dyrt. Begagnade bladare kostar inte speciellt mycket. Och fördelen är ju att man kan uppgradera gradvis. Man börjar med en 500c med c12 och C 80/2.8, och så kyter man upp sig. Ett A12 magasin i stället för c12, en 501-kropp, ett CF objektiv. Så bit för bit skaffar man sig en bättre utrustning, men man har hela tiden något som går att använda.
Fiffigt!
-- MW
Fiffigt!
-- MW